صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

پیامد‌های حضور اتباع غیرمجاز در کشور چیست؟

  • کد خبر: ۲۴۹۲۷۸
  • ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
یک کارشناس حوزه امنیت اجتماعی توضیحاتی را درباره پیامد‌های اجتماعی حضور اتباع بیگانه غیرمجاز در کشور ارائه کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ محمدرضا طورانی درباره حضور اتباع بیگانه در کشور و تاثیر آن بر امنیت اظهار کرد: میلیون‌ها افغانستانی بیش از نیم قرن است که در کشور ما زندگی می‌کنند و من معتقدم هیچ کشوری مثل ایران، نسبت به اتباع بیگانه انقدر نگاه مثبتی و همدلانه ندارد. ما با مردم کشور افغانستان نقاط اشتراک زیادی مانند زبان، دین، فرهنگ و ... داریم که این موارد باعث شده بتوانیم سال‌ها در کنار هم زندگی کنیم.

این کارشناس حوزه امنیت ادامه داد: این افراد در کشور ما به نسبت زندگی خوبی دارند و همانند همه‌ما می‌توانند در مدارس و دانشگاه درس بخوانند، کار پیدا کنند، از خدمات درمانی و بهداشتی استفاده کنند و در واقع شرایط زندگی برای آنان به خوبی فراهم شده است. سال‌های سال است که زندگی این دو ملت در کنار هم رقم خورده، اما امروزه شاهد هستیم که با افزایش جمعیت افغانستانی‌ها در کشور مطالبه نسل جوان این است که نسبت به حضور این افراد در کشورمان در سطح کلان، تغییر سیاستی ایجاد شده و تصمیمات دیگری اتخاذ شود.

وی افزود: این تغییر نظر حاکمیتی باید استراتژیک باشد. ما شاهد هستیم که متاسفانه برخی از این افراد، مشکلات اجتماعی یا اقتصادی برای کشور ما ایجاد کرده‌اند. به عنوان مثال این افراد در سرقت‌های بسیاری شرکت دارند که این باعث ایجاد نارضایتی در بین مردم ما می‌شود.

طورانی با اشاره به شرایط کشور افغانستان که موجب مهاجرت آنان به ایران شده است، گفت: در طول این سال ها، افغانستان مشکلات زیادی داشته و درگیر جنگ بوده، اما حالا که ثبات نسبی دارد باید شرایط طوری فراهم شود که این اتباع به کشور خود بازگردند. در حال حاضر شاهد هستیم که در کشور ما بیشتر فرصت‌های شغلی به علت‌های متعدد توسط افغانستانی‌ها اشغال شده در حالیکه جوانان ما بیکار هستند و از مشکلات اقتصادی زیادی رنج می‌برند و همه ما می‌دانیم که بیکاری ومشکلات اقتصادی می‌تواند چه پیامد‌هایی بر وضعیت امنیت بگذارد.

این کارشناس حوزه امنیت ادامه داد:به نظر می‌رسد تعداد اتباع بیگانه‌ای که به شکل غیرقانونی وارد کشور شده‌اند بسیار بیشتر از اتباع مجاز است بنابراین در مرحله اول باید تمام این افراد شناسایی شوند سپس درباره خروج آنها برنامه ریزی شود.

این مدرس دانشگاه به پیامد‌های اجتماعی حضور اتباع بیگانه در کشور نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر مشکلات متعدد، شاهد هستیم که برخی شهروندان ایرانی، در ارتباط با افغانستانی‌ها دچار مشکل شده‌اند که این مسئله به مرور زمان می‌تواند بحران زا باشد؛ بنابراین باید سرعت خروج این افراد از کشور تسریع شود. از سوی دیگر و در عین حال مواردی را داشتیم که ایرانی‌ها با این اتباع بیگانه ازدواج کرده و حتی بچه‌دار نیز شده‌اند که این مسائل نیز به خودی خود بسیار آسیب زا و می‌تواند مشکلات خانوادگی زیادی را ایجاد کند.

وی افزود: در بررسی تجارب مهاجرت ایرانی‌ها به سایر کشور‌ها می‌توان دریافت که مهاجرت بسیار سخت بوده و هزینه‌های بالایی دارد. همچنین این مهاجران نمی‌توانند از تمام امکانات کشور مقصد استفاده کنند، اما در ایران به این شکل نیست. یعنی مهاجران هم به راحتی وارد کشور می‌شوند و هم با کمترین هزینه می‌توانند اقامت بگیرند. همچنین از تمام امکانات مانند ایرانی‌ها می‌توانند استفاده کنند که این مسئله هم موجب نارضایتی مردم شده و هم باعث شده توقع برخی از این اتباع بالاتر رود که دیگر قابل انجام نیست.

طورانی گفت: ما در کشور مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی داریم که با خروج این افراد و سیاست گذاری‌های دقیق دولت چهاردهم می‌توانیم از این مشکلات گذر کنیم. به نظر می‌رسد اکنون آمار دقیقی از میزان حضور این اتباع بیگانه در کشور وجود ندارد، اما تصور کنید که هر کدام از این افراد تا پنچ سال آینده قطعا ازدواج کرده و هرکدام چندین بچه به دنیا می‌آورند و این مسئله در طول زمان باعث افزایش بسیار قابله توجه جمعیت این اتباع شده و در مجموع به یک مشکل امنیتی تبدیل می‌شود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: یعنی اگر جمعیت این افراد زیاد شود ممکن است از لحاظ سیاسی برای خود هویت سیاسی قابل قبولی را برای خود از حاکمیت طلب کنند که این مسائل بسیار تنش زا خواهد بود.

اتباع غیرمجاز تا پایان سال کشور را ترک کنند

طورانی معتقد است که مهم‌ترین وظیفه وزارت کشور در حال حاضر، خروج اتباع بیگانه غیرمجاز از کشور و برنامه ریزی برای جلوگیری از ورود مجددا این افراد است. همچنین حضور این افراد در کشور باید از لحاظ فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی مجددا مورد بررسی قرار گیرد و برای جلوگیری از ایجاد آسیب در آینده، اقداماتی صورت گیرد.

منبع:ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.