تصادف ۲ دستگاه پراید در جاده کلات ۹ مصدوم بر جا گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی تاثیر کرونا بر روح و روان| ۳۰ درصد مبتلایان به کرونا درگیر مه مغزی هستند سرنوشت متفاوت برای ۵ قاتل پای چوبه دار جاده کندوان یکطرفه شد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری نخستین سارقی که با پابندالکترونیکی قصد سرقت داشت ! خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (فردا شنبه ۸ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود
سرخط خبرها

کرونا و بحران گسست اجتماع

  • کد خبر: ۲۶۶۴۵
  • ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
کرونا و بحران گسست اجتماع
لیلی رحمانی - روزنامه‌نگار
واژه بحران برای جامعه انسانی نامأنوس نیست. بحران شیوع کرونا نیز نخستین بحران بزرگ تاریخ زندگی بشر نبوده است و نخواهد بود، اما تفاوت این بحران در این است که توانسته برخی پیش‌بینی‌ها را برهم بزند و پاره‌ای از مسائل را بی‌پیرایه برای همگان آشکار کند. رخداد‌ها و نوع رفتار‌هایی که در روز‌های بحرانی ازسوی افراد و در سطحی گسترده سر می‌زند، از معیار‌هایی است که قوت و ضعف و کیفیت سرمایه اجتماعی آن جامعه را مشخص می‌سازد.
از تعاریف متنوع سرمایه اجتماعی که بگذریم، چنانچه سرمایه اجتماعی را دارایی مطلوب حاصل از پیوند‌ها و روابط حاصل از جامعه در بخش‌های مختلف آن درنظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم با دارایی مهمی مواجه هستیم که نه‌تنها به اندازه سرمایه‌های اقتصادی دارای اهمیت است، بلکه فروکاستن آن، زخم‌های عمیقی را در بدنه جامعه به‌جا می‌گذارد. از سرمایه‌هایی همچون اعتماد، مشارکت، همکاری و رعایت حقوق یکدیگر سخن می‌گوییم که هریک به‌نوعی در استواری تاروپود جامعه، نقش بازی می‌کنند و امان از روزی که این تاروپود به هر دلیلی گسسته شود!
هیچ جامعه‌ای بدون برخورداری از چنین مؤلفه‌هایی نه‌تنها پیشرفت نخواهد کرد، بلکه با مواجهه با کوچک‌ترین هجمه‌ای آسیب جدی خواهد دید. اکنون درنظر بگیرید جوامعی را که پیش از این هم جامعه‌شناسانشان، درباره افول سرمایه‌های اجتماعی در آن‌ها هشدار داده بودند. آن‌ها چگونه خواهند توانست با چنین بحرانی که همچون طوفان، ضربه‌های محکمی بر پیکره جامعه وارد کرده است، مواجه شوند؟
بحران فراگیر شیوع کرونا نشان داد که گویا همه جوامع (حتی جوامعی که مدعی توسعه‌یافتگی مدنی بودند)، از کمبود سرمایه‌های اشاره‌شده رنج می‌برند و این خلأ در همه جوامع وجود دارد. انتشار تصاویر مختلفی از درگیری و نزاع برای یک بسته دستمال‌کاغذی یا احتکار اقلام ضروری که درنهایت بر زندگی و سلامت افراد جامعه تأثیرگذار بود، همه نشان از آن دارد که انسان امروزی هنوز نتوانسته است سرمایه‌های اجتماعی و ابعاد مختلف آن را به‌عنوان یکی از دارایی‌های مهم خویش پرورش دهد. فهم و پذیرش این کمبود جدی، این ضرورت مهم را به همه ما یادآوری می‌کند که نه‌تنها برای عبور از بحران‌ها بلکه برای پیشگیری از گزند آسیب‌ها و مصائب روزمره جامعه انسانی، نیازمند تقویت سرمایه‌های اجتماعی خویش هستیم.
بحران فعلی به‌خوبی نشان داد که سرمایه اجتماعی تضمین‌کننده سلامت جامعه نیز هست؛ سلامتی که این روز‌ها به‌دلیل شیوع یک بیماری ناشناخته، تبدیل به بزرگ‌ترین معضل جامعه جهانی شده است. خط کشیدن به دور خود و اعتماد نداشتن به همنوع که ناشی از کاهش سرمایه‌های اجتماعی است، عواقب خطرناکی همچون خشم، افسردگی و... را برای سلامت جامعه به‌دنبال خواهد داشت؛ پیامد‌هایی که انزوا و قرنطینه اجباری یا خودخواسته نیز آن را تشدید کرده است.
درنهایت باید گفت به‌طورکلی جامعه انسانی در مواجهه با این بیماری، با تهدید بزرگی روبه‌روست که حتی با کشف راه درمان یا پیشگیری از آن‌هم اثرات نامطلوب درازمدت بر جای خواهد گذاشت. سخن آن است که شاید بتوان با افزایش سرمایه‌های اجتماعی این تهدید را به فرصتی پایدار تبدیل کرد. امروز در جامعه خود به‌جای شنیدن اخبار احتکار که شاید تا کمی قبل‌تر مرتب به گوشمان می‌رسید، شاهد تلاش مردم برای اختصاص کمک‌های وسیع معیشتی و بهداشتی به یکدیگر هستیم. این می‌تواند نشان از روزنه امید برای ترمیم بافت ازهم‌گسیخته سرمایه اجتماعی و ترمیم کشتی‌ای باشد که همه بر آن سوار هستیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->