صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

فلوشیپ سم شناسی بالینی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مسمومیت با مواد مخدر، بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از مسمومیت‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر بیتا دادپور اظهار کرد: مسمومیت با انواع دارو‌ها و مواد مخدر محدود به زمان خاصی نیست و درهمه ایام سال معمولادیده می‌شود و بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از دارو‌ها و مواد مربوط به مواد مخدر است.

وی افزود: برخی افراد به صورت تعمدی جهت افزایش سرخوشی و نیز کاهش درد، میزان دوز مواد مخدر را بیشتر از دوز معمول مصرفی خود استفاده می‌کنند، غافل از اینکه این افزایش دوز ممکن است چه عواقب خطرناکی برای آنها داشته باشد..

دکتر دادپور مسمومیت با مواد مخدر را همراه با علائمی همچون اختلال هوشیاری و نارسایی تنفسی عنوان کرد و گفت: گروه دیگر بیماران بخش مسمومین افرادی هستند که به دلیل مصرف بیش از اندازه دارو‌های اعصاب و روان، دچار مسمومیت دارویی می‌شوند.

وی ادامه داد: در این زمینه بخش مسمومین با بخش روانپزشکی ارتباط نزدیکی دارد. چون افرادی که اقدام به بیش مصرف مواد مخدر و انواع دارو‌ها می‌کنند، گاه دچار اختلالات روحی روانی بوده و لازم است خانواده‌ها بدون هراس و شرم از مراجعه به روانپزشک، جهت درمان این اختلال اقدام نمایند.

مدیر گروه سم شناسی بالینی دانشگاه، جایگزین کردن خودسرانه دارو را از دیگر عوامل مسمومیت عنوان کرد و افزود: افرادی که اقدام به ترک ماده مخدر پرخطر و جایگزین کردن آن با مواد مخدر کم خطرتر می‌نمایند، با مراجعه به مراکز بازتوانی اعتیاد تحت نظر پزشک، داروی متادون یا بوپرنورفین یا شربت تریاک برای ایشان تجویز می‌شود. این فرد ممکن است، به مرکز درمان اعتیاد مراجعه نکند و اقدام به تهیه دارو از منابعی جز کلینیک مانند دوستان یا عطاری‌ها نماید، لذا ممکن است آن دارو حاوی ناخالصی یا غلظت کمتر یا بیشتر دارو باشد و فرد دچار عوارض یا مسمومیت گردد. 

وی خاطرنشان کرد: گاهی تداخلات دارویی منجر به بروز عوارض و مراجعه افراد به مراکز درمانی می‌شود، لذا بیماری که به هر دلیل به پزشک مراجعه می‌کند، باید پزشک معالج را از دارو‌های مصرفی خود مطلع کند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.