صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت درباره اقدامات و برنامه‌های وزارت بهداشت برای دسترسی همگانی به طب ایرانی توضیح داد و گفت: در حال حاضر ۲۹ سلامتکده دولتی و ۲۷ سلامتکده در بخش خصوصی، خدمات درمان سرپایی طب ایرانی را ارائه می‌دهند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر نفسیه حسینی‌یکتا درباره اقدامات وزارت بهداشت به منظور دسترسی همگانی به طب ایرانی اظهار کرد: در نظر داریم تعدادی داروی گیاهی در قفسه بهورزان قرار دهیم که آنها دارو‌ها را در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار دهند. این طرح، مراحل کارشناسی را سپری می‌کند.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان اینکه به منظور اجرای برنامه‌های ملی نسبت به تربیت نیروی انسانی اقدام کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: تربیت نیروی تخصصی برای برنامه‌های ملی در دست اقدام و اجرا است. در نظر داریم، خدمات طب ایرانی را در سطوح ۲ و ۳ خدمات چه در بخش درمان سرپایی و چه به صورت بستری داشته باشیم.

خدمات طب ایرانی در ۵۶ سلامتکده دولتی و خصوصی

به گفته مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، در حال حاضر ۲۹ سلامتکده دولتی و ۲۷ سلامتکده در بخش خصوصی، خدمات درمان سرپایی طب ایرانی را ارائه می‌دهند. علاوه بر سلامتکده‌های بخش خصوصی و دولتی، ۷۷ «کلینیک ویژه» نیز خدمات سلامت را ارائه می‌دهند و متخصصان طب ایرانی در این مجموعه‌ها مشغول به فعالیت هستند.

استفاده از ظرفیت طب ایرانی در مراکز درمان ناباروری

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان اینکه در جهت اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» به ظرفیت طب ایرانی توجه کرده‌ایم، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت طب ایرانی در مراکز درمان ناباوروری در کانون توجه قرار گرفته است و در حال حاضر در ۲۲ مرکز درمان ناباروی، خدمات مشاوره‌ای به زوج‌های نابارور ارائه می‌شود.

خدمات مشاوره‌ای طب ایرانی در بیمارستان‌ها

وی با اشاره به سطح سوم خدمات درمانی نیز گفت: برخی بیمارستان‌ها نسبت به ارائه خدمات مشاوره‌ای به بیماران اقدام می‌کنند. در نظر داریم که خدمات مشاوره‌ای طب ایرانی به بهترین شکل ممکن در مراکز سطح سوم خدمات درمانی در اختیار بیماران قرار گیرد. ارائه خدمات مشاوره‌ای طب ایرانی در مراکز درمانی سطح سوم جزو برنامه‌های آتی وزارت بهداشت است.

افزایش ظرفیت رشته طب ایرانی در کانون توجه

حسینی‌یکتا درباره ضرورت تربیت متخصص طب ایرانی نیز به ایسنا گفت: دسترسی به خدمات طب ایرانی، مستلزم و نیازمند نیروی مورد تایید وزارت بهداشت است. تربیت نیروی مورد تایید در حوزه طب ایرانی جزو سیاست‌های جدی وزارت بهداشت محسوب می‌شود. به این منظور تبیین بسته حمایتی و تشویقی برای ورود به رشته تخصصی طب ایرانی را به معاونت آموزشی وزارت بهداشت پیشنهاد داده‌ایم. امیدواریم با تصویب این بسته، شاهد شرایط بهتری برای ورود به رشته تخصصی طب ایرانی باشیم. در حال حاضر، تعداد قابل توجهی از شهر‌های ایران از حضور یک متخصص طب ایرانی محروم هستند و به همین منظور اقدامات جدید برای رفع نیاز‌ها لازم است.

تقدم پیشگیری بر درمان در طب ایرانی

وی درباره ضرورت اصلاح سبک زندگی نیز گفت: استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای اصلاح سبک زندگی ضرورت دارد. طب ایرانی، پیشگیری از بیماری‌ها را بر درمان مقدم می‌داند. طرح‌های مختلفی به منظور پیشگیری از بیماری‌ها انجام داده‌ایم؛ به طور مثال، طرح «راهبران سلامت» در دوران پاندمی کرونا به منظور پیشگیری از بیماری‌ها را انجام دادیم.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت ادامه داد: «نهضت سواد سلامت‌آموزی» برای سبک زندگی در مقاطع مختلف کلید خورده، وزارت بهداشت با همکاری وزارت آموزش و پرورش و بهره‌مندی از ظرفیت مردمی بر مبنای شعار سال در نظر دارد نهضت سواد سلامت‌آموزی را برگزار کند.

حسینی‌یکتا در پایان گفت: تمام تلاش دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت به این منظور است که خدمات طب ایرانی به صورت علمی و درست در اختیار مردم قرار گیرد. با توجه به اینکه طب ایرانی مورد اقبال مردم جامعه قرار گرفته، سیاستگذار‌ها و تصمیم‌سازان باید در جهت طراحی اقداماتی باشند که دسترسی به خدمات سلامت تسهیل شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.