صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

بررسی آمار غرق شدگی‌های ۵ سال اخیر نشان می‌دهد که تا پایان بهار امسال صد‌ها نفر در استان غرق شده اند.

جلائیان | شهرآرانیوز؛ زمین در حال گرم‌تر شدن است. حقیقتی که همه ما کم و بیش با مصرف سوخت‌های فسیلی، مصرف بی‌رویه برق و... به آن دامن می‌زنیم. موضوعی که آمار‌های هواشناسی هم آن را نشان می‌دهد و هر سال شاهد شکسته‌شدن رکورد گرمای هوا هستیم. وضعیتی که کاهش نزولات آسمانی را هم به همراه دارد تا آنجا که بسیاری از کشاورزان و باغداران به‌ناچار برای تأمین آب مورد نیاز محصولات زراعی خود و سیراب کردن درختان، اقدام به ایجاد استخر در مزارع و باغ‌ها می‌کنند.

استخر‌هایی که برخی اوقات کاربری دوگانه‌ای پیدا می‌کنند و علاوه بر سیراب‌کردن مزارع و درختان باغ، تبدیل به مکانی برای آب‌تنی و شنا می‌شوند به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان. آن هم در شرایطی که شنا در این استخر‌ها بی‌هزینه نیست و تنها در سال‌های اخیر ده‌ها نفر در مشهد و حوالی شهر پس از شنا جان خود را در این فضا‌ها از دست داده‌اند. 

بررسی آمار غرق‌شدگی‌های سازمان پزشکی قانونی خراسان‌رضوی نشان می‌دهد که در بهار امسال ۲۲ نفر در سراسر خراسان‌رضوی دچار غرق‌شدگی شده و جان باخته‌اند، این در حالی است که بهار سال گذشته این آمار هفده نفر بوده است و سال‌های قبلی نیز تعداد جان‌باختگان بر اثر غرق‌شدگی کمتر بوده است. براساس آمار پزشکی قانونی در سه ماه ابتدایی امسال، اردیبهشت با پانزده کشته رکورددار ماه‌های بهار بوده است.

سالی که نکوست از بهارش پیداست

در حالی ۲۲ نفر امسال در بهار جان باخته‌اند و سال گذشته هفده نفر در بهار تن به آب زده و دیگر بازنگشته‌اند که بررسی آمار پنج سال گذشته نشان می‌دهد بهار امسال در حوزه غرق‌شدگی مرگ‌بارتر از تمام این سال‌ها بوده و بعد از آن سال ۱۴۰۰ با هجده غرق‌شدگی بیشترین تعداد را داشته است.

بررسی آماری غرق‌شدگی از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در طول این سال‌ها ۲۳۸ نفر در خراسان‌رضوی غرق شده‌اند و با اضافه شدن آمار بهار امسال این تعداد به ۲۶۰ نفر می‌رسد.

۱۳۹۹ ادامه کرونا

یکی از پایه‌های آماری غرق‌شدگی‌های به سال ۱۳۹۹ بازمی‌گردد جایی که ۴۵ نفر در تمام طول سال بر اثر غرق‌شدگی جان باختند، همان سالی که بیماری همه‌گیر کرونا حضورش در کشور تثبیت شده بود که وجود محدودیت‌های زیاد مانند بسته‌شدن استخر‌های عمومی، محدودیت حضور در مراکز تفریحی و... می‌تواند یکی از دلایل کاهش این آمار شمرده شود. شاید هم کم بودن تعداد استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در آن سال‌ها که خشک‌سالی به شدت حالا نبوده است، یکی از دلایل کاهش غرق‌شدگی‌ها در خراسان‌رضوی بوده است.

جهش مرگ در آب

سال ۱۴۰۰ با واکسیناسیون گسترده‌ای که انجام شد کم کم آمار فوتی‌ها و محدودیت‌های کرونا کم شد، آرام آرام اواخر همان سال استخر‌های عمومی دوباره باز شدند. باوجوداین، اما هنوز بسیاری از شهروندان ترجیح می‌دادند به جای رفتن به استخر‌های عمومی، در استخر‌های کشاورزی، رودخانه‌ها و سد‌ها آب‌تنی کنند تا خطر آلوده شدن به ویروس کرونا کمتر باشد.

آن هم در شرایطی که فروردین ماه سه نفر و اردیبهشت چهار نفر جان خود را پای این کار از دست دادند. خرداد ماه، اما با افزایش گرمای هوا این آمار به یک‌باره رشد پیدا کرد و تا پایان این ماه نفس یازده نفر زیر آب بند آمد. این روند تا پایان سال رو به رشد بود و در مجموع ۶۴ نفر به دلیل شنا در استخر‌های کشاورزی، رودخانه‌ها، سد‌ها و... فوت کردند. غرق‌شدگانی که شامل ۹ زن و ۵۵ مرد بودند.

شکسته‌شدن رکورد غرق‌شدگی‌ها

اما سال ۱۴۰۱ سال سیاهی برای شناگران بود. نکته درخور توجه در این سال آمار بالای غرق‌شدگان زن بود. تا سال قبل‌تر از آن یعنی ۱۴۰۰ آمار غرق‌شدگان زن معمولا تک‌رقمی بود، اما تنها در مرداد این سال، هشت زن غرق شدند. بهار آن سال نیز سیزده نفر در سراسر خراسان‌رضوی در آب کشته شدند که تعداد زن‌ها شش نفر و مابقی مرد بوده‌اند. اما تا پایان این سال زن‌ها حدود دو و نیم برابر سال گذشته جان باختند. در این سال ۲۳ زن و ۵۷ مرد غرق شدند و استفاده شهروندان از تمام امکانات آب در سراسر استان یکی از دلایل هشتاد غرق‌شدگی آن سال بوده است.

کاهش محسوس جان‌باختگان

مرگ هشتادشهروند در استان به دلیل غرق‌شدگی، در حالی زنگ خطر را در استان به صدا درآورد که اطلاع‌رسانی‌های گسترده‌ای در این زمینه آغاز شد و اولین واکنش آن به نزدیک نصف رسیدن تعداد کشته‌شدگان در سال ۱۴۰۲ بود تا جایی که در این سال درمجموع ۴۹ نفر غرق شدند. سهم کشته‌شدگان بهار این سال نیز هفده نفر بود با این حال هنوز هم تعداد غرق‌شدگان که بیشترشان در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی، پشت سد‌ها و رودخانه‌ها غرق شده بودند، هنوز نشان می‌داد که کار‌های زیادی باید در این زمینه انجام شود.

سال سیل‌های سخت

بهار امسال ۲۲ نفر در سراسر استان بر اثر غرق‌شدگی جان باخته‌اند، بهاری که از همه سال‌ها تلخ‌تر بوده است که البته نباید از وقوع سیل‌های ویرانگر بهار امسال غافل شد که تنها در مشهد و فریمان ۱۰ نفر اسیر سیل شدند. اما اینها هیچ‌کدام حرکت برخی از شهروندان به علت آب‌تنی در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی را توجیه نمی‌کند.

استخر‌هایی که به علت خشک‌سالی‌های مداوم تعدادشان حالا بیشتر از همیشه است، به‌ویژه که نظارت دقیقی نیز بر روی احداث آنها از سوی مسئولان متولی صورت نمی‌گیرد و در بیشتر مواقع به علت ضعف‌های قانونی متولیان نمی‌توانند به باغ‌ویلا‌های متخلف ورود کنند.

تأکید دوباره بر روند روبه‌رشد

دیروز مسئولان اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در هشداری اعلام کردند که از ابتدای فروردین ١۴۰٣تا انتهای تیرماه امسال تعداد ٣٢نفر مصدوم ناشی از حوادث غرق‌شدگی به اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام شده که از این تعداد با تلاش تکنسین‌های اورژانس ۲۵ نفر از مرگ نجات پیدا کردند و هفت نفر متأسفانه جان خود را از دست دادند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.