با حضور رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، معاونین سلامت و تربیت بدنی و آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش و مدیران کل وزارت بهداشت نشست شورای راهبردی "طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی" برگزار شد.
به گزارش شهرآرانیوز، دکتر سید جواد حسینی در این نشست ضمن تبریک فرارسیدن هفته سلامت به همه تلاش گران عرصه سلامت اظهار داشت: با توجه به شیوع کرونا در سال تحصیلی پیش رو سه راهکار برای اجرای "طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی" پیش بینی شده است.
وی افزود: در صورت اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اتمام بحران، طرح سنجش با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و در صورت لزوم باتغییر در ساختار اجرایی و افزایش مراکز سنجش اجرا خواهد شد.
وی گفت: در صورت اعلام بحران متوسط و اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا، شروع با تاخیر به همراه رعایت فاصله گذاری اجتماعی، افزایش تعداد پایگاهها و تدوین دستور العملهای بهداشتی خاص پایگاههای سنجش در دستور کار قرار دارد.
حسینی تصریح کرد: در صورت ادامه یافتن بحران در تابستان، طرح سنجش از طریق خود اظهاری والدین در سامانه مجازی پیگیری خواهد شد و فقط دانش آموزانی که بر اساس اعلام والدین نیاز به ارجاع داشته باشند به مراکز تخصصی ارجاع داده خواهند شد و با شروع سال تحصیلی میتوان فرآیند طرح سنجش را برای تمامی دانش آموزان پیگیری کرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به بیان اهداف طرح سنجش پرداخت و اظهار داشت: غلبه بر فقر آزمونی از طریق ایجاد بانک و پایگاه آزمونها، شناسایی بازماندهها و پوشش ۱۰۰ درصدی دانش آموزان بدو ورود به دبستان و پوشش ۷۰ درصدی پیش دبستانیها از اهداف اصلی طرح سنجش میباشد.
وی افزود: پیشگیری از بروز و تشدید بیماری ها، کمک به بهبود کیفی آموزش و کنترل بعضی از عوامل موثر بر افت تحصیلی و بررسی میزان شیوع اختلالات جسمانی و روانی کودکانی که وارد مدرسه میشوند از جمله اهداف طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است.
وی تصریح کرد: تهیه شناسنامه سلامت الکترونیکی برای تمامی نوآموزان و دسترسی به اطلاعات جامع آموزشی، بهداشتی وخانوادگی به منظور استفاده در برنامه ریزی آموزشی و بهداشتی متناسب با استعداد نوآموزان، ارائه توصیههای بهداشتی، آموزشی و روان شناختی به والدین و نوآموزانی که از مشکلات جزئی رنج میبرند، بررسی ارتباط بین متغیرها و فراهم نمودن زمینههای مناسب تحقیقاتی و پژوهشی وکمک به اولیاء دانش آموزان به منظور صرفه جویی در زمان و پرهیز از سردرگمی از دیگر اهداف طرح میباشد.
معاون وزیر با بیان اینکه یافتههای این طرح برای برنامه ریزیهای پژوهانه و مدیریتی بی بدیل است اظهار داشت: در سال گذشته و در بیش از ۶۰ هزار پایگاه سنجش طرح سلامت یک میلیون و پانصد هزار نوآموز بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی توسط ۲۳ هزار نفرنیروی انسانی متخصص مورد سنجش قرار گرفته اند.
وی افزود: تعرفه پایگاههای سنجش برای مناطق سیل زده و زلزله زده، دانش آموزان مناطق کم برخوردار و عشایر رایگان است و در سال گذشته ۸۵ درصد از والدین تعرفه تمام بها را پرداخته اند و برای ۱۰ درصد نیز تعرفه نیم بها محاسبه شده است.
حسینی با ارائه آماری از نتایج سال گذشته طرح سنجش اظهار داشت: ۷۱ درصد نوآموزان مراجعه کننده به پایگاههای سنجش سابقه پیش دبستانی داشته اند و ۲۹ درصد نیز پیش دبستانی نرفته اند.
وی افزود: ۲۳ درصد والدین نو آموزان بدو ورود به دبستان نسبت خویشاوندی با یکدیگر دارند و ۴.۴ درصد مادران و ۳.۴ پدران نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی بی سواد هستند.
وی گفت: ۳ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان کوتاه قدی شدید دارند، ۱.۴ درصد لاغری شدید، ۵.۵ درصد با چاقی شدید مواجه هستند و ۷۳ درصد این نوآموزان دندانهای خراب دارند.
معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی طرح سنجش در دستور قرار دارد اظهار داشت: یکی از مهمترین خروجیهای این طرح مداخلات به هنگام طلایی و کمک به پیشگیری از معلولیتها است.
وی با بیان اینکه هدف نهایی پوشش ۱۰۰ درصدی طرح سنجش است: در سال جاری پوشش ۹۹ درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان و ۷۰ درصد پیش دبستانیها هدف گذاری شده است
وی خواستار شناسایی غایبین و مداخلات موثر برای حضور آنان در پایگاههای سنجش شد و اظهار داشت: گام اول شناسایی نوآموزان است و بعد از مشخص شدن مشکلات احتمالی نوآموزان باید پیگیر وضعیت این نوآموزان بود و خدمات توانبخشی و آموزشی را به آنان ارائه داد.
وی افزود: کمبود نیروی انسانی و آموزش معلمین چند مهارتی از جمله چالشهای طرح سنجش است که با ورود دانشگاه فرهنگیان به سمت پرورش معلمان چند مهارتی میتوان قدری از این چالش را حل کرد.
وی تصریح کرد: توجه ویژه به دانش آموزان دیر آموز و مراکز مشکلات ویژه یادگیری با همکاری معاونت آموزش ابتدایی میتواند به مداخلات موثر بعد از طرح سنجش منجر شود.
حسینی با بیان اینکه باید به سمت افزایش پوشش طرح سنجش در پیش دبستانی حرکت کنیم افزود: با توجه به لزوم مداخلات به هنگام و طلایی افزایش پوشش تحصیلی نیاز به هماهنگی بین آموزش و پرورش و بهزیستی دارد.
معاون وزیر با اشاره به داده کاوی نتایج طرح سنجش افزود: در زمینه طرح سنجش باید به سمت علمی کردن گزارشات و استخراج مقالات علمی معتبر حرکت کنیم.
وی خواستار افزایش مداخلات مدیریتی در طرح سنجش شد و اظهار داشت: نتایج و خروجیهای این طرح باید در اختیار تمامی ذینفعان از جمله مدارس برای مداخلات موثر قرار گیرد
معاون وزیر در پایان بااشاره به جهش تحصیلی گفت: جهش تحصیلی موضوعی است که باید با ورود معاونت ابتدایی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی ساماندهی شود و با توجه به آسیبهای زیاد این طرح باید سمت حذف آن حرکت کنیم.