صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

زندگی جوانان را شیرین کنید!

  • کد خبر: ۲۳۶۴۹۱
  • ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷
خاطرات روز‌های ازدواج می‌تواند یکی از خاطرات خوب هر فرد باشد، اما این اتفاق مبارک در جامعه ما دچار چالش‌هایی است.

یکی از لحظه‌های زیبای زندگی هر فرد، لحظه ازدواج اوست؛ لحظه‌ای که تمام عمر خود را با کسی شریک می‌شود و عهد می‌کند که در سختی و آسانی و تلخی و شیرینی کنار او باشد. خاطرات روز‌های ازدواج می‌تواند یکی از خاطرات خوب هر فرد باشد، اما این اتفاق مبارک در جامعه ما دچار چالش‌هایی است.

با بسیاری از پسر‌های دم‌بخت و خانواده‌ها وقتی از ازدواج جوانان صحبت می‌کنی، اولین موضوعی که پیش چشمشان می‌آید، مسائل مالی و اقتصادی است، درحالی‌که باید یک لحظه اندیشید که ماهیت ازدواج چیست؟ چه اتفاقی باید بیفتد که بگوییم دو جوان با هم ازدواج کرده‌اند؟ ازطرفی ببینیم در اطرافمان ازدواج‌های معمولی با چه چالش‌هایی مواجه است؛ چالش‌های اقتصادی که ناشی از رسم‌ورسوم خاص هستند؟ سؤال این است که چقدر اینها واجب است؟ کدام‌یک از اینها اگر حذف شود، این ازدواج محقق نخواهد شد؟

هیچ فردی بیشتر از پدر و مادر این جوان را دوست ندارد، اما پدر و مادر‌ها باید بدانند این تشریفاتی که گاهی در نظر آنان لازم می‌آید، عملا جوانشان را از این اتفاق زیبا، محروم و زندگی او را آمیخته با تاریکی کرده است. زندگی گاهی باید بدون درنظر گرفتن نگاه‌های دیگران اصلاح شود؛ اینکه انسان نفع خود را دریابد و به‌سمت آن حرکت کند، بدون آنکه به این امر فکر کند که دیگران چه می‌گویند و چه فکری می‌کنند. زندگی انسان آن‌قدر طولانی نیست که بخواهد در این زندگی همه افراد را راضی کند. 

جوانی که درآمدی دارد و اهل تعهد و خانواده است، باید از جایی شروع کند و این روایت زیبا از امام‌صادق (ع) را باید اینجا یادآوری کرد که: «من ترک التزویج مخافه الفقر فقد اساء الظن بالله عزوجل، ان ا... عزوجل یقول: ان یکونوا فقراء یغنهم ا... من فضله: هرکه از ترس فقر ازدواج نکند، به لطف خداوند بدگمان شده است؛ چراکه خداوند می‌فرماید: اگر آنان فقیر باشند، خداوند از فضل و کرم خود بی‌نیازشان می‌کند». (من‌لایحضره‌الفقیه، ج ۳، ص۲۵۱).

حسن‌ظن به خداوند و توکل به او درکنار تلاش و تعهد و حذف تشریفات مضر و دست‌وپاگیر می‌تواند زیبایی و شیرینی را به زندگی بسیاری از جوانان جامعه ما بیاورد. از زشتی‌های جامعه ما آن است که یکی از عوامل باز شدن در‌های آسمان و رحمت الهی در جامعه، کم‌رنگ شده است و آن ازدواج است که پیامبر خدا (ص) فرمودند: «یفتح ابواب السماء بالرحمه فی اربع مواضع: عند نزول المطر، و عند نظر الولد فی وجه الوالدین، و عند فتح باب الکعبه، و عند النکاح؛ در‌های رحمت آسمانی در چهار وقت گشوده می‌شود: 

۱- موقع بارش باران. ۲- زمانی که فرزند به چهره پدر و مادرش می‌نگرد. ۳- هنگام گشوده شدن در کعبه. ۴- هنگام برپایی مراسم عقد و عروسی» (بحارالانوار، ج۱۰۳، ص۲۲۱). از طرف دیگر اهل خیر در جامعه ما باید بدانند که یکی از بهترین کار‌های خیر، کمک کردن به تحقق این اتفاق نیک و مبارک و به‌هم رساندن دو جوان است که روایت‌های زیادی در این باب وجود دارد. 

در یکی از زیباترین آنها امام‌صادق (ع) می‌فرمایند: «من زوّج اعزبا کان ممن ینظر ا... عز و جل الیه یوم‌القیامه: هرکه مجردی را تزویج و امکان ازدواج او را فراهم کند، از کسانی است که در قیامت، خداوند به آنان نظر لطف می‌کند» (وسائل‌الشیعه، ج۲۰، ص۴۵). از خداوند بزرگ می‌خواهیم این اتفاق مبارک را در جامعه ما افزون کند و آسان بگرداند و به همه افراد در جهت فراهم کردن زمینه‌های این امر مبارک، توفیق بیش از پیش عنایت کند. ان‌شاءا...!

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.