صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

اعلام قیمت جدید خودرو به عهده چه کسی است؟ /عرضه محصول جدید ایران‌خودرو در بهمن/پیش‌فروش خودرو شاهین پس از عید فطر

  • کد خبر: ۲۷۲۴۶
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
  • ۸
با گذشت یک هفته از موعد تعیین شده برای اعلام قیمت جدید خودرو‌های داخلی، کشمکش بر سر اعلام قیمت‌ها همچنان بین وزارت صنعت و شورای رقابت ادامه دارد، به‌طوری که شورای رقابت معتقد است ستاد تنظیم بازار باید نرخ‌ها را اعلام کند، اما معاون وزارت صنعت می‌گوید شورای رقابت مسئول اعلام نرخ است.

به گزارش شهرآرانیوز، هفته پیش شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان در یک نشست خبری مشترک از افزایش متوسط ۱۰ درصدی قیمت محصولات ایران‌خودرو و رشد متوسط ۲۳ درصدی قیمت محصولات سایپا خبر دادند و قرار شد قیمت جدید محصولات این ۲ گروه خودروسازی فردای آن روز یعنی ۲۳ اردیبهشت ماه اعلام شود. حال با گذشت یک هفته از موعد تعیین شده، کشمکش بر سر اعلام قیمت‌های جدید بین وزارت صنعت و شورای رقابت ادامه دارد تا آنجا که معاون امور صنایع وزارت صنعت در جدیدترین اظهار نظر خود، شورای رقابت را مسئول اعلام نرخ‌های جدید می‌داند.

 

این در حالی است که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، نیز گفته است که ستاد تنظیم بازار قیمت جدید خودرو‌ها را اعلام خواهد کرد.

 

صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، شب گذشته در یک برنامه خبری گفت: مسئولیت اعلام قیمت خودرو‌ها به شورای رقابت واگذار شد و قرار بود این شورا ظرف یک هفته قیمت‌ها را اعلام کند.

 

وی با بیان اینکه باید منتظر اعلام قیمت‌ها باشیم، افزود: قرار شد شورای رقابت قیمت ۸ محصول سایپا و ۱۴ محصول ایران‌خودرو را اعلام کند، اما در جلسه اخیر تعداد این خودرو‌ها افزایش یافته است.

 

وی گفت: کمیته خودرو که زیر مجموعه ستاد تنظیم بازار است با هدف عدالت در توزیع و واقعی کردن تقاضا تصمیم‌هایی گرفته است که بر اساس آن افراد بالای ۱۸ سال با یک کد ملی می‌توانند نام‌نویسی کنند، البته در صورتی که در ۳۶ ماه گذشته از این شرکت‌ها خودرو نخریده باشند.

 

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر خریداران خودرو ۳ ماه برای گارانتی مراجعه نکنند، گارانتی آن‌ها لغو می‌شود.

 

صادقی نیارکی افزود: اصلاح قیمت خودرو‌ها باید برای جلوگیری از ایجاد حاشیه بازار، منطقی و واقعی باشد.

 

خودرو بدون پلاک یعنی احتکار

همچنین سید یاسر رایگانی، سخن‌گوی سازمان تعزیرات حکومتی، با بیان اینکه وجود خودرو بدون پلاک در پارکینگ‌ها از نظر این سازمان احتکار محسوب می‌شود، گفت: صاحبان این خودرو‌ها به اندازه ۱۵ درصد قیمت خودرو جریمه و ملزم می‌شوند خودرو را با نظارت ما و به قیمت ستاد تنظیم بازار بفروشند.

 

وی افزود: انبار‌هایی از جمله در تهرانسر و پارکینگ فرودگاه مهرآباد کشف شد که فقط ۸۰۰ دستگاه خودرو بدون پلاک در آن‌ها وجود داشت.

 

وی گفت: یکی از این انبار‌ها پلمب شده و بقیه نیز در حال رسیدگی است.

 

توقف تولید پراید از اواخر تیرماه

مجید باقری، قائم مقام مدیرعامل شرکت سایپا، نیز از توقف تولید پراید ۱۳۱ از اواخر تیرماه امسال خبر داد و گفت: پراید ۱۳۲ و ۱۱۱ نیز از مدار تولید خارج شده، اما خطوط دیگری برای تولید خودرو‌های جدید آماده شده است.

 

وی گفت: پیش‌فروش خودرو شاهین پس از عید فطر آغاز می‌شود و ظرفیت خط تولید تیبا و ساینا نیز افزایش یافته است.

 

باقری افزود: بر اساس بررسی‌های کارشناسی، نیاز واقعی بازار خودروی کشورمان در سال گذشته ۹۰۰ هزار خودرو بود که ۸۳۳ هزار دستگاه تولید شد و نیاز امسال خودرو یک میلیون دستگاه است که با شیوع بیماری کرونا احتمال تغییراتی در این تقاضا وجود دارد.

 

وی گفت: در کنار نیاز واقعی، نیاز کاذب به خودرو در کشور وجود دارد که ۲۵ تا ۳۰ درصد نیاز واقعی بازار است.

 

قائم مقام مدیرعامل سایپا با بیان اینکه با تغییر کارکرد مصرفی خودرو به سرمایه‌ای، پای دلالان به این بازار باز می‌شود، افزود: از شورای رقابت تقاضا داریم قیمت خودرو‌ها به‌گونه‌ای تعیین شود که خودروسازان متضرر نشوند.

 

وی گفت: هدف ما افزایش تولید با کیفیت و استفاده از نظام عادلانه برای رسیدن خودرو به متقاضی واقعی است.

 

باقری افزود: از بهمن‌ماه سال گذشته تا امروز ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو به مردم فروخته‌ایم و ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو نیز پیش‌فروش کرده‌ایم.

 

وی گفت: در ۲ ماه ابتدایی امسال فروش خودرو‌های سایپا ۶۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال پیش افزایش داشته است.

 

قائم مقام مدیرعامل سایپا با بیان اینکه خودروساز در گرانی خودرو نقشی ندارد، افزود: امروز ۶۰۰ دستگاه خودرو پراید با قیمت ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فاکتور کردیم.

 

وی گفت: بر اساس بررسی ما حدود ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو به مردم واگذار شده است که در پارکینگ‌ها هستند.

 

باقری با اشاره به گزارش سازمان تعزیرات مبنی بر کشف چند صد خودرو بدون پلاک در پارکینگ‌ها، افزود: هیچ خودروی بدون پلاک از در کارخانه خارج نمی‌شود و خودرو‌هایی که در پارکینگ‌ها کشف شده است پلاک آن‌ها را برداشته‌اند.


وی گفت: اسامی مالکان این خودرو‌ها را به تعزیرات اعلام کرده‌ایم و مالک این خودرو‌ها مشخص است.


کاهش ۲۰ درصدی قیمت تأمین قطعات
فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو، نیز در گفت‌وگوی ویژه شبکه دو سیما گفت: از آبان سال گذشته روند رو‌به‌رشد تولید این شرکت تاکنون ادامه داشته است و در اردیبهشت امسال ۴۳ هزار و ۲۶۹ دستگاه خودرو تولید کرده ایم در حالی که در اردیبهشت سال گذشته ۳۴ هزار دستگاه خودرو تولید کردیم.


وی افزود: کل تولید امسال ما ۵۸ هزار و ۲۷۳ دستگاه خودرو بوده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۵۵ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌ایم.


مقیمی گفت: با توجه به اینکه امسال به علت بیماری کرونا یک هفته تولید کمتر داشته‌ایم، وضع تولید ما خوب است.


وی افزود: مبنای قیمت‌گذاری شورای رقابت، سال ۹۰ است و آن‌ها با لحاظ تورم هر سال از خودروساز می‌خواهند محصولات خود را بر این اساس به فروش برسانند، اما برخی خودرو‌ها در سال ۹۰ تولید نمی‌شدند و ساخت خودرو‌ها نیز از نظر فنی با سال ۹۰ تفاوت دارد.


مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: اکنون ۱۳ شاخص اجباری برای تولید خودرو داریم که در سال ۹۰ وجود نداشته است و استاندارد‌های ۵۵ گانه به ۸۵ استاندارد افزایش یافته است.


وی افزود: در سال ۹۰ خودروی یورو ۲ تولید می‌کردیم که اکنون خودرو‌های یورو ۴ و در آینده نزدیک یورو ۵ روانه بازار می‌کنیم و خودرو‌ها از نظر ایمنی نیز ارتقا داده شده است.


مقیمی گفت: در سال گذشته ۴۱۲ هزار دستگاه خودرو را به مشتریان تحویل دادیم، اما بالاترین تیراژ ما در یک نوع خودرو ۱۵۰ هزار دستگاه است که این در هیچ جای دنیا اقتصادی نیست و بر این اساس یا باید تولید مشترک داشته باشیم یا سراغ خرید ارزان برویم.


وی با بیان اینکه بسیاری از قطعات خودرو را از داخل تهیه می‌کنیم، افزود: زمانی که تیراژ تولید خودروساز افزایش می‌یابد قیمت تولیدات قطعه‌ساز نیز کاهش می‌یابد.


مقیمی گفت: خرید داخلی و افزایش بهره‌وری موجب کاهش قیمت خودرو‌ها خواهد شد و در این زمینه طرح‌های ساخت داخل را به شرکت‌های دانش‌بنیان سپرده‌ایم.


وی افزود: از ۴۵ طرح و از ۸۵ قطعه‌ای که به شرکت‌های دانش‌بنیان سپرده شده است ۳۷ قطعه به تولید انبوه رسید که به طور میانگین، ۲۰ درصد قیمت ما در تأمین این قطعات کاهش یافته است.


مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو گفت: بیشتر وابستگی صنعت خودرو به خارج در بخش الکترونیک است و ۴۰ درصد قیمت تمام شده خودرو به این موضوع باز می‌گردد.


وی افزود: در این زمینه پلتفرم الکتریکال را در ایران خودرو رونمایی می‌کنیم که سالانه ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار برای ما صرفه‌جویی ارزی دارد.

 

مقیمی با بیان اینکه هیچ خودروی بدون نصب پلاک نباید از در کارخانه خارج شود، گفت: هیچ روش پیش فروشی را به جز نام‌نویسی اینترنتی نداریم و در این زمینه نیز هیچ فضایی برای نام‌نویسی اینترنتی نمایندگی‌های ما باز نشده است.


وی افزود: ۳۲ نمایندگی ایران خودرو که تخلف آن‌ها محرز شد لغو امتیاز شدند و مردم هر جا تخلفی دیدند به ما اعلام کنند و اگر برای ما محرز شود قاطعانه با نمایندگی‌ها برخورد می‌کنیم.


مدیرعامل ایران خودرو گفت: گیربکس ۶ سرعته را روی خودرو رونمایی کردیم و از آبان امسال روی ۱۰ هزار خودروی دنا، سمند و رانا نصب و وارد بازار می‌شود.


وی افزود: نمونه موتور کم‌مصرف را نیز آبان تحویل می‌دهیم و ساخت آن به بخش خصوصی واگذار می‌شود.
مقیمی گفت: خودروی «۱۳۲ K» از بهمن به بازار می‌آید و یک نوع خودروی کراس اُوِر هم در خرداد رونمایی می‌شود که اوایل سال ۱۴۰۰ به بازار می‌رسد.


وی افزود: تولید پژو ۳۰۱ متوقف است و به سمتی رفته‌ایم که خودروی بدون نشان ایران خودرو تولید نکنیم و دیگر به سمت وابستگی نرویم که هر وقت خواستند صنعت خودرو کشور را دچار مشکل کنند.


بی‌برنامگی در صنعت خودرو
ابوالفضل خلخالی، کارشناس صنعت خودرو، نیز در این برنامه گفت: قیمت گذاری دستوری نمی‌تواند نتیجه مطلوبی برای بازار خودرو در پی داشته باشد، زیرا عرضه و تقاضا، قیمت را تعیین می‌کند.


وی افزود: بر اساس سند ۱۴۰۴ باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو برای تقاضای بازار داخلی و یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو نیز برای بازار‌های منطقه‌ای تولید کنیم، اما زمانی که عرضه را هماهنگ با تقاضا انجام نمی‌دهیم قیمت‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد.


خلخالی گفت: بی‌برنامگی در صنعت خودرو موجب شده است عرضه، تقاضای مورد نیاز را پاسخ ندهد.
وی افزود: خرید ارزانی که خودروسازان در پی آن هستند به زنجیره پایین دست، فشار وارد می‌کند، زیرا ۲ هزار شرکت کار می‌کنند تا یک خودرو تولید شود.


خلخالی گفت: در خودروسازی کشور بی‌برنامگی، سرمایه‌گذاری بی‌هدف و مدیریت ناپایدار موجب شده است بهره‌وری در این صنعت وجود نداشته باشد و این نبود بهره‌وری در قیمت خودرو لحاظ می‌شود.


وی با بیان اینکه پلتفرم الکتریکال، ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد تا محصول آن وارد بازار شود، این سؤال را مطرح کرد که خودروسازان با ضرر‌های انباشته چگونه می‌خواهند این پول را فراهم کنند؟


خلخالی گفت: در بخش ساخت داخل از جمله ایربگ، فرمان برقی و ترمز‌ها کاری انجام نشده است.


وابستگی خودروسازان به واردات قطعات الکترونیکی
سعید باستانی، سخن‌گوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نیز در این برنامه گفت: گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی آماده ورود به صحن علنی مجلس است.


وی افزود: با گذشت سال‌ها از ایجاد صنعت خودرو در کشور، هنوز ورق‌های فولادی مورد نیاز این صنعت، پلیمر‌ها و قطعات الکترونیکی خودرو‌ها از خارج وارد می‌شود.


باستانی گفت: تا خصوصی‌سازی در صنعت خودرو اتفاق نیفتد، این روند ادامه دارد.

منبع: فارس

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجید
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
با سلام میخواستم بدونم اونهایی که 20 روز پیش ثبت نام کردن و تحویل خودروشون برا سال 1400 شد الان این وسط ضرر میکنن که !!! شما راهکاری برا اونا اندیشیدین؟ منظورم اونایی هست که دلال نیستن
ناشناس
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک رو کی میارن بازار
یعقوبی
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
دنا پلاس .شنبه
مصطفی
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
اگر واقعا میخوان خودرو قیمت درست ب فروش برسه چرا این پا آن پا می کنند تکلیف مردم چی پس نمیخوان لطفا تکلیف ثبت نامی های خودرو ساینا دهم آبان۹۷ رو روشن کنید ۳ سال با بچه مریض نیاز ب خودرو داریم تکلیف ما چی است هر وزیری ویا مدیر عاملی بخواد دولت سایه راه بیندازد ما ک تکمیل وجه کردیم وپول بیمه هم پرداخت کردیم تکلیف ما چه میشود ۳ سال از سایپا خودرو ساینا ثبت نام کردیم
سودابه
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
سلام ۳ سال از آبان ۹۷ تکمیل وجه کردیم موعد تحویل خودرو سایپا تیر ماه ۹۸ خودرو ساینا حاال هم اردیبهشت ۹۹هستیم دهم اردیبهشت۹۹۵۶۴هزارتومان بابت بیمه پرداخت کردیم تککلیف من با بچه مریض چی من نیاز بخودرو دارم ۳ سال چرا خودروهای رو که پیش فروش کردید که روز فروش قیمت اصلی ۲۸میلیون ۸۰۰هزارتومان بود ۵۶میلیون از ما پول دریافت کردید وبا دوبرابر قیمت اصلی وشد قیمت پایه تکلیف ما را روشن کنید ۳سال ۹۷ و۹۸ و۹۹از ۹۷ منتظر خودرو هستیم که ۹۸ تحویل بدن شد ۹۹ولی تحویل ندادند شماهر پذیرش ودرخواست رو مینویسم پیگیری کنید
پذیرش ۹۲۳۹۹۶۲
درخواست ۱۳۶۲۴۲۰۵
کد ملی ۲۳۰۰۵۴۸۴۳۷
شماره شناسنامه ۱۸۱
کل پول خودرو ساینا ب شرکت سایپا پرداخت شده ولی از خودرو خبری نیست ک نیست
شاهمراد
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
سلام.رفیق قافله.شریک دزد
شاهمراد
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
سلام.رفیق قافله.شریک دزد
ناشناس
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
خجالت هم نمیکشن پراید و پژو که از روز اول ورود به ایران تنها تغییر رنگ پشت دری و داشبورد بوده و حتی رینگ آلومینیومی هم ندارن رو اسمش رو میزارن استاندارد ۵۵ به ۸۵ افرایش بجای زدن جیب مردم واردات خودروهای خارجی میان رده رو آزاد کنید خودروساز داخل هم صادرات کنه