صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به ۴۰ فرد مبتلا به گرمازدگی در سه‌ماهه نخست امسال، توسط کارشناسان فوریت‌های پزشکی اورژانس این دانشگاه امدادرسانی شد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر علی یزدانی روز دوشنبه (۱۸ تیر ۱۴۰۳) بیان کرد: ۲۵ نفر از این تعداد توسط کارشناسان فوریت‌های پزشکی به صورت سرپایی در محل درمان و ۱۵ نفر دیگر با اقدامات اولیه به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی با بیان اینکه توجه به موضوع پیشگیری از گرمازدگی با توجه به شروع تابستان و همچنین پیش‌بینی روز‌های گرم مهم است، ادامه داد: گرمازدگی زمانی ظاهر می‌شود که فرد، زمان زیادی را در معرض آفتاب یا دمای بالا قرار بگیرد و شدت آن بسته به میزان فعالیت بدنی، رطوبت ازدست‌رفته و طول زمان قرار‌گرفتن در معرض گرما، می‌تواند از خفیف تا بسیار شدید متغیر باشد.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: گرمازدگی شیوع کمی دارد و قابل‌درمان است، اما در صورتی که درمان آن به تعویق افتد، می‌تواند خطرآفرین باشد و منجر به مرگ شود.

وی افزود: مادران باردار، افراد دارای بیماری‌های خاص، کودکان و سالمندان، افراد با سابقه بیماری قلبی، بیماری انسدادی مزمن ریه، دیابت، کم‌آبی، چاقی و افراد با محدودیت حرکتی، بیش از گروه‌های سنی دیگر در‌معرض خطر گرمازدگی هستند.

یزدانی اظهار کرد: بیمارانی که دچار گرمازدگی می‌شوند، به علت مختل‌شدن مکانیسم تعریق و از‌دست‌دادن مقدار فراوان آب بدن، درجه حرارت بدنشان به‌شدت افزایش می‌یابد و در صورت عدم درمان، سطح هوشیاری فرد کاهش می‌یابد و در مواردی منجر به فوت فرد می‌شود.

به گفته وی، در صورتی که با فرد گرمازده روبه‌رو شدید، در اولین اقدام بیمار را از محیط گرم خارج کنید و سپس با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شهروندان علاوه بر آشنایی با علائم گرمازدگی نظیر تعریق شدید، خستگی، قرمزی پوست، گرگرفتگی یا اسپاسم عضلات به همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع، در مواجهه با فرد گرمازده، هرچه سریع‌تر اقدامات اولیه مانند خارج‌کردن لباس بیمار، خنک‌کردن محیط، پوشاندن بیمار با ملحفه مرطوب و به پهلو خواباندن بیماران دچار تهوع یا بیهوشی را انجام دهند.

مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۱۶۴ پایگاه عملیاتی شامل ۱۰۰ پایگاه شهری، ۶۲ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه امداد هوایی، ۲ دستگاه اتوبوس‌آمبولانس، ۱۳ دستگاه موتورلانس و مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات با زیر پوشش داشتن ۱۵ شهرستان، به صورت شبانه‌روزی و رایگان در حال ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.