آیا تخم مرغ‌های قهوه‌ای ارزش غذایی بالاتری دارند؟ مشعل گردانی تجلی گر میراث مشترک و ناملموس ایران و عراق هشدار یک متخصص: درمان سنتی جایگزین درمان‌های پزشکی سرطان نیست شکسته شدن حکم متهم پرونده آزار بانوان در پارک مهرگان تکذیب شد هشدارهای ایمنی استفاده از وسایل سرمایشی زندگی محیط‌بانان فیلم سینمایی می‌شود ایجاد خانه‌های همیار طبیعت برای مشارکت مردم در نگهداری محیط زیست حجم بالای استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف در محرم| این ظرف‌ها تا ۵۰۰ سال تجزیه نمی‌شوند فعالیت ۱۰ پایگاه انتقال خون خراسان رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی آیا همه باید مولتی ویتامین مصرف کنند؟ زلزله بجنورد را لرزاند (۲۵ تیر ۱۴۰۳) صدور گذرنامه اربعین تنها با ۶۵ هزار تومان + جزئیات پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی دوشنبه (۲۵ تیر ۱۴۰۳) | افزایش سرعت باد و گردوخاک در جنوب و شرق استان چرا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با تاخیر واریز می‌شود؟ تداوم وزش باد و رگبار در برخی استان‌های کشور (۲۵ تیر ۱۴۰۳) خوردن دمنوش زیاد ممنوع | عوارض جایگزینی شیر گیاهی به جای شیر گاو دفع سموم بدن در ۳۰ دقیقه به روش چینی‌ها وحشت کسبه از پرنده شکاری در یافت آباد+عکس هشدار به والدین: اختلال در هورمون رشد برای کودکانتان جبران ناپذیر است تقاضای بالای بازار دارویی کشور برای وارفارین شرور نارمک دستگیر شد (۲۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

هشدار یک متخصص: درمان سنتی جایگزین درمان‌های پزشکی سرطان نیست

  • کد خبر: ۲۳۹۳۲۴
  • ۲۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰
هشدار یک متخصص: درمان سنتی جایگزین درمان‌های پزشکی سرطان نیست
بعضی متخصصان طب سنتی، بیماران مبتلا به سرطان را از دریافت درمان‌های پزشکی، دارودرمانی و انجام پروسه شیمی‌درمانی منع و درمان‌های گیاهی خود را جایگزین آن می‌کنند که می‌تواند به ضرر جان بیمار تمام شود.

به گزارش شهرآرانیوز، با آن که آمار انواع سرطان در جهان و از جمله در کشور ما سالانه رو به افزایش است، اما هنوز خیلی از مردم درباره سرطان‌ها، خودمراقبتی برای پیشگیری از ابتلا و رفتار‌های غذایی و داروییِ درست بعد از ابتلا آگاهی بسیار اندکی دارند.

خیلی از بیماران مبتلا به سرطان تصورشان درباره سرطان شبیه یک سرماخوردگی ساده است و فکر می‌کنند اگر به جای شیمی‌درمانی، نزد یک متخصص طب سنتی بروند و یا از دارو‌های گیاهی استفاده کنند، سرطان را حتما شکست خواهند داد.

در این میان برخی متخصصان طب سنتی نیز که هیچ مطالعه‌ای درباره سرطان ندارند، بیمار را از شیمی‌درمانی منع و دارو‌های پیشنهادی خود را به او تجویز می‌کنند و ادعا دارند که می‌توانند سرطان را در این بیماران مغلوب کنند! همه متخصصان طب سنتی نمی‌توانند به بیماران سرطانی کمک کنند.

اما دکتر غزاله حیدری راد، متخصص طب سنتی که سال‌ها در زمینه کاهش عوارض سرطان مطالعه کرده می‌گوید: استفاده از طب سنتی و مصرف دارو‌های گیاهی برای بیماران مبتلا به سرطان با هدف کاهش عوارض شیمی‌درمانی در تمام دنیا رایج است، اما این خدمات باید در ارتباط با طب تلفیقی باشد. یعنی متخصص طب سنتی اولا باید پزشک باشد و در ضمن باید از جزئیات سرطان و تاثیرات شیمی‌درمانی و... اطلاع داشته باشد. تعداد افرادی که در ایران هم طب سنتی خوانده‌اند و هم پزشکند و هم روی سرطان مطالعه کرده‌اند، خیلی محدود است.

رویکرد طب سنتی اصلاح سبک زندگی بیماران است

حیدری راد می‌گوید: یک متخصص طب سنتی در «اصلاح سبک زندگی» می‌تواند خیلی خوب به مراجعین خود کمک کند، اما در مورد بیماران مبتلا به سرطان، همه متخصصان طب سنتی نمی‌توانند کمک کنند. تنها کسانی می‌توانند که در این زمینه مطالعه کرده باشند. بعضی از همکاران دانشگاهیِ ما مشخصا در زمینه عوارض سرطان کار و مطالعه می‌کنند.

این پزشک تاکید می‌کند: صرف این که بگوییم، چون دارو گیاهی است، می‌توان آن را به همه بیماران سرطانی تجویز کرد، ادعای بیهوده‌ای است. یا این که بگوییم هر متخصص طب سنتی در زمینه سرطان حرفی برای گفتن دارد و می‌تواند به بیماران سرطانی کمک کند، نادرست است. چون باید کسی باشد که در این زمینه کار کرده باشد و لااقل دوره‌های مرتبط را گذرانده باشد.

هشدار یک متخصص: درمان سنتی سرطان جایگزین درمان‌های پزشکی سرطان نیست

او می‌گوید: حداقلش این است که بیماران مبتلا به سرطان، پزشکان طب سنتی را از مراکز آکادمیک جستجو و پیدا و از دانش آنها برای کاهش عوارض شیمی‌درمانی و ... استفاده کنند و پیش هر متخصصی که عنوان طب سنتی دارد، نروند. چون بسیاری از دارو‌های گیاهی شاید ریشه گیاهی داشته باشند، اما تداخلات دارویی‌شان با دارو‌های شیمیایی مشخص نیست و این موضوع برای یک فرد مبتلا به سرطان خیلی مهم است.

این متخصص طب سنتی تاکید می‌کند: البته بیمار مبتلا به سرطان هم قبل از هر چیز باید بداند که هر داروی گیاهی که بخواهد آنقدر مؤثر باشد که جلوی رشد سلول‌های توموری را بگیرد، قطعا عوارض زیادی هم می‌دهد.

هشدار مهم درباره این متخصصان طب سنتی

پزشکان همواره درباره متخصصان طب سنتی که بیماران مبتلا به سرطان را از دریافت درمان‌های پزشکی و دارویی و انجام پروسه شیمی‌درمانی منع کرده و درمان‌های گیاهی خود را جایگزین می‌کنند، هشدار می‌دهند.

حیدری راد در این رابطه می‌گوید: بیمار مبتلا به سرطان اگر فقط در زمینه سبک زندگی یا اصطلاحا لایف استایل مثل تدابیر غذایی، ورزشی، اصلاح خواب، ورزش، اصلاح حرکت، رفع وضعیت مزاجی و رفع یبوست که مبتلایان سرطان بعد از شیمی‌درمانی خیلی دچارش می‌شوند، از متخصص طب سنتی مشورت و کمک بخواهد، همه متخصصان طب سنتی می‌توانند خیلی هم خوب کمک کنند، اما تجویز دارو‌های گیاهی برای بیماران سرطانی را کسی باید انجام بدهد که در این زمینه تحقیق و مطالعه کرده باشد. چون همان طور که گفتم، خیلی از این دارو‌ها ممکن است با دارو‌های شیمیایی تداخل داشته باشد.

این متخصص طب سنتی ادامه می‌دهد: گاهی به بیماران می‌گویم شما اگر هیچ دارویی نخورید و فقط غذای مناسب بخورید، بهتر از این است که هر نوع داروی گیاهی را مصرف کنید. خیلی از دارو‌های شیمی‌درمانی که الان استفاده می‌شوند مثل پاکلی تاکسل (Paclitaxel)، وین‌کریستین (Vincristine) و ... بیس گیاهی دارند. مثلا از پودر تنه درخت تهیه شده‌اند و در درمان سرطان به طور وسیع از آنها استفاده می‌شود و مطالعات متعددی هم روی اثربخشی آنها انجام شده است؛ بنابراین ما نمی‌توانیم بیمار را از دارو‌های گیاهیِ متداولی که در بازار موجود است و کلی مطالعه روی آنها انجام گرفته، محروم کنیم و دارو‌هایی را جایگزین کنیم که ادعا داریم بسیار موثرتر از آنها هستند. مگر آن که انکولوژیست تشخیص دهد که یک نفر به دلایل متعدد مثل شرایط سنی و جسمی و ... شرایط شیمی‌درمانی را ندارد. در این صورت اگر فرد پیش متخصص طب سنتی برود، منطقی است، اما اگر متخصص طب سنتی، بیمار را از شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و دارودرمانی‌های متداول محروم کند با این ادعا که من یک داروی گیاهی به تو می‌دهم که می‌تواند جلوی رشد تومور را بگیرد، می‌تواند به ضرر بیمار تمام شود.

این متخصص طب سنتی تاکید می‌کند: من که بیش از ۱۰ سال است در زمینه عوارض سرطان کار می‌کنم، تا کنون به بیماری نگفته ام شیمی‌درمانی را قطع و دارو‌های جایگزین طب سنتی را استفاده کند. برعکس، تلاش خودم را می‌کنم که او را راضی به شیمی‌درمانی کنم و به او آگاهی بدهم که درمان متداول خود را انجام دهد و در کنار آن، من به عنوان متخصص طب سنتی به او کمک می‌کنم تا عوارض شیمی‌درمانی را با اصلاح سبک تغذیه و تجویز غذا - دارو و ... کم یا کنترل کنم.

حیدری راد ادامه می‌دهد: برای کاهش عوارض سرطان، ما معمولا از اصلاح سبک تغذیه، توصیه‌های ورزشی، کنترل استرس‌های روحی و روانی، کنترل درد و... استفاده می‌کنیم. آن هم با دارو‌های گیاهی. واقعا اثربخش است و نمی‌توان اثربخشی آن را نادیده گرفت. تنها اصلاح سبک تغذیه به طرز چشمگیری می‌تواند به بیماران مبتلا به انواع سرطان کمک کند.

بیمار بدون مشورت پزشک کاری نکند

این متخصص طب سنتی می‌گوید: این که بگوییم همه متخصصان طب سنتی می‌توانند کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان را بهتر کنند، ادعایی بیهوده است و من به عنوان یک پزشک طب سنتی، آن را به جد رد می‌کنم. چون خیلی از دارو‌هایی که ادعا می‌شود می‌توانند جلوی رشد تومور را بگیرند، مستندات کافی ندارند و باید روی آنها مطالعه و پژوهش انجام شود.

حیدری راد با بیان این که بیماران هم اغلب آگاهی کافی درباره بیماری خود ندارند، عنوان می‌کند: فرض کنید پزشک آنکولوژیست بهترین رژیم شیمی‌درمانی را تجویز می‌کند، اما او بدون این که به پزشک بگوید، می‌رود دارو‌های گیاهی زیر نظر یک متخصص طب سنتی هم مصرف می‌کند که ممکن است اثرات دارو‌های آنکولوژیست را کم یا سَمیت آن را بیشتر کند.

این پزشک تاکید می‌کند: البته بعضی دارو‌های گیاهی حالت غذا - دارو و اثرات خیلی خوبی هم دارند و با خیال راحت‌تری بیمار می‌توان آنها را مصرف کند. مثلا آب انار، زرشک، رب سیب، عسل، ژل رویال و ... هرچند بهتر است که این غذا - دارو‌ها هم اثرات‌شان بررسی شود، اما بهتر از دارو‌هایی هستند که مرکب از چند دارو هستند و بدون بررسی لازم ترکیب می‌شوند و به بیمار سرطانی تجویز می‌شوند.

بهترین توصیه؛ اصلاح سبک زندگی

توصیه‌های ما که پزشک هستیم و در زمینه سرطان مطالعه هم کرده‌ایم، بیشتر اصلاح سبک زندگی بیمار است و در توصیه‌های درمانی ما به ندرت تجویز دارو می‌بینید. این را حیدری راد می‌گوید و ادامه می‌دهد: ما بیشتر با غذا، غذا - دارو و اصلاح سبک زندگی سعی می‌کنیم به بیماران کمک کنیم. ولی بعضی مراکز هستند که پکیج درمان بیمار سرطانی دارند! بیمار مبتلا به سرطان چند میلیون تومان می‌دهد و این بسته‌ها را می‌خرد. بسته‌هایی حاوی چهار پنج دارو که هیچ مطالعه‌ای روی اثربخشی آنها انجام نشده است.

این متخصص طب سنتی تاکید می‌کند: چه کسی ایمن بودن این بسته‌ها را برای بیماران سرطانی تایید کرده است؟ برای همین می‌گوییم بیماران مبتلا به سرطان پیش متخصص طب سنتی‌ای بروند که حداقل پزشک باشد. این متخصصان را معمولا می‌توان در مراکز طب سنتیِ آکادمیک یافت.

منبع: همشهری آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->