صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

منبعی آگاه در یک افشاگری ترسناک می‌گوید فیسبوک و اینستاگرام با سیستم «شنود فعالانه»و از طریق میکروفون دستگاه حرف‌های ما را می‌شنوند و برایمان تبلیغات هدفمند نمایش می‌دهند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تا حالا برایتان پیش آمده است در اینستاگرام تبلیغی ببینید که لحظاتی پیش با دوستان خود درباره‌ی موضوع آن صحبت می‌کردید؟ شاید هرگز نتوانیم تئوری فعال‌بودن ۲۴ ساعته‌ی میکروفون گوشی‌هایمان را صحت‌سنجی کنیم، اما گزارشی ترسناک از وب‌سایت ۴۰۴مدیا جزئیاتی ناگفته را درباره‌ی این موضوع برملا می‌کند.

نمایش تبلیغات مربوط‌به مکالمات روزمره، بیشتر در پلتفرم‌های فیسبوک و اینستاگرام به‌چشم می‌خورد و در نگاه اول آزاردهنده است؛ خصوصا در زمانی که فاصله‌ی بین گفتگو و نمایش تبلیغ، به تنها چند ثانیه می‌رسد.

۴۰۴مدیا که سابقه‌ی درخشانی در افشای اطلاعات دارد، جزئیات سیستم Active Listening (شنود فعالانه) فیسبوک را فاش کرده است. این وب‌سایت به‌طور دقیق‌تر می‌گوید شرکت رسانه‌ای Cox Media Group (معروف‌به CMG) می‌تواند تبلیغات را بر اساس «چیزی که مشتریانِ احتمالی با صدای بلند در نزدیک میکروفون دستگاه به‌زبان آورده‌اند» برای آنها به‌نمایش دربیاورد.

CMG شریک تجاری فیسبوک، گوگل، آمازون و موتور جست‌و‌جوی مایکروسافت بینگ است.

وب‌سایت ۴۰۴مدیا به اسنادی دست پیدا کرده است که نشان می‌دهند سیستم نرم‌افزاری Active Listening با بهره‌گیری از نوعی هوش مصنوعی و ازطریق گوش‌دادن به مکالمات روزانه‌ی ما، «داده‌های مورد نیاز را به‌صورت بلادرنگ ثبت می‌کند.» ظاهرا جزئیات این سیستم در جلسه‌ای به میزبانی شرکت CMG نمایش داده شده است.

به ادعای ۴۰۴مدیا، اسلاید‌های به‌نمایش‌درآمده در جلسه‌ی CMG نحوه‌ی بهره‌گیری از سیستم Active Listening برای ثبت داده‌های صوتی از میکروفون گوشی را توضیح می‌دهند. سیستم پس از ثبت داده‌های صوتی، آنها را با داده‌های رفتاری هر کاربر تطبیق می‌دهد تا تبلیغات نهایی، بسیار هدفمندتر باشند.

طبق اسناد فاش‌شده، افزون‌بر فیسبوک و پلتفرم‌های زیرمجموعه نظیر اینستاگرام، شرکت‌های آمازون و گوگل نیز در فهرست مشتریان نرم‌افزار Active Listening حضور دارند.

ظاهرا در پی انتشار گزارش ۴۰۴مدیا، گوگل سریعا شرکت CMG را از فهرست شرکای خود حذف کرده است.

حذف CMG از فهرست شرکای گوگل باعث شد متا درباره‌ی همکاری تجاری با CMG بازنگری کند تا بفهمد که آیا قوانین نقض شده‌اند یا نه. فردی به نمایندگی از متا به ۴۰۴مدیا گفته است که CMG «شریکی عمومی» محسوب می‌شود و برخلاف ادعاها، شریک تبلیغاتی نیست.

در بخشی از بیانیه‌ی شرکت مادر اینستاگرام و واتساپ می‌خوانیم: «متا از میکروفون گوشی شما برای تبلیغات استفاده نمی‌کند و ما سال‌ها است که به‌صورت عمومی درباره‌ی این موضوع سخن گفته‌ایم. ما با CMG تماس گرفته‌ایم تا آنها درباره‌ی عدم استفاده از داده‌های متا شفاف‌سازی کنند.»

فردی به نمایندگی از آمازون گفته است که آنها هرگز با CMG برای تبلیغات همکاری نکرده‌اند و قصد ندارند در آینده نیز چنین کاری انجام دهد.

ماجرا از جایی ترسناک‌تر می‌شود که در اواخر سال ۲۰۲۳ شرکت CMG در یکی از مقالاتش در وب‌سایت رسمی خود گفته بود: «ما می‌دانیم شما به چه چیزی فکر می‌کنید. آیا این قانونی است؟ این‌که گوشی‌ها و دستگاه‌ها به صحبت‌های شما گوش دهند، قانونی است. زمانی که در فرآیند دانلود یا به‌روزرسانی اپلیکیشن، توافق‌نامه‌ای چند صفحه‌ای در برابر کاربر قرار می‌گیرد، غالبا جزئیات سیستم Active Listening جایی در همان صفحات با فونت کوچک نوشته شده است.»

اگر آنچه که در مقاله‌ی سال ۲۰۲۳ شرکت CMG آمده است حقیقت داشته باشد، بسیاری از ما بدون این‌که بدانیم، مجوز فعالیت Active Listening را فعال کرده‌ایم. چند نفر را می‌شناسید که متن طولانی و چند صفحه‌ایِ قوانین استفاده از اپلیکیشن‌ها را بخوانند؟

این نخستین‌باری نیست که ۴۰۴مدیا جزئیات محرمانه‌ی شرکت CMG را فاش می‌کند. این وب‌سایت در زمستان سال گذشته اطلاعاتی اولیه درباره‌ی کارکرد Active Listening فاش کرد و یک شرکت بازاریابی را به دردسر انداخت.

منبع: زومیت

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.