صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

گام‌های بلند شورای ششم برای فرهنگ و ورزش بانوان شهر مشهد

  • کد خبر: ۲۹۴۸۶۸
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
در حوزه اقدامات نرم‌افزاری کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد برای بانوان شهر، فاطمه سلیمی، رئیس این کمیسیون پاسخگوی پرسش‌های ما بود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ با توجه به نقش کلیدی بانوان در خانواده و جامعه، برنامه‌ریزی مؤثر در زمینه رشد و تعالی آنها در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و ... از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین بهره‌مندی از شرایطی که بتواند زمینه‌ساز نیاز‌های آنان در حوزه اشتغال، تفریح، ورزش، سلامت، فرزندآوری و ... باشد، نیازمند مدیریت دقیق در زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در فضای شهری است؛ مسئله‌ای که به‌طور جدی در دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد به آن توجه شده است و محور ایجاد کمیسیون بانوان و خانواده در این دوره از شورا بود.

تعالی زیست‌پذیری شهری در حوزه بانوان و خانواده چشم‌انداز روشنی است که محور تمامی برنامه‌ریزی‌های این حوزه قرار گرفت، از این‌رو در حوزه اقدامات نرم‌افزاری این کمیسیون برای بانوان شهر، فاطمه سلیمی، رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده، پاسخگوی پرسش‌های ما بود.

ایجاد باشگاه‌های مخاطب‌محور برای برندسازی در مدیریت شهری

*چطور به ایده اقدامات نرم‌افزاری در کمیسیون بانوان و خانواده رسیده‌اید و چه اقداماتی در این‌باره انجام داده‌اید؟

در حوزه اقدامات نرم‌افزاری، طبق سیاست‌گذاری که در کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد در شورای ششم انجام شد، رویکرد‌هایی را پیگیری کردیم از جمله اینکه تصویرسازی و برندسازی برای مشهد، کشور و حتی در سطح بین‌الملل درباره جایگاه واقعی بانوان انجام شود و در اذهان عمومی این جایگاه را به‌طور واقعی به نمایش بگذاریم. یکی از این برنامه‌ها، رویداد «رسانه خورشید» با حضور خبرنگارانی بود از چهل کشور دنیا که، آن را در مشهد میزبانی کردیم تا به روایتگری زنانه در این رویداد بپردازند.

در زمینه الگوسازی نیز، درباره رویداد زنان تأثیرگذار توسط معاونت ریاست‌جمهوری ورود کردیم تا این زنان را در حوزه‌های مختلف معرفی کنیم و زمینه‌ساز ایجاد الگو برای نوجوانان باشند. از دیگر اقدامات گردهمایی‌هایی بود که بانوان کلان‌شهر‌ها در آن حضور داشتند و مشهد هم میزبانی یکی از این گردهمایی‌ها را بر عهده داشت.

*ظاهرا در این حوزه باشگاه‌هایی نیز ایجاد شده است؟

در حوزه تبادل تجربه و در راستای الگوسازی، تصویرسازی و برندسازی، باشگاه‌های مخاطب‌محور در سطح مدیریت شهری ایجاد شد، مانند باشگاه ریحانه، ملکه و نورچشمی که هر کدام از این باشگاه‌ها جامعه هدف خود را داشتند. برای نوجوانان، دختران و پسران، قبل از ازدواج، زوج‌های جوان، پدربزرگ و مادربزرگ‌ها، مادران باردار و.... در تمامی این حوزه‌ها سعی کردیم گروه‌های مختلف جامعه را پوشش بدهیم و در راستای موضوع‌های فرهنگ‌سازی، رشد اجتماعی و... آموزش‌های لازم را محقق کنیم.

*ایجاد زیرسایت شهربانو در مجموعه شهرآرا نیز از جمله همین اقدامات با رویکرد رسانه‌ای بود؟

ایجاد صفحه اختصاصی بانوان با نام سایت شهربانو یکی دیگر از اقداماتی بود که در مجموعه شهرآرا صورت گرفت. رخداد‌های مختلف، مصاحبه‌ها و مطالب مرتبط با حوزه بانوان در این صفحه به صورت ویژه نمایش داده می‌شود. قبلا نشریه کاغذی داشتیم و اکنون یک سایت برای حوزه بانوان ایجاد شده است.

پایش سلامت همکاران برای جلوگیری از بیماری‌های سخت

*در این دوره برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، سلامت و تحکیم خانواده و موضوع‌های دیگری نظیر اشتغال و اقتصاد و توانمندسازی بانوان نیز اقداماتی انجام شده است. به این موضوع‌ها هم اشاره کنید.

در موضوع کاهش آسیب‌های اجتماعی، سلامت و تحکیم بنیان خانواده، مراکز مشاوره و بستر‌های مشاوره‌ای در شهر ایجاد شد تا فرهنگ مشاوره را نهادینه کنیم. در حوزه سلامت بانوان نیز، ایجاد اتوبوس سلامت در حال انجام است. یک اتوبوس را با همکاری حمل‌ونقل شهرداری به علوم پزشکی واگذار کردیم که در حال تجهیز است و برای پایش سلامت بانوان به‌ویژه در بیماری‌های خاص و سرطان فعالیت خواهد کرد. این اتوبوس در مناطق حاشیه شهر مستقر می‌شود و خدماتی را به ساکنان این مناطق ارائه خواهد داد.

*در همین راستا درباره پایش همکاران شهرداری هم اگر اقدامی انجام شده است، بفرمایید.

برای پایش سلامت همکاران، اقداماتی انجام شد و برخی همکاران خانم که در مراحل ابتدایی بیماری بودند به همین واسطه متوجه بیماری شدند و بلافاصله به درمان اقدام کردند. در حوزه معلولان نیز آماده‌سازی زیرساخت‌ها و مناسب‌سازی‌ها را انجام دادیم تا از همکارانی که فرزند معلول دارند یا خود دچار معلولیت هستند، حمایت شود. در زمینه تأمین هزینه‌های حوزه ناباروری نیز اقداماتی انجام شد.

استقبال گسترده بانوان از دوچرخه‌های بایدو

*توسعه تعاملات با خیران، یکی از شعار‌های دوره‌های مختلف مدیریت شهری بوده است. در این دوره برای گسترش این تعاملات چه اقداماتی انجام شد.

از ظرفیت ارتباط با شبکه خیران در حوزه‌های مختلف استفاده شد. یکی از این موضوع‌ها، طرح سلامت مادران باردار بود که در زمینه مقابله با سقط‌جنین اقدام کردیم. در این باره نیز انجمن «نَفَس» حمایت‌هایی را انجام داد. ما نیز در بحث‌های رسانه‌ای، تولید محتوا و چاپ بروشور همکاری‌هایی داشتیم و اقداماتی درباره فرهنگ‌سازی انجام شد.

*برای اشتغال و توانمندسازی بانوان چه کارنامه‌ای را ثبت کردید؟

در این حوزه، کار‌های زیرساختی انجام شد. بحث ایجاد و توسعه مراکز رویش با تمرکز بر جامعه هدف اقشار خاص، سرپرست خانوار و کسانی که به اشتغال نیاز دارند، انجام شد. با این روش، خانم‌هایی که برایشان توانمندسازی انجام می‌شود، وارد چرخه اشتغال می‌شوند. بازار‌هایی ایجاد و همچنین تخفیف‌هایی در عوارض و بهای خدمات برای بانوان در نظر گرفته شد، به ویژه برای زنان سرپرست خانوار و اقشاری که تحت پوشش بهزیستی یا گروه‌های خاص هستند. برای صدور مجوز‌های فعالیت‌های بانوان در روزبازار‌ها و شب‌بازار‌ها و همچنین سامان‌دهی مشاغل، کار‌های خوبی انجام شد.

*اوایل دوره فعلی شورای شهر، از تلاش برای توانمندسازی بانوان در حوزه ورزش گفتید، روز‌هایی که کمیسیون بانوان ایجاد شده بود و اعلام کردید برای بانوان برنامه داریم...

اقدامات حوزه نرم‌افزاری ورزش در سه بخش همگانی، حرفه‌ای و همکاران شهرداری صورت گرفته است. به عنوان مثال در حوزه همگانی، مسابقات محلات مشهد، جام رمضان، ورزش‌های صبحگاهی که در سطح محلات و مساجد انجام می‌شود، همچنین ایجاد ایستگاه‌های سلامت، جشنواره‌های ورزشی که در سطح شهر برگزار می‌شود و یک‌سری نمایشگاه‌های ورزشی با همکاری هیئت‌های ورزشی از دیگر موارد است.

در زمینه حرفه‌ای نیز می‌توان به حمایت از هیئت‌های ورزشی، تقدیر از دختران مدال‌آور و قهرمانان جهانی، و هزینه‌هایی که برای الگوسازی می‌شود، اشاره کرد. در زمینه ورزش همکاران نیز همایش‌های ورزشی و تفریحی و برگزاری کلاس‌های ورزشی برای بانوان در حال انجام است. همچنین آکادمی‌های ورزش بانوان که در طول سال برای دختران و مادران کارت‌های اعتباری، بلیت‌های استخر و کمک هزینه ثبت‌نام را تأمین می‌کند، از دیگر موارد است.

ایجاد کافه بازی‌ها در سطح بوستان‌های بانوان نیز از دیگر اقداماتی بود که بر اساس نیاز‌های مطرح شده از سوی دختران برنامه‌ریزی و در حال انجام است. بستری نشاط‌آور که دختران بتوانند تفریح و بازی کنند. دوچرخه‌سواری بانوان در بوستان‌ها نیز از دیگر اقداماتی بود که انجام شد. استفاده رایگان بانوان از دوچرخه‌های بایدو در سطح پارک‌ها نکته جالبی است. جالب‌تر اینکه آمار بانوان متقاضی از ظرفیت در نظر گرفته‌شده، فراتر رفته است.

*بانوان مشهد نیز درخواست‌هایی در زمینه تسهیل تردد‌های شهری از شورا داشتند.

از دیگر اقدامات، ایجاد اتاق‌های مادر و کودک به عنوان بستری رفاهی در بوستان‌های بانوان بود که فاز اول آن اجرا شده و در حال بهره‌برداری است. در آینده نیز قرار است این اقدام در مراکز پرتردد شهری مانند ایستگاه‌های مترو انجام شود. در مسائل زیرساختی و با کمک ظرفیت خیران شهریار نیز دو اتفاق مهم رخ داد.

ایجاد مرکز کنترل آسیب‌های اجتماعی مادر و کودک با هدف سامان‌دهی زنان و مادران و کودکان در معرض آسیب‌های اجتماعی از طریق ظرفیت خیران شهریار در حال انجام است. مرکز توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی شهید سردار سلیمانی از این جمله است. این مرکز با هدف مهارت‌افزایی زنان در رشته‌های مختلف شغلی و موضوع‌های مهارتی افتتاح شده است که این هم در راستای بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی است که از طریق ظرفیت خیران شهریار در منطقه شهرک شهید رجایی ایجاد شده است. 

در حوزه بانوان و خانواده همه اقداماتی که انجام شده و انجام خواهد شد، نقطه پایانی ندارد، بلکه به صورت مستمر این فعالیت‌ها باید ادامه یابد. در این باره، مطالعاتی در حوزه‌های مختلف انجام شده است که به‌طور قطع، می‌توانند زمینه‌ساز اقدامات دوره‌های بعدی شورای شهر در حوزه زنان و خانواده باشند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.