مشکلات ناشی از «شکاف لب» در کودکان مرگ ۴ کودک زیر ۵ سال با مواد مخدر در خراسان رضوی مرگ نوجوان ۱۱۰ کیلویی زیر تیغ جراحی زیبایی در تهران غرق‌شدگی در بهار ۱۴۰۳ جان ۲۸۳ ایرانی را گرفت قتل مادربزرگ و عمو به‌خاطر ارثیه در جنوب تهران نجات ۴۵۵۰ فرزند از سقط جنین خودکشی عروس ۲۴ ساله به علت اختلاف بر سر تالار عروسی! افشای شکنجه وحشیانه پسر معلول در اسارتگاه مرد بی‌رحم برادرکشی بیخ گوش مادر و خواهر | جسد برادرم را در باغچه دفن کردم قطع عضو شهروند تهرانی در قدرت‌نمایی اراذل و اوباش| دو شرور سابقه دار دستگیر شدند حریق یک کارگاه بزرگ چندمنظوره در جاده سیمان| یک آتش نشان مصدوم شد (۹ مرداد ۱۴۰۳) تولید پلیمرهای انتقال دارو به سلول‌های سرطانی توسط پژوهشگران مشهدی نتیجه پایه یازدهم اعلام شد + لینک مشاهده نتایج (۹ مرداد ۱۴۰۳) صدور بیش از ۳۸ هزار گذرنامه زیارتی در خراسان رضوی درمان جدید برای طاسی سر مردان گشت‌های ویژه پلیس آگاهی ۱۴۵۱ خودروی مسروقه در سراسر کشور را کشف کردند حجامت یا اهدای خون | حجامت کنیم یا خون هدیه کنیم؟ عوارض استفاده از ماهی‌تابه‌های نچسب | «تب دود» چیست؟ وزش باد‌های غبارآلود ۱۲۰ روزه در خراسان رضوی و استان‌های شرقی کشور کمبود گروه‌های خونی A مثبت و منفی در خراسان رضوی
سرخط خبرها

غرق‌شدگی در بهار ۱۴۰۳ جان ۲۸۳ ایرانی را گرفت

  • کد خبر: ۲۴۲۱۴۹
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۸
غرق‌شدگی در بهار ۱۴۰۳ جان ۲۸۳ ایرانی را گرفت
سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: در سه ماهه نخست سال جاری ۲۸۳ نفر بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان خود را از دست دادند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱.۱ درصد بیشتر شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، فصل تابستان و روز‌های گرم سال همواره با افزایش تمایل به شنا و سفر به شهر‌ها و استان‌های ساحلی کشور همراه است، در سال جاری و با گرمای بی سابقه هوا، انتظار می‌رود حضور هموطنان در مکان‌های آبی مانند دریا، رودخانه، استخر‌ها و … با افزایش نیز همراه باشد و از آنجا که طبق آمار‌های موجود در سازمان پزشکی قانونی کشور در فصل تابستان تعداد تلفات غرق‌شدگی هم افزایش می‌یابد بنابراین لازم است هموطنان عزیز در این خصوص به هشدار‌ها و نکات ایمنی توجه نمایند تا از هرگونه حادثه احتمالی پیشگیری شود.

در تابستان سال گذشته آمار تلفات غرق‌شدگی با کاهش قابل توجهی مواجه بود. در این فصل ۳۹۴ نفر بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند که در مقایسه با تابستان سال قبل از آن ۲۹.۱ درصد کمتر شده است.

رشد ۱.۱ درصدی آمار غرق‌شدگی در بهار امسال

بر اساس آمار‌های موجود در سه ماهه نخست سال جاری ۲۸۳ نفر بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان خود را از دست دادند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱.۱ درصد بیشتر شده است.

نکته قابل توجه در آمار تلفات غرق‌شدگی در بهار امسال آن است که آمار فوتی‌های غرق‌شدگی در دریا ۴۳.۲ درصد کاهش یافته و به ۲۱ نفر رسیده است ضمن آنکه تمامی این افراد در محل‌های ایمن سازی نشده جان خود را از دست داده‌اند و در محدوده‌های مجاز هیچ موردی از غرق‌شدگی در دریا نداشته‌ایم.

علاوه بر دریا، تعداد تلفات غرق‌شدگی در استخر‌های شنا و کشاورزی نیز کاهش یافته در این مدت ۵۵ نفر در استخر‌های کشاورزی و ۲۲ نفر در استخر‌های شنا جان خود را از دست داده‌اند که به ترتیب ۲۲.۵ و ۲۱.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهند.

از سوی دیگر آمار تلفات غرق‌شدگی رودخانه که همواره در صدر آمار فوتی‌های غرق‌شدگی قرار دارد، در سه ماهه نخست امسال نیز بیشترین میزان تلفات را در بر می‌گیرد. در بهار امسال ۹۳ نفر در رودخانه جان باخته‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۷.۴ درصد بیشتر شده است که با توجه به گرمای هوای این ایام و احتمال افزایش شنا در رودخانه‌ها، توجه جدی هموطنان عزیزمان را به هشدار‌ها و نکات ایمنی می‌طلبد.

در بهار سال جاری بیشترین تعداد فوتی‌های غرق‌شدگی به ترتیب مربوط به استان‌های فارس (۳۳ فوتی)، خوزستان (۳۰ فوتی) و اصفهان (۲۳ فوتی) بوده است.

رودخانه و استخر کشاورزی دارای بیشترین تلفات غرق‌شدگی

در سال ۱۴۰۲ نیز همچون سال‌های پیش از آن، بیشترین آمار تلفات غرق‌شدگی مربوط به رودخانه‌ها بوده است. در این سال ۲۸۲ نفر در رودخانه‌ها جان خود را از دست داده‌اند که در مقایسه با سال قبل از آن ۶.۹ درصد کاهش یافته است.

پس از رودخانه‌ها، استخر‌های کشاورزی دارای بیشترین تعداد تلفات غرق‌شدگی است. متأسفانه در سال‌های اخیر با رشد تلفات در استخر‌های کشاورزی مواجه هستیم که دلیل عمده آن حفر نابجا و غیرکارشناسی و البته غیرقانونی این استخرهاست.

در سال گذشته ۲۱۴ نفر از هموطنان در استخر‌های کشاورزی جان خود را از دست داده‌اند که این آمار در مقایسه با سال قبل از آن ۲۸.۱ درصد بیشتر شده است.

این در حالی است که مطابق آمار‌های موجود در سه ماهه نخست امسال نیز رودخانه‌ها و استخر‌های کشاورزی در مقایسه با دیگر مکان‌های آبی همچنان بیشترین میزان تلفات غرق‌شدگی را به خود اختصاص داده‌اند.

کاهش ۱۲ درصدی تلفات غرق‌شدگی در سال ۱۴۰۲

در سال گذشته یکهزار و ۱۴ نفر (۸۴۸ نفر مرد و ۱۶۶ نفر زن) بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با سال قبل از آن که تعداد تلفات یکهزار و ۱۵۲ نفر بود، ۱۲ درصد کاهش یافته است.

در این مدت استان‌های خوزستان با ۱۴۴، مازندران با ۱۱۸ و اصفهان با ۷۷ فوتی بیشترین تلفات غرق‌شدگی را در سال گذشته داشته اند.

بیشترین تلفات سال گذشته مربوط به ماه مرداد است

در سال گذشته بیشترین تعداد تلفات غرق‌شدگی در مرداد ماه با ۱۵۹ و کمترین آن با ۳۶ فوتی در بهمن ماه ثبت شده، بیشترین رشد آمار تلفات غرق‌شدگی نیز مربوط به دی ماه با ۶۹ فوتی و ۸۱.۶ درصد رشد آمار نسبت به دی ماه سال قبل از آن است.

همچنین از آنجا که حدود ۲۱.۱ درصد از تلفات غرق‌شدگی سال ۱۴۰۲ مربوط به استخر‌های کشاورزی است و رشد ۲۸.۱ درصدی نیز در مقایسه با سال قبل از آن داشته، رعایت اصول ایمنی و فنی و کارشناسی در این بخش ضروری است تا به این واسطه میزان تلفات در این بخش کاهش یابد.

منبع: مهر 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->