صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دانش آموخته دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بر اسـاس منطق طبّ سـنّتی، وجود موادّ زائد در بدن می‌تواند فرد را در سـفری مانند سـفر اربعین دچار مشـکل کند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر محمد رضا مهری، با اشاره به اینکه با شـروع پیاده روی موادّ زائد بدن در عضـلات سـاق پا رسـوب می‌کند و باعث گرفتگی و درد در عضـلات می‌شـود، خاطر نشان کرد: اکثر مشـکلات حادث در پیاده روی اربعین با بد انباشت موادّ زائد در بدن ارتباط دارند. بنابراین هر قدر بتوان قبل از شروع سفر میزان این موادّ زائد را در بدن کم کرد، انتظار سفری سبک بارتر و آسان می‌توان داشت. 

وی با بیان اینکه پیشـنهاد این اسـت که مدّتی قبل از سـفر، به طبیب حاذق در زمینه طبّ سـنّتی مراجعه کنید تا بر اسـاس مزاج و مشـکلات شـخصـی شـما، برنامه‌ای برای اصـلاح تغذیه و سـایر تدابیر لازم در اختیارتان قرار گیرد، تصریح کرد: اگر به هر دلیل موفّق به این کار نشـدید می‌توانید این توصـیه‌ها را مدّنظر داشـته باشـید و مواردی که برایتان قابل اجراسـت را انتخاب کنید و انجام دهید.

دکتر مهری با اشاره به اینکه پرخوری را کنار بگذارید و با مصـرف کم غذا‌های سـالم و پرهیز از مصـرف غذا‌های ناسـالم و غلیظی مانند انواع فسـت فود، ماکارونی، آش رشـته و سـایر غذا‌های خمیری، کلّه پاچه، سـالاد اولویه، غذا‌های چرب و ... خود را برای سـفر آماده کنید، بیان کرد: کم خوری و سـالم خوری شـما را برای درک فیوضـات معنوی این سـفر هم آماده‌تر خواهد کرد.

قبل از پیاده روی اربعین یبوست خود را درمان کنید

وی با بیان اینکه یبوست خود را درمان کنید و علاوه بر درمان یبوسـت، یکی دو هفته قبل از سـفر خود را به اسـهال بیندازید، برای این کار، یک قاشـق غذاخوری برگ سـنا، یک قاشـق غذاخوری گل سـرخ و یگ قاشـق غذاخوری گل خطمی را با دو لیوان آب روی شـعله کم بجوشـانید تا یک لیوان بماند. سـپس آن راصـاف و شـیرین و میل کنید. به جای گل خطمی می‌توانید بعد از خوردن این دارو دو-سـه قاشـق روغن بادام شـیرین میل کنید. با این کار چند بار شـکم شـما به صـورت اسـهالی عمل می‌کند که باعث پاکسـازی برخی موادّ زائد خواهد شـد، ابراز کرد:ن شما هم کمک زیادی خواهد کردهمچنین صـبح ناشـتا یک قاشـق غذاخوری خاکشـیر+سـه قاشـق غذاخوری سـکنجبین (یا یک قاشـق مربّاخوری شـکر سـرخ یا یک قاشـق چایخوری ترنجبین) را در یک لیوان آب جوش ریخته داغ داغ (مثل چای) بنوشـید و سعی کنید تا حدّاقل دو ساعت بعد از آن چیزی میل نکنید.

وی با بیان اینکه اگر بتوانید گرسنگی را تاب بیاورید، حتّی بهتر است تا ظهر چیزی میل نکنید و در صورت احساس ضعف، از شربت عسل استفاده کنید، بیان کرد: انجام این کار ساده از دو سه هفته قبل از سفر، علاوه بر درمان یبوست، پاکسازی مناسبی هم انجام می‌دهد. این دستور حتّی با خاکشیر به تنهایی هم اثرات بسیار خوبی خواهد داشت.

دانش آموخته دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه نیم سـاعت قبل از هر وعده غذایی یک قاشـق غذاخوری خاکشـیر را با یک لیوان آب جوش و کمی قند یا نبات، مثل چای میل کنید و اگر دچار اسـهال شـدید؛ یک یا دو وعده را کم کنید، اما به گونه‌ای تنظیم کنید که تا چند روز شـکمتان شـل کار کند و بعد از آن مصـرف خاکشـیر را به صـبح ناشـتا محدود کنید و تا زمان سفر ادامه دهید، گفت: خوردن انار ملس یا شـیرین به پاکسـازی و دفع اخلاط زائد از بدن کمک میکند. اگر انار در دسـترس نبود ربّ انار ملس حلّ شـده در آب هم خوب اسـت. یک راه خوب این اسـت که ربّ انار را در آب حل کرده و یکی دو قاشــق عرق نعناع و آبلیمو اضــافه و میل کنید. این ترکیب قدرت زیادی در رقیق کردن خون دارد. در صورت لزوم اضافه کردن عسل هم اشکال ندارد. 

وی ادامه داد: شـربت عنّاب و آویشـن نیز برای پاکسازی توصیه می‌شود به این شکل که ٥ عدد عنّاب را با چنگال خراش داده با یک قاشـق غذاخوری برگ آویشـن و دو لیوان آب روی شـعله کم بجوشـانید تا نصـف شـود. سـپس آن را صـاف وکمی شـیرین و میل کنید. شـربت عنّاب و آویشن کمک زیادی به تصفیه خون و کاهش غلظت آن میکند. 

دکتر مهری اظهار کرد: خوردن روزانه ١٠ تا ١٥ عدد عنّاب هم کمک زیادی در این زمینه میکند علاوه براین یکی از تدابیر کارآمد برای پاکسازی بدن، انجام حجامت یا فصد است که باید با تشخیص و تجویز طبیب حاذق انجام شود. 

وی با بیان اینکه یک داروی مناسب برای پاکسازی بدن، کپسول کبد است که، چون فرمولی ساده دارد و دارویی کم عارضه و قابل اسـتفاده برای عموم اسـت روش سـاخت آن را ذکر می‌کنیم، بیان کرد: برای سـاخت این دارو، تخم گشـنیز، شاهتره، تخم کاهو، عنّاب، تخم کاسنى (هر کدام دو واحد)؛ ریشه ریوند، سنا و برگ آویشن (هر کدام یک واحد) را پودر کرده در کپسـولهاى ٥٠٠ میلىگرمى ریخته نیم سـاعت پیش از صـبحانه و پیش از خواب دو عدد کپسول میل شود. اگر دسترسی به کپسول خالی ندارید؛ براى هر بار مصرف (هر ١٢ ساعت)، یک قاشــق مربّاخوری از پودر را در یک و نیم لیوان آب با حرارت ملایم بجوشــانید تا یک لیوان از آن باقى بماند. سپس، دارو را صاف و کمی شیرین کرده تا گرم است میل کنید.

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.