به گزارش شهرآرانیوز؛ شهرزاد اکبریزاده با اشاره به اینکه کودکی که دچار نقص توجه و بیش فعالی است، ممکن است که صدا را به طور طبیعی بشنود و در مسیر شنیداری نقصی در انتقال صدا تا مغز او وجود نداشته باشد ولی در پردازش اطلاعات صوتی دچار مشکل باشد، اظهار کرد: به خاطر اینکه نمیتواند تمرکز و توجه داشته باشد، به راحتی در کلاس درس دچار حواس پرتی میشود.
وی ادامه داد: این کودک قادر نیست که الگوی صوتی را دنبال کند. به همین علت کودکانی که با علامت بیش فعالی شناخته میشوند، حتماً باید از لحاظ پردازش مرکزی شنوایی و آزمونهایی که برای تشخیص آن وجود دارد، مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند.
این متخصص شنوایی درباره اهمیت حس شنوایی افزود: از طریق شنیدن برای کودک امکان تکلم و ذخیره لغات فراهم میشود. نوزادی که به دنیا میآید پس از یک سال توجه و شنیدن کلمات قادر خواهد بود که اولین کلمه خود را تولید کرده و ارتباط برقرار کند. به واسطه کسب این مهارتها در محیط اجتماعی خود رشد کرده و بر آموختههای خود اضافه میکند.
اکبریزاده گفت: با توجه به اهمیت این حس، برای پیشگیری از کم شنوایی سرمایهگذاریهای بزرگ درمانی انجام شده تا کم شنوایی در زودترین زمانی ممکن شناسایی شده و مداخلههای لازم در خصوص بهبود یا درمان آن از بدو تولد تا کهنسالی صورت گیرد.
وی با اشاره به نقش مشکلات شنوایی در یادگیری کودکان با نقص توجه و بیش فعالی گفت: از زیر مجموعههای اصلی اختلالات یادگیری در کودکان، بیش فعالی و نقص توجه است که میتواند با مشکلات شنوایی همراه بوده و به صورت مشکل در پردازش مرکزی شنوایی اتفاق بیافتد.
منبع: ایسنا