صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نماز، مهم‌ترین قیام برای خدا

  • کد خبر: ۲۹۴۱۷۵
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰
خود نماز نیز مشتمل بر قیام است؛ قیامی که باید بدانی برای چه و در مقابل کیست و چه حالی باید در آن داشته باشی.

یکی از دستورات مهم خداوند این است که به شوق او و برای او و به‌سوی او به پا خیزید و قیام کنید. در قرآن کریم می‌فرماید: «من شما را به یک اندرز نصیحت مى‌کنم، و آن این است که دوبه‌دو یا تک‌تک براى خدا به پا خیزید، سپس درباره من بیندیشید.»
قیام برای خدا مصادیق فردی و اجتماعی بسیاری می‌تواند داشته باشد که یکی از این مصادیق به‌نماز‌ایستادن است. گاهی نماز‌خواندن برای بعضی واقعا سخت می‌شود. مایی که آلوده به دنیا و هوا و هوس‌های دنیایی و خستگی گناه و معصیت هستیم، اراده‌مان گاهی برای این قیام الهی ضعیف می‌شود، در‌حالی‌که هیچ‌چیز در دنیا زیبا‌تر از اتصال به خدا و مناجات با پروردگار و برای خدا بودن نیست.

در‌واقع محبت به خدا را فقط در دلی می‌توانیم پیدا کنیم که علیه هوس خودش قیام کرده باشد و حداقل کار در این قیام، اراده برای نماز و خواندن نماز اول وقت و نماز کامل است، بدون آنکه از آن کم بگذاریم. خود نماز نیز مشتمل بر قیام است؛ قیامی که باید بدانی برای چه و در مقابل کیست و چه حالی باید در آن داشته باشی.

حضرت سجاد (ع) فرمودند: «و حقوق نماز در این است که بدانی نماز ورود به محضر خداست و در نماز در پیشگاه خدا ایستاده‌ای. اگر واقعا این را دریابی، شایسته است که در این پیشگاه مقدس این‌گونه بایستی: همچون بنده ذلیل امیدوار به رحمت خداوند و ترسان و خائف از عذاب او و فقیر زاری‌کننده! که در این پیشگاه عظیم مؤدب و متواضع و با‌وقار ایستاده و از درون زیبا مناجات می‌کند و از خداوند می‌خواهد که آتش را از بدنی که خطا آن را احاطه کرده و گناهان هلاکش کرده است، بردارد که لا قوه الا بالله!..» (آداب نماز، صفحه‌۱۴۹).

شهید خادم‌الشریعه وقتی نماز می‌خواند، با گردنی کج می‌ایستاد. به او می‌گفتیم: مگر گردنت شکسته؟ چرا گردنت را راست نمی‌گیری؟ می‌گفت: در درگاه خدا گردن که هیچ، همه اعضای بدن باید شکسته باشد.

نکته بعدی، زیبایی این قیام برای خدا در‌میان مردم است؛ اینکه هرجا هستیم، هنگام نماز برای خدا به پا خیزیم و خجالت نکشیم و این تصویر لذت‌بخش را خلق کنیم و دیگران را به او و این عبادت بزرگ دعوت کنیم.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین قرائتی درباره نماز و رفتار‌های نادرست رایج در جامعه برای ادای این واجب شرعی در کتاب «شیوه‌های دعوت به نماز» می‌فرماید: «چرا افرادی که در جلسه‌ای نشسته‌اند، اگر نیاز به دستشویی پیدا کردند، برمی‌خیزند و می‌روند، اما اگر یادشان افتاد نماز نخوانده‌اند، خجالت می‌کشند جلسه را ترک کنند؟! چرا برخی افراد مانند دست‌فروشان، با صدای بلند برای فروش جنس خود تبلیغ می‌کنند، اما ما از فریاد‌زدن اذان خجالت می‌کشیم؟! 

حضرت‌علی (ع) می‌فرمایند: چرا دیگران در باطل محکم هستند و شما در راه حق ضعیف هستید؟! بسیاری از افراد اگر ببینند کسی نماز می‌خواند، آنها هم برای نماز قیام می‌کنند؛ ولی از اینکه خودشان به‌تن‌هایی برای نماز قیام کنند، خجالت می‌کشند. بسیارند افرادی که احکام نماز را نمی‌دانند و از پرسیدن آن خجالت می‌کشند. بسیارند افرادی که اگر در جایی کسی آنان را نبیند، حاضرند نماز بخوانند، ولی در جلوی چشم دیگران خجالت می‌کشند این کار را انجام دهند. اینها نمی‌دانند که در حدیث آمده است: مثال کسی که در میان مردم به نماز بایستد، مثال درخت سبزی در کویر خشک است.»

و چه زیباست کسی که برای خدا به نماز می‌ایستد و با خلق این تصویر زیبا در این دنیای پر از نازیبایی، عشق و دلدادگی خود را به زیبا‌ترین موجود فریاد می‌زند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.