صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

تهیه کننده فیلم «گورکن»: چالش اکران آنلاین برای فیلم‌ها مصداق دزدی در روز روشن است

  • کد خبر: ۳۵۲۲۹
  • ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
تهیه کننده فیلم «گورکن» (دومین فیلم بلند کاظم ملایی) معتقد است تهیه کننده باید در شرایط موجود (شیوع کرونا) به گزینه اکران آنلاین هم فکر کند، اما این شیوه اکران مزایا و معایب خودش را دارد. بزرگترین معضل آن عدم رعایت قانون کپی رایت فیلم است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ فیلم سینمایی «گورکن» به تهیه‎کنندگی سینا سعیدیان، دومین فیلم بلند کاظم ملایی است. این فیلم در بخش استعدادهای جوان جشنواره سینمایی شانگهای ۲۰۲۰ پذیرفته شده است. ویشکا آسایش، حسن معجونی، مهراوه شریفی‌نیا، بهنوش بختیاری، رضا بهبودی ، مهدی حسینی نیا، سیاوش چراغی‌پور،حمیدرضا محمدی و گوهر خیراندیش از جمله بازیگران این فیلم هستند.

 

سینا سعیدیان که اولین تهیه‌کنندگی مستقل خود را با «گورکن» آغاز کرده است، در پاسخ به اینکه این فیلم چه ویژگی‌هایی داشت که به عنوان اولین تجربه تهیه‌کنندگی مستقل، تهیه آن را برعهده گرفته است گفت: «سال ۹۵ فیلم «کوپال» را که اولین ساخته بلند کاظم ملایی بود در جشنواره فجر دیدم و این فیلم در ذهنم ماند و به نظرم رسید که کاظم ملایی فیلم‌ساز صاحب‌سبکی است. بهار ۹۷  قصد ساخت فیلم‌نامه‌ای را داشتم و درمورد کارگردانی آن با کاظم ملایی گفتگوهایی انجام دادم که به نتیجه نرسید، اما ارتباطمان ادامه داشت. زمستان ۹۷ ایشان فیلمنامه «گورکن» را به من پیشنهاد دادند که گویا قبل از ساخت «کوپال» نوشته بودند. پس از بازنویسی این فیلم‌نامه طی جلساتی در بهار ۹۸ برای ساخت آن به توافق رسیدیم و بعد از درخواست پروانه ساخت پیش تولید در خرداد۹۸ آغاز شد.

 

او درباره پیش‌بینی‌اش برای بازگشت سرمایه این فیلم پس از اکران، خاطرنشان کرد: «من معتقدم تهیه‌کننده‌های با سابقه و حرفه‌ای سینما هم نمی‌توانند به طور قطعی و دقیق درمورد فروش فیلمشان پیش‌بینی کنند، اما براساس یک‌سری فاکتورها می‌توان پیش‌بینی‌های اولیه داشت، ولی به‌طور حتم زمان اکران، وضعیت معیشتی مردم و حال عمومی جامعه تاثیر بسزایی در میزان فروش فیلم دارد. به طور کلی معتقدم هر فیلمی پتانسیل فروش خودش را دارد. برخی فیلم‌های درحال اکران با وجود معضل کرونا شاخص‌هایی داشتند که تصور می‌شد فروشی به مراتب بیشتر داشته باشند. به عنوان مثال فیلم‌های «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲» به چنین سرنوشتی دچار شدند. در چنین شرایطی باید دنبال راهکاری متناسب با وضعیت فعلی بود. به نظر من بخشی از موفقیت اکران به عوامل فیلم برمی‌گردد منتها متاسفانه تعداد قابل‌توجهی از فیلم‌ها در زمان اکران گویی رها شده و همه چیز تنها به پخش‌کننده و سینمادار سپرده می‌شود.

 

ما برای «گورکن» تمام تلاش و انرژی‌مان را به کار گرفته‌ایم تا با محتوای تبلیغاتی و خبری خلاقانه‌تری موجب کنجکاوی مخاطب نسبت به فیلم شویم. به طور مثال ما در زمان پیش تولید به جای انتشار خبر تست گریم، برای اولین‌بار محتوای تبلیغاتی در قالب ویدئو_عکس تولید کردیم که به طور گسترده در فضای مجازی بازخورد خوبی داشت. از سوی دیگر خوشبختانه فیلم «گورکن» از حمایت همه عواملش اعم از کارگردان تا بازیگرانش برخوردار است. همچنین حضور فیلم در جشنواره‌های معتبر جهانی می‌تواند در فروش فیلم موثر باشد. فیلم «گورکن» با وجود منتفی‌شدن بسیاری از جشنواره‌های خارجی، این شانس را داشت که به جشنواره شانگهای راه پیدا کند که این خود اقبال فیلم برای جذب مخاطب بیشتر را می‎تواند بالا ببرد. ضمن اینکه خبرگزاری‌ها و رسانه ها نیز قطعا در میزان فروش ما تاثیرگذار خواهند بود و درنهایت ماهیت فیلم در کنار همه عواملی که ذکر شد تعیین کننده سرنوشت فروش فیلم است.


  
این تهیه کننده درباره بازیگران گورکن هم گفت: «درمورد گروه بازیگران تعامل خوبی بین من و کاظم ملایی صورت گرفت. در این پروژه علاوه بر تناسب بازیگر با نقش، میزان همراهی و انگیزه بازیگر نیز برای ما حائز اهمیت بود. معتقدم اگر فیلمنامه و تیم سازنده برای بازیگر جذاب باشد، در مورد مسئله مالی هم همکاری لازم را خواهد داشت. اقبال ما در فیلم «گورکن» این بود که همه بازیگران با شرایط پروژه کاملا همراه بودند و کمیت نقش برایشان مهم نبود. واقعا این ویژگی بازیگران فیلم به من به عنوان تهیه کننده که دغدغه ها و تشویش‌های مرتبط با پروژه را داشتم، کمک بزرگی کرد.»

 

او درباره دلایل انتخاب‌نشدن فیلمش در جشنواره فیلم فجر گذشته، خاطرنشان کرد: «جشنواره فیلم فجر هرساله معمولا چهار-پنج فیلم پرحاشیه دارد که درمورد آنها بیشتر صحبت می‌شود. طبیعتا فیلم ما از جنس فیلم‌های این چنینی نیست، اما به نوبه خود علاوه بر اینکه روایتی کلاسیک دارد دارای قصه‌ای پرکشش و پر تعلیق است که می‌تواند مخاطب خاص و عام را تا پایان فیلم با خود همراه کند. علی‌رغم ارائه نسخه قابل قبولی به جشنواره فجر، فیلم متاسفانه مورد بی‌مهری هیئت محترم انتخاب قرار گرفت که به نظر من بخشی از آن سلیقها‌ی و بخشی سوتفاهم بود که با گفتمان می‌شد آن را حل کرد. من به عنوان تهیه کننده این فیلم به‌شدت معتقدم «گورکن» به لحاظ کیفی استانداردهای لازم را دارد که خود فیلم گواه حرف من است!»

 

سعیدیان در پاسخ به اینکه آیا با توجه به وضعیت شیوع کرونا به اکران آنلاین فیلم فکر می کند؟گفت: «ما امسال به دلیل کرونا اکران خوبی در سینماها نخواهیم داشت و این مسئله در شرایط فعلی خصوصا برای بخش خصوصی فاجعه است. تهیه کننده می بایست در این شرایط آینده نگری داشته باشد و  برای شش ماه تا یک سال آینده پیش بینی و تدابیر لازم را لحاظ کند. از سویی ترافیک فیلم‌های اکران نشده و فیلم‌های در حال تولید وجود دارد و از سوی دیگر اولویت سینمادارها فیلم‌های کمدی است که این شرایط را سخت‌تر می‌کند. تهیه کننده  باید در شرایط موجود واقع‌بینانه به گزینه اکران آنلاین هم فکر کند، اما این شیوه اکران مزایا و معایب خودش را دارد که بزرگترین معضل آن عدم رعایت قانون کپی رایت فیلم است. این چالش برای فیلم‌ها مصداق دزدی در روز روشن است. اگر قرار باشد وضعیت گیشه فیلم‌ها در سینما به این شکل باشد تنها راه پیش رو و جایگزین، اکران آنلاین است. فیلم‌هایی که از جنس سینمای بدنه نیستند می‌توانند برای این شیوه نمایش مناسب باشند، اما واقعیت این است که فیلم‌هایی از جنس «گورکن» که به اصطلاح پروداکشن دارند در این نوع اکران ممکن است ضرر مالی جدی ببینند. لذا با توجه به التهابات موجود در اکران که سبب محدودیت در تصیم گیری ما می‌شود نیاز به تدابیر جدی و موثر است.»

تهیه کننده فیلم گورکن در پایان مطرح کرد: «در شرایط کنونی که سینما رو به ورشکستگی است، بخشی از تصمیم گیری ما بستگی به حمایت مسئولان زیربط دارد. به نظرم گذار از این بحران با تعامل و مشاورت مسئولان و کارشناسان سینمایی به خصوص تهیه‌کنندگانی که با سرمایه گذاری شخصی بیشتر در معرض آسیب هستند امکان پذیر است. بنده به عنوان تهیهکننده برای اینکه انگیزه و توان لازم را برای تولید فیلم بعدیام داشته باشم، می‌بایست به بازگشت سرمایه شخصی ام امیدوار باشم تا بتوانم در این روزها که مردم در محدودیت تفریحی و سرگرمی به سر می‌برند، تغذیه فرهنگی مناسبی برای جامعه فراهم کنم. فیلم‌هایی که تا امروز من در تولید آن‌ها مشارکت داشته‌ام مثل «اینجا کسی نمی‌میرد»، «شَنل»، «بنفشه آفریقایی» و «گورکن» فیلم‌هایی هستند که از حداقل استانداردها برخوردار بودهاند. بدین معنی که یک فیلم در وهله اول می‌بایست سرگرم‌کننده باشد و خانواده ها بتوانند در هرطیف سنی در کنارهم مخاطب آن باشند. من با این نگاه وارد حوزه تهیه کنندگی شدم و امیدوارم در ادامه بتوانم به دور از هرگونه حاشیه و شعارزدگی، در سلامت کامل مالی و اخلاقی در این مسیر پیش بروم.»

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.