صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده‌ گفت: مسأله تعهد به خانواده، پیشگیری از طلاق، انعطاف شغلی و عدالت جنسیتی از جمله مسایل مورد تاکید رئیس جمهور شهید بود.

به گزارش شهرآرانیوز، انسیه خزعلی روز پنجشنبه در نشست ارائه گزارش دولت سیزدهم در حوزه زنان و خانواده با حضور متخصصان و فعالان حوزه زنان که در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: ۲ سال و ۱۰ ماه گذشت و بر رفع تشریفاتی بودن و ویترینی عمل کردن و رفع غلبه وجهه سیاسی در این معاونت تلاش کردیم.

وی افزود: اگر کاری ارایه می‌شود نتیجه زحمات همه همکاران است، اضافه کرد: معاونت زنان از مرحله تشریفاتی و ویترینی عبور کرده و می‌تواند تاثیر گذار باشد و در بسیاری از مسایل اظهار نظر کند و مشاوران بانوان باید در تصمیم‌گیری‌های دستگاه‌های اجرایی مشارکت داشته باشند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در شورا‌های مالی و اداری بانوان دخالت داده می‌شوند، اظهار داشت: در برخی وزارتخانه‌ها تصمیم‌گیری زنان وسعت بیشتری دارد و در برخی وزارتخانه‌ها کمتر، اما مشارکت دادن فکر، ایده و اندیشه زنان انجام شده است.

خزعلی با اشاره به اسناد بالادستی که ماموریت‌های را تبیین کرده است، گفت: این اسناد از سال ۸۳ به مسأله خانواده و زنان پرداخته است.

وی با اشاره به محور‌های سلامت زنان، آسیب زدایی از زنان، تعامل یا زنان اظهار داشت: نظام مسایلی در حیطه خانواده و زنان احصا شده که بر مبنای آن به دنبال انجام ماموریتی هستیم که در دوفصل تدوین شده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده یادآورشد: سند تحول به صورت جدی اجرا شد و هر سه ماه گزارشی از پیشرفت آن ارایه می‌شد و معاونت زنان ۱۹ اقدام را انجام داد و در ۴۵ عنوان دیگر با سایر دستگاه‌ها همکار بود.

به گفته خزعلی بر اساس سند تحول، تا کنون برنامه‌های کوتاه‌مدت پایان یافته و ۷۰ درصد اقدام برنامه‌های میان مدت نیز انجام شده است.

وی افزود: در این راه همکاری‌هایی یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، مرکز امور مساجد، تبلیغات اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نفت و سایر دستگاه‌ها داشته ایم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: مسأله تعهد به خانواده، پیشگیری از طلاق، انعطاف شغلی و عدالت جنسیتی از جمله مسایل مورد تاکید رئیس جمهور شهید بود.

اطلس آماری حوزه زنان

خزعلی با اشاره به تهیه اطلس آماری در حیطه‌های مختلف زنان، تاکید کرد: این اطلس جهت برنامه ریزی و اطلاعات آماری در حوزه زنان با همکاری دستگاه‌ها تهیه و مرکز رصدی ایجاد شد تا پژوهشگران این حوزه از آخرین آمار و اطلاعات حوزه زنان بهره‌مند شوند.

وی یکی از ماموریت‌های حوزه زنان را رصد چالش‌ها و مطالبات بانوان عنوان کرد و افزود: برای همه چالش‌ها برنامه‌ریزی شده و یا در قانون، مسائل پیگیری می‌شود و یا اجرای برخی مسائل مشکل دارد که نیازمند هماهنگی با دستگاه‌های مختلف جهت رفع است که برخی موضوعات مانند اشتغال و ازدواج در برنامه هفتم و برخی در بودجه در حال پیگیری است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور پیگیری شغل منعطف را از دیگر تلاش‌های در معاون زنان برشمرد و اظهار داشت: زنان تمایل دارند در کنار فعالیت‌های بیرون به خانواده هم رسیدگی کنند و باید قوانین انعطاف داشته باشند بنابراین جلساتی با ادارات برگزار کردیم تا الگوی جدیدی برای زنان در ایران به وجود آوریم.

پیگیری راه اندازی مهدکودک‌ها و دورکاری بانوان

خزعلی وجود مهدکودک‌ها در ادارات، دورکاری بانوان شاغل دارای فرزند زیر ۶سال، را از دیگر تلاش‌ها در این حوزه برشمرد و با اشاره به تصویب آیین نامه مصوب جذب یک درصد بودجه گفت: یکی از مشکلات معاونت حوزه زنان از سال ۹۲ ساختار تشکیلاتی ضعیف و کوچک و بودجه محدود معاونت است؛ پست‌ها به ۴۰ پست تقلیل یافته و بودجه ۳۰ میلیاردی به ۴۰ و امسال این بودجه به ۷۰ میلیارد رسید.

خزعلی ادامه داد: در سفر‌های استانی اینکه زنان نمی‌توانستند وام‌های اشتغال دریافت کنند به عنوان یکی از مشکلات زنان مطرح شد و بر این اساس صندوق ضمانت سرپرست خانوار ایجاد و بانوان از تسهیلات بهره‌مند شدند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه رئیس جمهور شهید تاکید داشتند که باید شرایط شغلی را برای همه زنان مردان و جوانان فراهم کنیم، گفت: کسب و کار پایدار خانواده محور با پشتیبانی زنان کارآفرین که زنان سرپرست را تحت پوشش قرار دهند در دستور کار قرار گرفت و از مواد اولیه تا رساندن محصول به بازار را باید در کنار زن سرپرست خانواده بودند.

خزعلی، ایجاد صندوق ضمانت، ایجاد بازارچه‌ها و ایحاد زیرساخت‌های صادرات، قرارداد با کسبی نو برای فروش محصولات را از اقدامات معاونت برای رونق کسب و کار خانواده‌ها عنوان کرد.

به گفته وی، با همکاری بنیاد برکت در استان‌ها اتفاقات خوبی افتاد و همچنین تسهیلات با تلاش‌های صورت گرفته، شاهد افزایش ۲۵ برابری تسهیلات مشاغل خانگی، بوده ایم.

رشد ۷برابری تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌های حوزه زنان

خزعلی با اشاره به طرح‌های انجام شده در این دوره، از جمله اجرای طرح‌های هدی، آوای زندگی، طرح محله یار، نیلوفرانه، تاکید کرد: ۱۷۵ تفاهم‌نامه و موافقتنامه در دولت سیزدهم منقعد شد، این در حالی است که در دولت‌های گذشته ۲۴ تفاهم‌نامه بسته میشد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه معاونت زنان با یک دنیا کار و انتظار روبه رو است، گفت: برخی لایحه‌ها از جمله لایحه سوء رفتار علیه زنان و امنیت زنان همچنان در مجلس مانده و در نوبت است.

وی با اشاره به برگزاری کنگره زنان تاثیرگذار در این دوره، اظهار داشت: زنان تاثیرگذار با هدف شناسایی زنان توانمند انجام شد، کسانی که در محدوده خود تأثیرگذاری داشتند شناسایی و چهل هزار نفر ثبت نام کردند و امیدواریم این امر در دولت‌های آتی نیز ادامه یابد.

خزعلی، فعالیت پنج سامانه، زندگی و بالندگی، رویداد حریر، خانواده و فرهنگ عامه، همساز برای پیش‌گیری از طلاق و سامانه کلی آمار زنان را از دیگر دستاورد‌ها و عملکرد این دوره ازمعاونت زنان عنوان کرد.

به گفته وی، در حوزه بین‌الملل به رغم اینکه بیشترین هجمه را داشتیم و تمام رسانه‌ها برای زن زندگی و آزادی بسیج شدند، نخستین نشست بانوان تاثیرگذار برگزار و از صد کشور بانوان در ایران حضور پیدا کردند و بانوان هرکدام سفیری بودند.

وی با اشاره به پذیرفتن مسئولیت آیورا، تاکید کرد: آیورا آموزش فن و حرفه به زنان حاشیه اقیانوس هند را برعهده دارد که در این دوره بعد از استرالیا، ایران مسئولیت را برعهده گرفت و بعد از یکسال، بعد از گزارش کاری که ارائه شد، همه کشور‌ها از موفقیت ایران تعجب می‌کردند و مسئولیت را برای دو سال دیگر به ایران سپردند.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.