به گزارش شهرآرانیوز، سید حسین بهشتیان اظهار کرد: مهمترین چالش، نبود نقدینگی و بدهیهای دولت به داروخانهها است. با توجه به اینکه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، مهلت پرداخت حق بیمه داروخانهها ظرف یک ماه اعلام شد؛ اما همچنان بیمه نسبت به پرداخت کوتاهی میورزد.
وی ادامه داد: با ایجاد طرح دارویار، سهم تفاوت ارزش واقعی دارو و قیمت نهایی دارو برای مصرفکننده، باید از محل بیمه تأمین شود که با توجه به بدهیهای بسیار شرکتهای بیمه، خرید دارو توسط داروخانهها با مشکل مواجه شده است. البته بیمههای تکمیلی نسبت به سایر بیمهها شرایط بهتری برای پرداخت حقبیمه دارند. در حقیقت متولی پرداخت سهم دولت از گرانی دارو به داروخانهها در طرح دارویار مشخص نیست.
دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی بیان کرد: داروخانههای دولتی بیش از یک همت به سیستم پخش بدهکار هستند که فشار این ناترازی به داروخانههای خصوصی وارد میشود و در نتیجه بهدلیل کمبود بودجه، داروخانههای خصوصی مجبور به خرید نقدی یا تأمین دارو به مدت ۱۵ تا نهایت یک ماه هستند.
بهشتیان عنوان کرد: چرخه معیوب و دستوری ساخته شده توسط دولت؛ از بیمهها تا عدم پرداخت بدهی داروخانههای دولتی به شرکتهای پخش، باعث تحمیل فشار حداکثری به بخش خصوصی شدهاست. در مشهد، بیشترین داروخانههای بخش دولتی از ارگانهای مختلف مستقر هستند که بهطور مثال تنها دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۱۵ داروخانه دارد که میتوان به نوعی آنها را غیرقانونی معرفی کرد. گردش مالی ۴۵ داروخانه دولتی و نیمهدولتی مشهد از ۸۱۰ داروخانه، بیشتر از ۶۰ درصد است که نشاندهنده اختلال در سیستم توزیع دارو است.
وی بیان کرد: عدم پرداخت به موقع حق بیمه، دیرکرد پرداخت سهم ارز مربوط به طرح دارویار، تحمیل فشار وارده از سیاستهای پیچیده دولت، کمر داروخانههای بخش خصوصی را خم کردهاست.
دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش به چالش کمبود شیر خشک و وجود صفهای طولانی برای تهیه آن اشاره کرد و گفت: بهدلیل ناترازیهای موجود، تولید شیرخشک در کشور با مشکل مواجه شد و با توجه به افزایش قیمت، خرید شیرخشک نیز مشمول بیمه شد، بهطوریکه داروخانه با حدود ۷ درصد سود این محصول را خریداری و به فروش رساند و ما بهالتفاوت آن را از دولت دریافت کند.
بهشتیان خاطرنشان کرد: این روش باعث ایجاد ضرر به داروخانهها شده و از طرفی دولت بهصورت تحمیلی خرید و عرضه شیرخشک را در داروخانهها اجباری کردهاست. اگر داروسازان از فشارهای تحمیلی دولت واهمهای نداشته باشند، بههیچ وجه شیرخشک نمیخرند. دولت نهتنها بدهی ما بهالتفاوت شیرخشک را با تأخیر چند ماهه به داروخانهها پرداخت میکند بلکه سود ۷ درصدی در ابتدای خرید توسط داروخانهها فشار تحمیلی بر داروخانهها را چند برابر میکند.
وی عنوان کرد: اگر سیاستهای حکومت بر افزایش زاد و ولد است، بهجای تمرکز بر مسائل فرعی، به مهمترین چالش مادران یعنی تأمین شیرخشک بپردازد و برنامهای جامع و مشخص برای این مهم تأمین کند. پیشنهاد میشود، شیرخشک به قیمت جهانی و واقعی خود تبدیل شود تا از مشکلاتی مانند قاچاق و مصرف برای حیوانات جلوگیری شود. همچنین اگر شیرخشک توسط مراکز بهداشت در اختیار مادران بهصورت رایگان، سهمیهبندی شده و یا یارانهای قرار گیرد، به نفع دولت خواهد بود.
بهشتیان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نظارت، مهمترین وظیفه بخش دولتی در زمینه دارو و داروخانهها است، ولی متأسفانه این بخش آنقدر مشغول به فعالیتهای دیگر از جمله بنگاهداری و داروخانهداری شده که وظیفه اصلی آن به حاشیه رانده شده و این باعث ایجاد فساد میشود. دولت باید نظارت را جایگزین تصدیگری کند.
وی با اشاره به اینکه کمبود دارو در کشور همواره وجود دارد، عنوان کرد: کمبود داروها به دلایل مختلفی از جمله دشواری تأمین مواد اولیهی مورد نیاز تولیدکنندگان بهدلیل تحریمها و مشکل نوسانات ارزی و همچنین عدم حمایت کافی دولت از تولیدکنندگان داخلی است. با بروز یک اپیدمی در کشور، شرایط تأمین دارو به شدت بحرانی میشود.
دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی اظهار کرد: حدود ۹۵ تا ۹۷ درصد داروهای ایران در داخل کشور تولید میشود، اما بهدلیل مشکلات ارزی و عدم دسترسی به منابع مالی کافی، تولیدکنندگان در تأمین مواد اولیهی مورد نیاز خود با مشکل مواجه هستند. در حال حاضر ۳۰۰ قلم دارو، جزء کمبودها یا سهمیه میشوند که شامل داروها برای گروههای خاص و یا شیمیدرمانی است.
وی بیان کرد: شرکتهای سازنده دارو بهدلیل ناترازیهای موجود و عدم تأمین مواد اولیه و برآورده کردن استانداردهای بالای ساخت دارو بهدلیل هزینههای بالا به سوی ساخت مکملهای دارویی روی آوردهاند که این موضوع باعث ایجاد کلافی سر در گم شده است، زیرا هیچ اثباتی برای اثربخشی آن وجود ندارد و از طرفی مشمول بیمه نشده و در نتیجه بیمار تحت فشار قرار میگیرد.
دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی ادامه داد: مشهد بهعنوان یکی از قطبهای اصلی توریسم سلامت، با ورود سالانهی میلیونها زائر و مسافر، با مشکل افزایش تقاضا برای دارو مواجه است. با وجود تلاشهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مسئولین استان خراسان رضوی، بودجهی کافی برای تأمین داروهای مورد نیاز این جمعیت عظیم اختصاص داده نشده و این کمبود، علاوه بر مشکلات موجود، باعث افزایش فشار بر سیستم درمانی مشهد میشود.
بهشتیان با اشاره به قیمت پایین داروهای ایرانی نسبت به سایر کشورها، به مسئله قاچاق دارو به دلیل سود بالای آن، بیان کرد: این چالش یکی از عوامل اصلی کمبود دارو بوده که عدم نظارت کافی بر سیستم توزیع دارو از علل قاچاق است.
وی به پدیدهی ایجاد داروخانههای غیرحرفهای اشاره کرد و گفت: برخی افراد بدون تخصص، داروخانههایی تأسیس میکنند که به اصطلاح به آنها داروخانههای پلاتیکی گفته میشود و این مسئله میتواند به جامعه داروسازی آسیب برساند. ورود افرادی که صرفاً به دنبال سود هستند، باعث میشود که کیفیت عرضه داروها کاهش یابد و سلامت مردم به خطر بیفتد. مشکلات ناشی از قوانین جدید که با تسهیل شرایط تأسیس، تعداد داروخانهها افزایش یافته و نظارت بر آنها دشوارتر شده است.
دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی اظهار کرد: طبق قانون سیزده-سیوچهار، محل توزیع و ارائه دارو صرفاً داروخانهها است. افراد بههیچوجه نباید از مکانی به غیر از داروخانه اقدام به خرید دارو، شامپوهای درمانی و مکملهای غذایی کنند و فروش این محصولات در اماکنی به جز داروخانه غیرمجاز و قابل پیگیری و پلمب شدن است. سلامت مردم از اهم وظایف نظارتی و مورد تأکید بوده، لذا باید مانعی برای فروش دارو بهصورت اینترنتی و در بستر پلتفرم ایجاد شود.
دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی ضمن ابراز نگرانی از فروش دارو در پلتفرمهای مختلف، گفت: این پلتفرمها بدون رعایت استانداردهای لازم در حال فروش دارو هستند و باید در این زمینه تدابیر سختگیرانهتری اتخاذ شود. سلامت جامعه باید در اولویت قرار گرفته و نمیتوان به راحتی اجازه فروش اینترنتی داروها را داد.
منبع: ایسنا