صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سانسور با تیر خلاص

  • کد خبر: ۲۴۳۷۸۵
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۵
خبرنگاری از آن دسته شغل‌های حساس و ماجراجویانه است که اگر شور و شوقش را نداشته باشی نمی‌توانی در این شغل دوام بیاوری. در بین خبرنگاران، خبرنگارانی که به مناطق جنگی اعزام می‌شوند از سایرین حس ماجراجویانه بیشتری دارند. خبرنگاران در مناطق جنگی باید از هر دو طرف درگیر نبرد، امنیت جانی داشته باشند و فرقی نکند که خبرنگار برای کدام طرف درگیر جنگ به این مناطق اعزام شده باشد.

هدف قرار دادن عمدی روزنامه نگاران و غیرنظامیان، طبق قوانین بین‌المللی بشردوستانه جنایت جنگی تلقی می‌شود و خبرنگاران باید اجازه داشته باشند تا با آزادی عمل و بدون دخالت و سنگ‌اندازی طرفین درگیر به حرفه خود بپردازند و اطلاع‌رسانی کنند.

اما چند سالی ست که صهیونیست‌ها از این موضوع عدول کرده و گاه بدون در نظر گرفتن جلیقه یا کلاهخود مخصوص خبرنگاری و یا کلمه PRESS بر روی جلیقه خبرنگاران، سر اسلحه هایشان را به سمت قلب و مغز آنان نشانه می‌روند. صهیونیست‌هایی که از رسانه‌های قدرتمند دنیا گرفته تا سازمان‌های جهانی را در اختیار دارند و کسی حق ندارد خلاف عقاید آن‌ها مطلبی منتشر کند، حالا انگار می‌خواهند با کشتن خبرنگاران آنچه در غزه روی می‌دهد را هم سانسور کنند. 

بیش از ۸ ماه است که باریکه غزه درگیر جنگ با اشغالگران اسرائیلی شده و هر روز زنان و مردان و کودکان بسیاری در این سرزمین به خاک و خون کشیده می‌شوند. اما این تمام ماجرا نیست. روز گذشته با به شهادت رسیدن یک خبرنگار دیگر در این منطقه نظامی، شمار خبرنگاران جان باخته در این منطقه نظامی به ۱۶۶ تن رسید. خوب است بدانید که در جنگ جهانی دوم که بیش از ۸۰ میلیون نفر جان خود را از دست دادند تنها حدود ۱۹ خبرنگار کشته شدند. 

حتی شبکه خبری سی ان ان آمریکا نیز اعلام کرد که از سال ۱۹۹۲، زمانی که کمیته حمایت از خبرنگاران شروع به جمع آوری داده‌ها کرد، جنگ در غزه مرگبارترین دوره برای خبرنگاران بوده است. 

بسیاری از روزنامه نگاران و خبرنگاران در غزه برای مخابره آنچه از نسل کشی در این منطقه روی می‌دهد جان خود را به خطر می‌اندازند و برای مستندسازی یا بارگذاری گزارش‌های خود با رفتن به مناطق مرتفع هدف گلوله‌های مستقیم سربازان اسرائیلی قرار می‌گیرند. 

این جنایت آشکار رژیم صهیونیستی در حالی صورت می‌گیرد که هیچ یک از مدعیان حقوق بشر این اقدام نظامیان صهیونیستی را محکوم نکرده و خواستار مجازات عامل یا عاملانشان نمی‌شوند. 

چند ماه گذشته غربی‌ها در روز به اصطلاح آزادی مطبوعات با گزارش‌های جهت دار، مدعی حمایت از فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران شدند در حالی که آنها هیچ اشاره‌ای به جنایات صهیونیست‌ها علیه خبرنگاران نداشتند و از کنار این موضوع همچون سایر موضوعاتی که مربوط به نسل کشی غزه و علیه مسلمانان در سراسر جهان است، بی تفاوت عبور کردند. 

امروز ۱۷ مرداد در ایران روز خبرنگار است روزی که با ترور و به شهادت رساندن یک خبرنگار ایرانی رقم خورد. ۲۵ سال پیش در چنین روزی، محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی و مسئول دفتر این خبرگزاری در مزارشریف افغانستان، همراه با تعدادی از اعضای کنسولگری ایران در این شهر، به دست عوامل گروه طالبان به شهادت رسید. جا داشت در این روز یادی کنیم از خبرنگاران شهیدی که این روز‌ها بی دلیل در غزه جان خود را از دست می‌دهند. یادشان گرامی.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.