صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مهمانی محرمی دسته‌جات

  • کد خبر: ۲۳۸۴۳۹
  • ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
بوی خوش اسپند که برمی‌خیزد و مشام جان را نوازش می‌دهد، صدای دسته که از دور می‌آید، جوان‌تر‌ها به استقبال می‌روند. اول از همه علامت است که نمایان می‌شود و پیش پایش، گوسفند قربانی می‌شود.

محرم به‌ویژه دهه اولش با همه بار حزن و غمی که روی دل می‌گذارد و باعث می‌شود هرجا و در هر حال باشی یادت نرود این روز‌ها چه مصیبت‌ها که بر عزیز فاطمه (س) نرفته است، آیین‌ها و رسومی هم دارد که اگر از بار غم آن کم نکند، دست‌کم این غم را طوری تقسیم می‌کند که در سایه آن، روح همدلی ضرب می‌شود و گرمای بیشتری به تنور عزاداری‌ها می‌دمد و گرم‌ترش می‌کند؛ مثل رسم دیدوبازدید یا همان مهمانی دسته‌جات عزاداری که از قدیم‌الایام مرسوم بوده است و جزو خاطره‌انگیزترین رسوم محرمی همه ماست.

این رسم به قدری جاافتاده و پرمخاطب است که معمولا مساجد و هیئات، برنامه دیدوبازدید ثابت و مشخص سالانه دارند و می‌دانند که مثلا شب اول قرار است دسته عزاداری خود را عازم کجا کنند و شب دوم، میزبان دسته عزاداریِ کدام مسجد و هیئت هستند. آداب این مهمانی و میزبانی هم خود از زیباترین و جذاب‌ترین آیین‌های محرمی به‌شمار می‌رود؛ بوی خوش اسپند که برمی‌خیزد و مشام جان را نوازش می‌دهد، صدای دسته که از دور می‌آید، جوان‌تر‌ها به استقبال می‌روند. اول از همه علامت است که نمایان می‌شود و پیش پایش، گوسفند قربانی می‌شود. 

جلوی در مسجد و هیئت که می‌رسد، طبق رسوم قدیمی، عرض ادب و ارادت می‌کند. علامت که کنار می‌رود، دسته زنجیرزن‌ها می‌رسند و با دمی که گرفته می‌شود، به قول معروف سه‌ضرب زنجیر می‌زنند و یکی از قاب‌های مانای عزادارایِ محرمی را خلق می‌کنند. پس از آن زنجیر‌ها کنار گذاشته می‌شود و این‌بار دسته مهمان و دسته میزبان هم‌نوا باهم در میانه مسجد و هیئت آمده، به رسم مهمان‌نوازی، بلندگو به دست مداحان و ذاکران دسته مهمان داده می‌شود تا دم بگیرند و با نوحه و شور آنها، عزاداران سینه‌زنی کنند. 

چه‌بسیار دودمه‌های معروفی که در همین دیدوبازدید‌های دسته‌جات، بیان و باب شد و جای خود را در فرهنگ محرمی ماندگار کرد؛ مثل «امشبی را شه دین در حرمش مهمان است/ مکن‌ای صبح طلوع، مکن‌ای صبح طلوع// عصر فردا بدنش زیر سم اسبان است/ مکن‌ای صبح طلوع، مکن‌ای صبح طلوع». چراغ‌ها که خاموش شد، روضه‌خوانی و اشک‌های جاری، سکانس پایانی این رسم محرمی را خلق می‌کند و بعد هم نشستن کنار خوان کرم حسینی که هیچ سفره و لقمه‌ای طعم خوش آن را نمی‌دهد.

این دیدوبازدید آیین بدرقه خاص خود را هم دارد و عزاداران حسینی با حرمت و احترام با سلام و صلوات و شعرخوانی بدرقه می‌شوند. اهالی مسجد و هیئت میزبان می‌خوانند: «به‌سلامت بروید اهل عزا/ ز عزای پسر شیر خدا» و دسته مهمان در پاسخ این محبت و احترام، می‌گویند: «ما دعا گفتیم و رفتیم زین عزا/ اجر بانی با شهید کربلا». این رسم دیرینه و جذاب محرمی، باعث شده است ما از مساجد و هیئت‌های مختلف شهر درپی همراهی دسته‌جات، خاطرات شیرین محرمی به یادگار داشته باشیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.