صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

توصیه‌های تغذیه‌ای طب ایرانی در فصل تابستان

  • کد خبر: ۲۳۸۰۴۸
  • ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹
در طب ایرانی، پرهیز مقدم بر درمان است و برای حفظ سلامتی خود در فصل تابستان باید نسبت به موادغذایی مصرفی آگاهی کافی داشته باشیم.

به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس اعلام دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، در فصل تابستان افراد با مزاج گرم‌وخشک، بیشتر در معرض آسیب هستند‌ و دلیل آن، گرم‌وخشک‌بودن مزاج این افراد و همچنین فصل تابستان است. بنابراین در این فصل باید از تمام خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی که حرارت بدن را بالا می‌برند و باعث خشکی بدن می‌شوند، تا حد امکان پرهیز شود؛ مخصوصاً مواد غذایی تند از قبیل فلفل و زنجبیل، دارچین، زعفران، سس‌های تند، خردل، سبزیجات تند مانند سیر، پیاز، ترخون، نعنا، تره، شاهی، شوید و نیز شور‌ها و شیرین‌ها.

بهتر است از غذا‌های گیاهی خام یا پخته بخارپز ساده بدون ادویه‌جات و طعم‌دهنده‌های قوی استفاده شود. این افراد باید نسبت به مصرف نمک و غذا‌های شور و تنقلاتی مانند چیپس شور و آجیل شور، در فصل تابستان احتیاط کنند.

اکثر مغز‌ها مزاج گرم‌وخشک دارند و همه افراد به‌ویژه کسانی که مزاج گرم‌وخشک دارند، نباید در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کنند. همچنین سرخ‌کردن، بودادن و تفت‌دادن باعث گرم‌وخشک‌شدن مزاج می‌شوند؛ بنابراین، نباید در مصرف غذا‌های تهیه‌شده با این روش‌ها، زیاده‌روی شود و غذا‌ها باید به صورت خام یا آب‌پز یا درصورت امکان بخارپز مصرف شوند.

شیرینی‌جات نیز مزاج گرم دارند، بنابراین نباید در مصرف شیرینی‌ها، شکلات‌ها و حتی شیرینی‌جات طبیعی مانند عسل، کشمش، مویز و میوه‌های شیرین مانند انجیر، نارگیل، موز، خربزه و آناناس در فصل تابستان زیاده‌روی شود.

توصیه می‌شود در فصل تابستان، گوشت‌های قرمز به‌دلیل داشتن گرما و حرارت زیاد، کمتر مصرف شوند؛ به ویژه گوشت پرندگانی مانند کبک و بلدرچین که گرمای بسیار بیشتری نسبت به گوشت گوسفند دارند. همچنین گوشت شتر هم به دلیل گرما و خشکی زیاد نباید به طور معمول مصرف شود.

پرهیز از مصرف غذا‌های با مزاج گرم در تابستان

پرهیز از مصرف غذا‌های با مزاج گرم مانند فسنجان گردو و کنجد، امری ضروری است و در فصل تابستان از خنکی‌جات مانند آب‌دوغ‌خیار، ماست و خیار با کمی نان، کاهو، کدو خورشتی (سبز)، گشنیز، اسفناج یا ترکیب ماست و اسفناج استفاده شود.

بهتر است غذا‌هایی که در تابستان مصرف می‌شوند، پخته شده و آب‌پز باشند و غذا‌ها کباب و یا سرخ نشوند؛ مثلاً آش، سوپ، خورش سبزیجاتی که سبزی آن‌ها سرخ نشده باشد، حبوبات آن کم بوده، مقدار زیادی گوشت نداشته باشند، کمی ترش باشند و با غوره، آبغوره، آبلیمو، لیمو، نارنج ترکیب شده باشند.

همچنین مصرف مرکبات و میوه‌جات ملس مانند زرشک و آب‌زرشک، شاه‌توت، تمشک، سیب ترش، آلبالو، گوجه سبز، انار، شوید، هلو، زردآلو، هندوانه و گریپ فروت مفید است؛ مصرف سالاد‌ها (کاهو، خیار، آبلیمو) در این فصل مفید است، زیرا مزاج سردو‌تر دارند. همچنین خوردن ترشی‌جات در این فصل توصیه می‌شود، به شرط آنکه تند نباشد که در این صورت، حرارت آن‌ها بالا می‌رود.

 مصرف کافی آب و لبنیات در فصل تابستان مفید است

مصرف کافی آب و لبنیات در فصل تابستان مفید است، مصرف روزانه لیموترش در فصول گرم سال برای گرم‌مزاجان توصیه می‌شود. این میوه از حرارت و رطوبت بدن و التهابات درونی کبد می‌کاهد، خون را رقیق می‌کند و برای هضم غذا‌های چرب، شیرین و سنگین مفید است.

گوشت‌های سفید (مانند مرغ و ماهی) گرمای کمتری دارند، مخصوصاً ماهی که با داشتن مزاج سردوتر، برای این فصل بسیار مناسب است، به شرطی که خیلی سرخ نشده و ادویه‌جات تند نیز به آن اضافه نشود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.