صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران:

شیوع کرونا انسجام اجتماعی را تقویت کرد

  • کد خبر: ۲۶۴۵۷
  • ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران معتقد است، شیوع ویروس کرونا باوجود پیامد‌های مخرب، اتحاد و هم‌بستگی اجتماعی را تقویت کرد و این امر با تحلیل گفتمان و ادبیات فضای مجازی نیز قابل تحقیق و بررسی است.
به گزارش شهرآرانیوز، سید یعقوب موسوی در خصوص آثار و تبعات اجتماعی شیوع کرونا در جهان اظهار کرد: شیوع این بیماری در جهان بی‌شک سبب یک رکود اجتماعی (عدم تحرک اجتماعی) شد و تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی، کسب و کار‌ها در پی آن یک کسالت فیزیکی و اجتماعی را رقم زد و با این رکود اجتماعی اختلال کارکردی نظام‌ها همچون نظام خانواده نیز به عنوان نهاد اصلی اجتماعی تشدید شد.

موسوی ادامه داد: امروزه همچنین نهاد‌های اجتماعی و مدنی، احزاب و تشکل‌ها در سراسر جهان با روزمرگی مواجه و این مسئله نیز از تبعات اجتماعی مواجهه با این بحران به‌شمار می‌رود.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه الزهرا(س) خاطرنشان کرد: افزایش درصد نیازمندان هم در مناطق محروم و تشدید شکاف طبقاتی نیز از دیگر آثار و نتایج این رویداد است.

وی تصریح کرد: گاه با افزایش مشکلات اقتصادی و تداوم شرایط نابسامان اجتماعی یک فرصت به منظور احتکار کالا‌های ضروری و مورد نیاز روز برای منفعت‌طلبان فراهم و این آسیب نیز شکاف طبقاتی را تقویت می‌کند.

به گفته این جامعه شناس، بروز یأس اجتماعی نیز در جوامع به سبب اقتصاد پرتلاطم و ناامنی روانی که ناشی از تعطیلی برخی کسب‌وکار‌ها و کاهش درآمد‌های اقتصادی است، از دیگر تبعات اجتماعی این بحران است.

موسوی یادآور شد: تقویت اتحاد و انسجام اجتماعی، اما به عنوان یکی از مهم‌ترین تبعات ارزشمند این واقعه نباید فراموش شود؛ هم‌بستگی اجتماعی در جامعه ایران همواره در مواجهه با وقایع ناگوار همچون جنگ تحمیلی، سیل و زلزله افزایش یافته است.

وی تأکید کرد: به عنوان مثال کاهش چشمگیر سفر‌های نوروزی و پذیرش قرنطینه خانگی بدون بهره‌گیری از مکانیسم‌های تنبیهی از مهم‌ترین مظاهر همدلی و همراهی مردم با دولت بود.

موسوی افزود: همچنین حجم مبادلات عاطفی و تحلیل گفتمان و ادبیات شهروندان در فضای مجازی بی‌شک حاکی از تقویت همدلی و هم‌بستگی اجتماعی در این روزهاست.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.