صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

لبنیات از سفره مردم دور می‌شود؟

  • کد خبر: ۲۹۴۸۴۰
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱
در کمتر از یک روز، خبر‌های متناقضی درباره آزادسازی قیمت ۴ محصول لبنی منتشر شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «قیمت‌گذاری دستوری چهار محصول لبنی بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و مجوز سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برداشته شد.» این خبری است که روز گذشته رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی، به تسنیم داده است. این یعنی قیمت‌گذاری محصولات لبنی به کل آزاد شده است. همچنین در این خبر به افزایش ۳۰ درصدی قیمت این محصولات اشاره شده است.

چند ساعت پس از انتشار خبر اولیه در خصوص برداشته شدن قانون قیمت‌گذاری دستوری چهار محصول لبنی، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان این خبر را تکذیب کرد، به این ترتیب که لغو قانون قیمت‌گذاری دستوری چهار محصول لبنی و افزایش ۳۰ درصدی قیمت لبنیات با مصوبه ستاد تنظیم بازار و مجوز سازمان حمایت صحیح نیست. 

البته شهرآرا در گزارشی با عنوان «غرش شیر و فرار لبنیات» قبلا به این موضوع پرداخته بود. پیرو انتشار مصوبه افزایش قیمت شیرخام تا ۱۸ هزار تومان، از قول فعالان صنایع لبنی نوشتیم که احتمال افزایش قیمت این محصولات تا ۳۰ درصد وجود دارد. با این وضعیت و تأیید تکذیب خبر‌های گرانی قیمت لبنیات، به نظر می‌رسد هنوز هم پرونده افزایش قیمت لبنیات روی میز باشد. 

کارشناسان صنایع غذایی بار‌ها درباره تأثیرات کاهش مصرف لبنیات و سلامت جامعه هشدار داده‌اند. در سال ۱۳۹۱ این شاخص حدود ۱۱۰ کیلوگرم بود، اما اکنون از نظر فعالان این حوزه به‌طور میانگین به ۶۰ کیلوگرم رسیده است. این در حالی است که سرانه مورد تأیید استاندارد‌های جهانی ۱۶۰ کیلوگرم است. اگر قیمت لبنیات در پاییز امسال صعودی شود، باید منتظر کاهش سرانه مصرف در این بخش از سبد غذایی شهروندان باشیم. 

لازم به ذکر است که چهار محصول لبنی قیمت‌گذاری شده، شامل پنیر ۴۰۰ گرمی UF، ماست دبه ۲.۵ کیلوگرمی، شیر یک‌لیتری کم‌چرب و شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی هستند که اگر مجوزات تا تأیید نهایی پیش روند، باید با قیمت جدید در بازار عرضه شوند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.