صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

هنوز داغ قتل دلخراش «رومینا» به‌وسیله پدرش سرد نشده بود که خبر شکنجه پسربچه سه‌ساله در فضای اینستاگرام، افکار عمومی را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داد. این‌بار پای مادری جوان در میان بود که ...
سعیده ساجدی‌نیا/شهرآرانیوز - ...با رؤیای اقامت در فرانسه طعمه اهداف شیطانی مردی به‌نام «نوید» شده بود. 

در تصاویر اینستاگرامی، مادر این کودک، با ارائه عکسی از کارت بانکی‌اش به‌نام «مهلا» از مردم می‌خواست در ازای کتک‌نزدن بچه‌اش به حساب او پول واریز کنند و با این اقدام دست به اخاذی احساسی و عاطفی می‌زد.
 
این زن پس از ورود پلیس، در اعترافاتش گفته است: «نوید» با تهدید از او خواسته است تا فرزندش را آزار دهد و فیلم بگیرد و پخش کند. فشار‌های بی‌رحمانه این مرد به همین‌جا ختم نمی‌شود تا آنجاکه در موردی درخواست کرده است «مهلا» فرزندش را داغ کند و کودک سه‌ساله را به‌طرز جنون‌آمیزی آزار دهد و در مواجهه با مقاومت مادر، او را به انتشار عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی‌اش تهدید کرده است.

این حوادث تلخ واکنش‌های زیادی را طی روزهای اخیر در برداشته است. کارشناسان و آسیب‌شناسان بار دیگر به میدان آمده‌اند و شروع به ریشه‌یابی علل و عوامل بروز این قبیل خشونت‌ها در خانواده کرده‌اند.

جدا از انگیزه‌های پنهان و آشکار این پرونده‌ها، مسئله خشونت والدین علیه کودکان را با رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی‌ _ ایرانی پیشرفت که سال‌ها ریاست دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تهران و سازمان نظام مشاوره و روانشناسی کشور را بر عهده داشته است، درمیان می‌گذاریم.

تأمین آرامش و امنیت مادر از سوی پدر، یک اصل کلیدی است
دکتر غلامعلی افروز در گفت‌وگو با شهرآرانیوز با بیان اینکه «این حوادث در مرحله اول جنبه ملی دارد و در ادامه به موضوعی فراملی تبدیل می‌شود»، می‌گوید: این نوع رفتار‌های خشن می‌تواند با انگیزه‌های مختلفی انجام شود، اما پیش از هر توضیحی باید تأکید کرد که خانواده مانند یک باغ است و مادر‌ها باغبان دل‌آرام و پدر‌ها سنگربان و امنیت‌بخش و فرزندان در واقع گل‌ها و میوه‌های این باغ هستند. آیه «الرجال قوامون علی‌النسا» به این معنی است که شوهران باید امنیت‌بخش و حمایتگر باغبان زندگیشان که خانم‌ها هستند، باشند. بر همین اساس اگر برای تربیت ۱۰ سهم قائل شویم، ۹ سهم مربوط به مادرهاست و تنها یک سهم به پدر‌ها اختصاص می‌یابد، اما نکته حائز اهمیت در این میان این است که این یک سهم تربیتی، یعنی پدرها، باید به مادر‌ها رسیدگی کنند و هوای آن‌ها را داشته باشند و برای امنیت و آرامششان بیشترین بها را بدهند. این یک بحث اساسی و کلیدی در جهان است.

بچه‌ها به مادر منفعل و دل‌مرده دل‌بستگی پیدا نمی‌کنند
او با تأکید بر اینکه «اگر مادر در زندگی آرامش داشت، بسترآفرین رشد و سعادت فرزندان می‌شود»، اظهار می‌کند: این گفته پیامبر اکرم (ص) که فرمودند «بهشت زیر پای مادران است»، به این دلیل است که مادر‌ها ترسیم‌گران مسیر سعادت فرزندان هستند، اما اگر پدر‌ها به وظیفه ذاتی خود عمل نکنند و امنیت‌آفرین و حمایتگر نباشد و به‌تبع آن، مادر‌ها هم منفعل، مضطرب، فرسوده و افسرده باشند، اتفاقات زیادی رخ می‌دهد. اول اینکه با همسر خود درگیر هستند، دچار خودآزاری یا کودک‌آزاری می‌شوند و این در حالی است که اگر بچه‌ها ببینند مادر منفعل، پریشان‌حال و دل‌مرده است و علاقه و رضایتی هم به شوهرش ندارد، قادر به دل‌بستن به چنین مادری نیستند و آسیب‌پذیر و خانه‌گریز می‌شوند.

مادر «رومینا» مقصر است، چون محبوب دخترش نبوده است
این استاد ممتاز دانشگاه تهران با اشاره به پرونده «رومینا» می‌گوید: سال‌ها تحقیق و پژوهش در حوزه خانواده و روان‌شناسی نشان می‌دهد ریشه خانه‌گریزی دختران در ایران و جهان به رابطه دختر و مادر بازمی‌گردد. اگر مادر شخصیت محبوب و مطلوب و مقتدر و خوشایندی نداشته باشد، دختر به او دل نمی‌بندد، دختری که قرار است در آینده ازدواج کند و خودش مادر شود! به همین دلیل با وجود اینکه دلش برای مادرش می‌سوزد، هیچ پیوند عاطفی‌ای با مادر پیدا نمی‌کند و ریشه این اتفاق به رفتار دیکتاتورگونه پدر در خانواده بازمی‌گردد که رسالت محبوب‌شدن مادر در خانواده را به‌درستی انجام نداده و مادر در گوشه‌ای منفعل شده و نقشی در خانواده نداشته است و به همین دلیل در ماجرای رومینا، تقصیری هم متوجه مادر اوست، زیرا اگر مادر برای رومینا محبوب بود، همدل و هم‌رازش می‌شد، دختربچه مسائل خود را با مادر درمیان می‌گذاشت و شاید این حوادث ناخوشایند رخ نمی‌داد.

مادر کودک‌آزار ناامن است و این بلا را پدر بر سرش آورده است
او با اشاره به «مهلا» مادر شکنجه‌گر مشهدی ادامه می‌دهد: چنین مادرانی خودشان ناامن هستند، مشکل روان‌شناختی، اختلال شخصیت و پریشانی‌فکری دارند و این بلا را پدر خانواده بر سر مادر آورده است، زیرا آرامش او را برآورده نکرده و مادر به شخصیتی ناامن تبدیل شده و با وجود اینکه طلاقی در ظاهر صورت نگرفته است، گسست عاطفی و روانی در خانواده ایجاد شده است. به همین دلیل به هیچ‌وجه طلاق عاطفی را درست نمی‌دانم، چون متعلق عاطفی وجود ندارد و در چنین شرایطی که گسست رابطه و عاطفی شکل گرفته، مادر با مرد دیگری ارتباط برقرار کرده است و حالا طرف مقابل این زن نیز در جرمی که رخ داده، شریک است.

پشت تصاویر شکنجه بنیامین انگیزه‌های سیاسی هم مطرح است
رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی‌ _ ایرانی پیشرفت درباره انگیزه‌های پشت پرده احتمالی در این ماجرا می‌گوید: حتی انگیزه‌های سیاسی هم محتمل است که به مردم دنیا نشان دهند تا ببینید در ایران چقدر خانواده‌ها فقیر و محروم هستند که حاضرند با تنبیه و کتک‌زدن بچه‌های خود جلو چشم مردم، پول جمع کنند و اخاذی کنند و تا این حد بیچاره‌اند. گاهی هم پیش می‌آید که مادری فزون‌طلبی دارد و برای رسیدن به خواسته‌های خود دست به هر کاری می‌زنند و اینکه گفته شده که پولی به حساب «مهلا» واریز نشده است، ممکن است درست نباشد. در عین حال ریشه این مسائل هر چه باشد، چه انگیزه‌ای سیاسی پشتش باشد و چه اقتصادی و انتقام‌جویی، واقعیت این است که این مادر ناامنی روانی، کلافگی فکری و اختلال عاطفی دارد و باید از نظر روان‌شناختی درمان شود.

پدر بنیامین در هر صورت در جرم شریک است
این استاد روان‌شناسی با تأکید بر اینکه «رابطه زن و شوهر نباید رها شود»، تصریح می‌کند: در پرونده آزار کودک سه‌ساله، همسر این خانم یا از آزار فرزندش اطلاع داشته است یا نه. اگر می‌دانسته که او هم هم‌دستش بوده و در غیراین‌صورت نیز غفلت مهمی کرده که باز هم جرم است. وقتی روابط زن و شوهر این‌گونه شکننده شود و پدر از خودش رفع مسئولیت و شرایط را رها کند، پیامد‌های ناخوشایندی گریبان‌گیر بچه‌ها می‌شود و در چنین شرایطی حتی پدر هم صلاحیت نگهداری از کودک را ندارد و باید درمان شود.

بنیامین در شرایط شبه خانواده حمایت شود
رئیس سابق سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور با درخواست از سازمان بهزیستی خراسان مبنی بر نگهداری بنیامین سه‌ساله در شرایط شبه خانواده تا درمان قطعی پدر و مادر، می‌گوید: تا زمانی‌که والدین کودک در شرایط ثبات روانی قرار بگیرند، بچه باید در فضای مهرورزانه و خانوادگی قرار گیرد .
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.