صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

عضو هیات علمی گروه آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به اینکه آلرژن‌ها از طریق چشم نیز وارد بدن می‌شوند بهتر است، افراد مبتلا به آلرژی در هوای آلوده علاوه بر ماسک پارچه ای، از عینک ساده هم استفاده کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر یاسر یادگاری اهمیت رعایت نکات پیشگیرانه، جهت پیشگیری از تشدید علائم آلرژی در مبتلایان به این بیماری را متذکر شد و گفت: نکاتی همچون شست وشوی مرتب راه‌های فوقانی، مصرف مایعات، دوری از مواد محرک، دوری از ورزش و فعالیت در هوای آزاد؛ به ویژه در هوای آلوده، می‌تواند در بهبود وضعیت افراد مبتلا به آلرژی کمک کننده باشد.

وی موقعیت جغرافیایی استان خراسان رضوی را مستعد ابتلای افراد به آلرژی‌های تنفسی و بینی برشمرد و متذکر شد: در منطقه خراسان رضوی، علفی به نام شور یا سالسولا که در تمام این ناحیه وجود دارد و به دنبال خشک شدن این علف‌ها و رویش آنها که پایان فصل تابستان و اوایل فصل پاییز شروع می‌شود، منجر به منتشر شدن آلرژی در تمام نواحی می‌گردد لذا، مردم استان خراسان و به ویژه شهر مشهد، در فصل تابستان، دچار آلرژی‌های شایع تنفسی و بینی می‌شوند، که با علائمی از جمله، خارش و سوزش چشم، آبریزش بینی، مسدود شدن راه تنفس بینی، ترشحات ناحیه حلق و بینی، عطسه، خارش گوش همراه است و چنانچه فرد درمان نشود، به صورت علائم تنفسی از جمله، سرفه یا تنگی نفس بروز می‌کند.

دکتر یادگاری اضافه کرد: با توجه به این که، فصل این بیماری کوتاه مدت (در حدود یک یا دو ماه) است، برخی از مردم به دنبال علاج آن نیستند در صورتی که در طولانی مدت، می‌تواند منجر به آسم، پولیپ یا سایر بیماری‌ها شود.

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی قائم (عج)، در ادامه با بیان اینکه، آلرژی‌ها معمولا پایه ژنتیک دارند و در افراد دارای سابقه آلرژی، بروز می‌کند افزود: آلرژی معمولا از دوره کودکی شروع می‌شود و به صورت یک رژه آلرژی پیشرفت می‌کند؛ یعنی در ابتدا با حساسیت‌های غذایی، اگزما، آسم کودکی شروع و به تدریج به آلرژی‌های بزرگ تنفسی و رینبت بینی تبدیل می‌شود. اما حجم بسیار بالای آلاینده‌ها و مواد محرک، حتی در افراد عادی معمولی، بدون سابقه ژنتیک تا حدی می‌تواند علائم حساسیت را ایجاد کند، که این اتفاق در زمان طوفان، رعد و برق یا آلودگی هوا، رخ می‌دهد. سالمندان، افرا مبتلا به آسم و افراد مبتلا به بیماری‌های آلرژیک در گروه پُر خطر این بیماری قرار دارند، بنابراین باید بیشتر مراقب باشند.

دکتر یادگاری اضافه کرد: آلرژن ها، ذرات بسیار ریز و معلق در هوا معلق هستند و تا کیلومتر‌ها از محل تولید خود می‌توانند گسترش یابند و می‌توانند راه‌های هوایی فوقانی را به شدت ملتهب است که از این رو افراد مبتلا به آلرژی باید مراقبت بیشتری داشته باشند، همچنین این افراد باید از مصرف مواد محرک و آسیب زای اضافه مثل دود، قلیان، سیگار، مواد محرک، عطر‌هایی با بوی قوی خودداری کنند. البته این آلرژی‌ها خیلی به مواد غذایی مربوط نمی‌شوند، اما مصرف برخی مواد غذایی، به علت واکنش متقاطع می‌تواند علائم را تشدید کند مثل برخی از میوه‌ها از جمله، ملون ها، خربزه و انگور لذا، بهتر است از این مواد پرهیز شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه به افراد مبتلا به آلرژی توصیه کرد: حتما در هوای آلوده از ماسک پارچه‌ای ساده و حتی عینک ساده هم برای پیشگیری استفاده کنند؛ چرا که این آلرژن‌ها از طریق چشم هم، وارد بدن می‌شوند. شست وشوی مرتب راه‌های فوقانی، مصرف مایعات، دوری از مواد محرک، دوری از ورزش و فعالیت در هوای آزد به ویژه در هوای آلوده، می‌تواند برای آنها کمک کننده باشد.

چنانچه، آلرژن اضافی مثل حیوان خانگی یا گرد و خاک زیاد وجود دارد باید از ان‌ها دوری کرد و یا مشاغلی که دارای مواد محرک هستند، باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد.

وی تصریح کرد: علائم بروز آلرژی با بیماری‌هایی مثل، سینوزیت، عفونت‌های راه‌های تنفسی فوقانی، یا درگیری‌های بینی غیر آلرژیک شباهت دارد و برای تشخیص افتراقی، حتما به یک متخصص آلرژیست باید مراجعه کرد. گاهی نیاز به انجام تست‌های تنفسی و پوست برای تعیین دقیق نوع آلرژن اصلی بوده و بعد از تأیید آلرژن، درمان‌ها آغاز می‌شود و با توجه به اینکه، آلرژی یک بیماری ساده است، بنابراین با آنتی هیستامین‌های ساده و اسپری‌های ساده بینی قابل درمان است

یادگاری با اشاره به اعتقاد غلط برخی افراد درباره تزریق آمپول، برای دوره‌ای سه جهت پیشگیری از بیماری‌های آلرژیک اذعان کرد، این روش کاملا اشتباه بوده، چرا که به تدریج از مدت زمان اثربخشی آنها کاسته شده و افراد مجبور به تزریق مکرر می‌شوند، که علاوه بر ایجاد عوارض، به دارو‌های ساده و درمان‌های نرمال این بیماری مقاومت ایجاد می‌شود، بنابراین برای درمان این بیماری باید از مصرف آمپول‌های کورتون که دارای عوارض بسیار با فواید کوتاه مدت است، خودداری کرد.

 وی گفت: آلودگی هوا را می‌توان از طریق برنامه‌ها موبایل و اخبار هواشناسی، از میزان الودگی هوا مطلع شد. با مراجعه به موقع به متخصص آلرژیست می‌توان، از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد و درمان مناسب برای آن انجام داد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.