۱۳۸ پلهوایی در مشهد وجود دارد که شامل ۵۳ دستگاه پل عابر پیاده مکانیزه مجهز به ۸۷ دستگاه آسانسور و ۶۰ دستگاه پلهبرقی و ۸۵ پل عابر پیاده غیر مکانیزه است.
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ هر رفتار اجتماعی سلسلهای از تبعات را به دنبال دارد. رفتار نیک یا ارائه خدمتی به شهروندان، از کاشت یک درخت تا ساخت مدرسه، میتواند منفعتی بلندمدت داشته باشد. به همان اندازه انجام فعالیت نابهنجار یا تخریب امکانات و تجهیزات عمومی شهری فقط به جبران فیزیکی و مالی آسیب یا خسارت واردشده خلاصه نمیشود. یکی از مصداقهای بارز و مشاهدهپذیر این موارد، آسیب به تجهیزات پلهای عابر پیاده است؛ موضوعی که شهروندان زیادی را از ارائه خدمات شهری در این زمینه گلهمند کرده است. با اینکه شهر مشهد در تجهیز پلهای مکانیزه به نسبت دیگر کلانشهرهای کشور وضعیتی پذیرفتنی دارد، خرابی گاه و بیگاه برخی از این دستگاهها علت استقبال کم در استفاده از این سازههای ایمن حملونقلی است.
پیامهای شهروندان به روزنامه شهرآرا برای تعمیر پلهای عابر پیاده مکانیزه و بازگو شدن برخی مشکلاتشان در این زمینه عاملی شد تا راهی برخی از این پلها شویم و علاوه بر بررسی آسیبهای وارده به تجیزات، عکسالعمل شهروندان در مواجهه با خرابی پلهای عابر پیاده را از نزدیک مشاهده کنیم. مقصد ابتدایی ما پل عابر پیاده پروین اعتصامی است. پلههای برقی این پل مدتی است که قطع شده و استفاده از آن را برای شهروندان مشکل کرده است. با فاصله از پل میایستیم تا برخورد شهروندان در مواجه با پلهبرقی خاموش را مشاهده کنیم. براساس مشاهدههای ما عموم شهروندان فارغ از سنوسالشان، عبور از عرض خیابان را به مشقت بالا رفتن از پلههای برقی ترجیح میدهند. با جوانی همصحبت میشویم تا علت استفاده نکردن از پل عابر پیاده را جویا شویم. او ارتفاع بیشتر پلههای برقی خاموش نسبت به پلههای معمولی را بهانه میکند و میگوید: «این خیابان مسیر هرروزه من است. تا زمانی که پلهبرقی درست بود از این پل استفاده میکردم، اما الان من که جوانم رغبت بالا رفتن از این پلهها را ندارم، چه برسد به افراد کهنسال!» حرفش بیراه نیست.
پل عابر پیاده میدانبار نوغان مقصد بعدی ماست. در همان ابتدای حضورمان در این منطقه چندین مورد استفاده دوچرخهسواران و موتورسواران از پلههای برقی را به عینه میبینیم. وارد پل میشویم. شکستگی پلیکربنات قسمتی از دیواره پل هوایی بدچشمی میکند و سایهبان قسمت دیگری از سقف پل کنده شده است. بااینحال از رنگ و لعاب قسمت مجاور این سایهبان مشخص است که به تازگی بخشهایی از سایهبان تعویض شده است. یکی از افراد محلی به ما میگوید: اخیرا پسر همسایه کناری ما در این خیابان تصادف کرد و متأسفانه جانش را از دست داد.»
پل عابر پیاده توس ۵۵ مقصد دیگری است که به آن مراجعه میکنیم. این پل مجهز به آسانسور است تا استفاده معمولان و افراد ناتوان را تسهیل کند، اما شیشه شکسته یکی از کابینها و خرابی دکمه داخل کابین بخشی از آسیبهای واردشده به پل هوایی این منطقه است. در کنار این موارد اسپری نوشتهای مختلفی در عرشه پل دیده میشد که بخشی از آن به تازگی با رنگ پوشانده شده است.
این موارد را با سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراوردههای کشاورزی شهرداری به عنوان متولی اصلی پلهای هوایی در میان میگذاریم تا آماری از آسیبهای پرتکرار به پلهای هوایی شهر مشهد و اقدامات این سازمان برای رفع این آسیبها به دست آوریم. مدیر روابط عمومی سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراوردههای کشاورزی در واکنش به تخریب پلهای عابر پیاده میگوید: ۴۹ دستگاه پل عابر پیاده مکانیزه شهر مجهز به سیستم هوشمند خطایاب شدهاند تا به صورت هوشمند آسیبهای وارده بر پلهای هوایی شهر را بررسی کنیم، اما متأسفانه با وجود این همچنان شاهد آسیبهای فراوان پلهای هوایی شهر هستیم.
امیر نامجو میافزاید: ۱۳۸ پلهوایی در مشهد وجود دارد که شامل ۵۳ دستگاه پل عابر پیاده مکانیزه مجهز به ۸۷ دستگاه آسانسور و ۶۰ دستگاه پلهبرقی و ۸۵ پل عابر پیاده غیر مکانیزه است.
وی پلهای عابر پیاده در خیابان بابانظر ۷۲، شهید مفتح شرقی ۳، بزرگراه چراغچی (ابوطالب) میدانبار نوغان، آزادی ۱۱۱ ابتدای شاهد را پلهای شاخص در زمینه آسیب و تخریبهای مختلف اعلام میکند و میگوید: میزان هزینه صرفشده برای ترمیم و بازسازی این پلها با توجه به میزان آسیبشان متغیر است، اما هزینه اضافه برای بازسازی پلهای عابر پیاده باعث شده است شهرداری بودجه لازم برای افزایش تعداد پلهای مکانیزه را صرف اصلاح پلهای موجود کند.
وی ادامه میدهد: شکستن پلیکربناتهای سقف عرشه (سایهبان)، ریختن زباله یا گیر کردن چادر، ورود دوچرخه و موتورسیکلت به داخل کابین آسانسور و ضربه زدن به کلیدهای آسانسور و پلهبرقی از بیشترین موارد اعلامی از سوی واحد تعمیر و نگهداری پلهاست.
نامجو با اشاره به اینکه این موارد به صورت آنلاین توسط سامانه هوشمند خطایاب و مانیتورینگ تیمهای گشتی فنی سازمان رصد میشود میگوید: گشتیهای این سازمان به صورت روزانه از پلهای عابر پیاده مکانیزه و غیر مکانیزه بازدید بهعمل میآورند تا این موارد را در سریعترین زمان ممکن اصلاح کنند.
نامجو تأکید میکند: زمانبر بودن تأمین برخی قطعات پلههای برقی بهدلیل تحریم کالاهای خارجی از مشکلات پیشروی این سازمان برای تعمیر و تجهیز مجدد پلهای هوایی مکانیزه است.