واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی
سرخط خبرها

کارگران با چند سال پس‌انداز می‌توانند ارزان‌ترین خودروی داخلی را بخرند؟

  • کد خبر: ۲۷۳۳۸
  • ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
  • ۲
کارگران با چند سال پس‌انداز می‌توانند ارزان‌ترین خودروی داخلی را بخرند؟
شورای رقابت با افزایش ۲۳ درصدی قیمت محصولات سایپا و افزایش ۱۰ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو موافقت کرده است.
مسعود سلطانی/شهرآرانیوز - در این میان برخی کارشناسان معتقدند که قیمت خودرو هنوز به‌روز نشده است و جای افزایش دارد. این در حالی است که مقایسه محصولات خودروسازان داخلی با برند‌های خارجی حکایت از حباب قیمتی بزرگ در بازار خودرو ایران دارد و از طرفی انحصاری بودن این بازار باعث شده است که قیمت‌ها در بازار حدود ۶۰ تا ۹۰ درصد بیشتر از قیمت محصولات کارخانه باشد.

البته خودروسازان و مسئولان اقتصادی در توجیه تمامی این مشکلات تنها به اشتغال کارگران در صنعت خودرو تأکید می‌کنند و حمایت از این صنعت ورشکسته رانتی را به خاطر کارگران ضروری می‌دانند. حال سؤال اینجاست که آیا این حمایت از صنعت خودرو واقعا به نفع کارگران است یا نه آن‌ها نیز زیر چرخ‌دنده‌های کارخانه‌های خودروسازی و محصولات گران و بی‌کیفیتشان له می‌شوند؟

پاسخ این سؤال را به شما خواننده محترم واگذار می‌کنیم، اما با یک حساب سر انگشتی بر اساس آمار‌های رسمی کشور می‌خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که یک کارگر چه مدت باید از هزینه‌های زندگی خود بزند و پس‌انداز کند تا بتواند ارزان‌ترین خودرو تولید ملی را در کشورمان بخرد؟

با تصویب افزایش ۲۱.۵ درصدی حداقل دستمزد سال ۱۳۹۹ در آخرین نشست اعضای شورای عالی کار، پایه حقوق کارگران ۳۱۸ هزار تومان بیشتر شد و از یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان به یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان رسید. تصویب افزایش ۲۱ درصدی حداقل حقوق کارگران، مجموع دریافتی کارگران حداقل‌بگیر و مجرد را به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و دریافتی کارگران متأهل را به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نزدیک کرد؛ این در حالی است که کمیته دستمزد شورای عالی کار، در آخرین نشست خود، هزینه ماهانه سبد معیشت خانوار‌های کارگری را ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین کرده بود.

ما نیز در گروه اقتصاد شهرآرا بر مبنای گزارش مرکز آمار از «طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار شهری و روستایی در سال ۹۷» هزینه‌های ماهانه خانوار شهری را با در نظر گرفتن ۶۵ درصد تورم از سال ۹۷ تا‌کنون محاسبه کردیم. این رقم حداقل هزینه‌های خانوار بوده و برای میانگین کشوری محاسبه شده است و به طور قطع در کلان‌شهر‌ها بیشتر خواهد بود.

با درنظر گرفتن این میزان از هزینه‌ها می‌توان گفت که یک کارگر با حقوق ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی هیچ‌گاه از پس هزینه‌های روزمره خود بر نخواهد آمد، چه رسد به اینکه پس‌انداز کند تا بتواند خودرو داخلی خریداری کند. با‌این‌حال اگر فرض بگیریم که یک کارگر به طور ماهانه ۱۵ درصد حقوق خود را پس‌انداز کند و هزینه‌های قطعی و حداقلی زندگی خود را حذف کند در پایان سال می‌تواند حدود ۵ میلیون تومان پول پس‌انداز کند.

در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن، اگر فرض بگیریم که حقوق کارگر سالانه به اندازه تورم رشد کند و قیمت خودرو نیز باز هم در خوش‌بینانه‌ترین حالت به اندازه تورم رشد کند، یک کارگر برای خرید پراید که اکنون ۶۷ تا ۶۹ میلیون تومان قیمت دارد باید ۱۳ سال صبر کند!

 به گفته مجید باقری، قائم‌مقام سایپا، پراید جایگزینی ندارد و مردم باید ساینا، کوییک و تیبا را با قیمت‌های بالاتر جایگزین آن کنند. با توجه به اینکه اکنون قیمت ساینا در بازار ۹۰ میلیون تومان و تیبا‌۲، ۸۸ میلیون تومان است، یک نفر باید ۱۸ سال حقوق خود را برای خرید این خودرو‌ها پس‌انداز کند.
 
همچنین با توجه به قیمت ۹۹ میلیون تومانی کوییک، زمان لازم برای خرید این خودرو ۲۰ سال است. براساس گزارش مرکز آمار، خانوار‌های ایرانی سالانه نزدیک ۴ میلیون تومان در سال ۹۷ پس‌انداز می‌کردند. اینکه در شهریور ۹۷، سایپا ۱۱۱ (سفید)، ۳۸ میلیون تومان بوده است نشان می‌دهد که در آن زمان افراد با ۹.۵ سال پس‌انداز می‌توانستند پراید بخرند. این زمان برای ساینا (۴۹ میلیون تومان) و تیبا ۲ (۴۵ میلیون تومان) به ترتیب ۱۲.۵ سال و ۱۱ سال بوده است.
 
۱۳ سال پس‌انداز برای خرید پراید
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمدمحمودی
Germany
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
0
0
اگرحقوق کارگرکم شود میزان خریددربازارکم میشود واقتصاددچاررکودمیشود وبیکاری افزایش میابد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
0
من با نظر اقای محمودی موافقم
اگر قدرت خرید مردم بالاتر باشه اقتصاد رونق میگیره کارخانه ها به دلیل تقاضای زیاد باید تولیدشون بیشتر کنن تولید بیشتر نیاز به کارگر بیشتر داره همینطور این چرخه ادامه داره
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->