پیش بینی قیمت طلا و سکه (پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) پیش بینی قیمت ارز و دلار (پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) احتمال سقوط قیمت طلا در پی مذاکرات آمریکا و چین زمان عرضه بنزین سوپر اعلام شد هشدار بانک مرکزی | واریز وجه در معاملات به حساب نفر سوم پولشویی است بهره‌برداری از ۲۹۶ مگاوات نیروگاه برق خورشیدی در خراسان رضوی | چشم‌انداز تولید ۳۰۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر در استان+ویدئو بررسی شرایط خرید ملک با موجودی ۳ تا ۵ میلیارد تومان در مشهد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) + جدول تفویض حداکثری اختیارات «ساتبا» به خراسان رضوی وصول بیش از یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال عوارض آلایندگی از محل درآمد‌های مالیات بر ارزش افزوده در خراسان رضوی معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی خبر داد: وجود ۱۴۰۰ طرح نیمه‌تمام در خراسان رضوی توقف فروش آرد به نانوایان آزادپز بورس وارد فاز احتیاط شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) سهمیه کالای همراه مسافر تا پایان فصل بهار ۱۴۰۴ تعیین شد صدور پروانه بهره‌برداری از ۶ معدن در غرب خراسان رضوی نرخ طلا در مشهد یک میلیون تومان ریزش کرد | افت ۱.۶ میلیونی قیمت سکه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) خراسان رضوی، قطب تولید انرژی پاک در کشور | ۳ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر جدید در استان ساخته می‌شود عشایر، ستون فقرات اقتصاد و امنیت خراسان رضوی تأکید استاندار خراسان رضوی و مشاور رئیس‌جمهور بر نقش‌آفرینی استان در پروژه‌های ملی قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت‌کوین (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) | ریزش نرخ دلار و طلا تورم فروردین ۱۴۰۴ رکورد ۱۷ ماه اخیر را شکست شرایط بخشودگی جرائم مالیات بر ارزش افزوده ابلاغ شد تأمین بیش از ۳ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال سهم ورزش‌های همگانی خراسان رضوی از محل درآمد‌های مالیات بر ارزش افزوده تهران- مشهد؛ دارای بالاترین آمار جابه‌جایی مسافر در فرودگاه‌های کشور طی اسفند ۱۴۰۳ آغاز اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق در خراسان رضوی (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت بیت‌کوین در اوج ۶ هفته اخیر (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) توزیع ۳ هزار و ۶۲۳ تن فراورده‌های دامی تنظیم بازار در خراسان رضوی تأثیر اجرای قانون «تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها» بر خراسان رضوی | سایه‌روشن یک قانون تازه‌نفس قیمت جهانی طلا امروز (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعلام شد قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) | کاهش نرخ پیاز و سیب‌زمینی
سرخط خبرها

فرصت بزرگ اقتصادی لبنیات ایرانی در بازار عراق

  • کد خبر: ۲۵۰۶۶۱
  • ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵
فرصت بزرگ اقتصادی لبنیات ایرانی در بازار عراق
آمار و ارقامی که در یکی دو سال اخیر از وضعیت صادرات محصولات لبنیاتی ایرانی منتشر شده است نشان می‌دهد که عراق، اولین مقصد صادرات لبنیات ایرانی است.
محمد کاملان
خبرنگار محمد کاملان

به گزارش شهرآرانیوز؛ آمار و ارقامی که در یکی دو سال اخیر از وضعیت صادرات محصولات لبنیاتی ایرانی منتشر شده است نشان می‌دهد که عراق، اولین مقصد صادرات این محصولات است و بیش از نیمی از لبنیات صادراتی ایران به این کشور وارد می‌شود. کشوری که به‌دلیل شرایط آب‌وهوایی و... از داشتن کارخانه‌های تولید محصولات لبنی محروم است و همین موضوع سبب شده تا مقصدی جذاب برای صادرات لبنیات به‌ویژه از کشور‌های خاورمیانه مثل ترکیه و عربستان باشد، اما ایران با احداث یکی دو کارخانه در این کشور و تولید محصولاتی نزدیک‌تر به ذائقه مردم این کشور توانسته است جای خودش را در میان عراقی‌ها باز کند.

پس از یک دهه وجود محصولات لبنیاتی ایران در بازار عراق، تقریبا می‌توانیم بگوییم که بازار دو شهر پرجمعیت و پرتردد عراق، یعنی نجف و کربلا در اختیار برند‌های ایرانی است و محصولات آنها بیشتر از سایر رقبایشان با اقبال مردم و فروشندگان عراقی روبه‌روست.

تعرفه بالای گمرکی

آمار‌ها نشان می‌دهد که عراق با ۵۲.۶درصد، پاکستان ۱۸.۴درصد، افغانستان ۱۰.۱درصد، آذربایجان ۴.۵درصد و امارات متحده عربی ۴.۳درصد نزدیک به ۹۰درصد از حجم صادرات لبنیات ایران را به خود اختصاص داده‌اند. بازار لبنیات عراق به دلیل نبود کارخانه‌های بزرگ تولید محصولات لبنی در این کشور، برای کشور‌های همسایه‌اش بسیار جذاب است و با وجود تعرفه بالای گمرکی، چیزی نزدیک به ۵۰ درصد برای محصولات لبنی و سخت‌گیری‌های زیادی که دولت عراق برای واردات این محصولات دارد، مثل باقی‌ماندن دوسوم از تاریخ انقضای محصول، باز هم رقابت زیادی در این ماجرا وجود دارد و بسیاری از کشور‌های خاورمیانه تلاش می‌کنند تا سهم بیشتری از بازار لبنیات عراق داشته باشند. 

پینار ترکیه، KDD عربستان، مزون عمان، کاله و میهن و پگاه ایران، مهم‌ترین برند‌هایی هستند که هرکدام بخش مهمی از این بازار را در اختیار دارند و در شهر‌های مختلف عراق محصولات خودشان را عرضه و با هم رقابت می‌کنند، اما دست‌کم در شهر‌های نزدیک‌تر به ایران، مثل نجف و کربلا که برند‌های ایرانی در آنجا نزدیک به یک دهه است که کارخانه تأسیس کرده‌اند، این محصولات ایرانی هستند که حکمروایی می‌کنند و حالا نه‌تن‌ها لبنیات که حتی فراورده‌های گوشتی و انواع سس با برند‌های ایرانی هم به بازار این شهر‌ها راه پیدا کرده و با استقبال مردم روبه‌رو شده است.

دلیل انتخاب محصولات ایرانی

آن‌طور که مردم عراق بیان می‌کنند، نزدیک‌تربودن محصولات ایرانی به ذائقه آنها، اعتمادی که به برند‌های ایرانی دارند، دردسترس‌بودن و از همه مهم‌تر تنوع محصولات آنها در این کشور باعث شده است تا گزینه اول مردم عراق برای تهیه محصولات لبنی تولیدات ایرانی باشد.

البته به گفته فروشندگان عراقی تردد زیاد مردم ایران به این دو شهر زیارتی هم یکی دیگر از عوامل فروش زیاد محصولات ایرانی در فروشگاه‌های عراقی است و شاید بین ۵ تا ۱۵ درصد از فروش برند‌های لبنیات ایرانی در این شهر‌ها سهم خود مردم ایران است که در کشور همسایه هم به تولیدات خودمان اعتماد می‌کنند.

نجف و کربلا و البته برخی شهر‌های کردنشین عراق مثل سلیمانیه، اربیل و... اصلی‌ترین بازار‌های عرضه محصولات لبنیاتی ایرانی است و شهر‌هایی بزرگ‌تر و پرجمعیت‌تر مثل بغداد، بصره و... از برند‌های عربستانی و همچنین ترکیه تغذیه می‌کنند و ایرانی‌ها سهم چندانی از آن ندارند.

لبنیات ایران در فروشگاه‌های عراقی

سؤال اینجاست که از بین سبد پروپیمان محصولات لبنی ایرانی، عراقی‌ها کدام محصولات را بیشتر از همه پسندیده‌اند و بیشتر از همه به آن اقبال نشان داده‌اند؟ براساس آن چیزی که عرضه‌کنندگان محصولات و البته خود مردم می‌گویند، ماست پرچرب به شکل عجیب‌وغریبی در این کشور فروش دارد و بازارش حسابی داغ است و بیشتر از چند روز در یخچال مغازه‌ها نمی‌ماند. انواع پنیر‌های خامه‌ای ایرانی دومین محصولی است که به ذائقه عراقی‌ها خوش نشسته است و در میان چندمدل پنیری که عرضه می‌شود، پنیر ویلی بیشترین مخاطب و مشتری را دارد. 

خامه‌های صورتی معروف هم یکی دیگر از محصولاتی است که بازار خوبی در نجف و کربلا دارد. جایگاه چهارم محصولات را باید به دوغ اختصاص بدهیم، محصولی که در سبد هیچ‌کدام از برند‌های حاضر در بازار عراق دیده نمی‌شود و فقط ایرانی‌ها هستند که آن را تولید می‌کنند. البته عراقی‌ها هم آن‌چنان‌که بایدوشاید از این مدل دوغ‌ها استفاده نمی‌کنند و مغازه‌داران عراقی می‌گویند که بیشتر مشتری دوغ‌های بسته‌بندی‌شده ایرانی، خود ایرانی‌ها هستند.

اما درحالی که شاید خیلی‌ها فکر می‌کنند که بستنی‌های متنوع ایرانی احتمالا بازار خوبی در کشور عراق دارد، باید بگوییم که اصلا این‌طور نیست و آن‌طور که گفته‌های کاسبان شهر‌های نجف و کربلا نشان می‌دهد، باید فروش و اقبال به این محصولات را در رده آخر قرار بدهیم؛ محصولی که به نظر می‌آید سهم چندانی در بازار لبنیات کشور عراق ندارد و چندان با ذائقه آنها همگون نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->