ریشه خیلی از تصادفات در معابر شهری بازمی گردد به راننده ای که قصد داشته مسیرش را ناگهان تغییر بدهد و با خودرو جلوی تصادف کرده است.
ملیحه ابراهیمی | شهرآرانیوز؛ خدا نکند گلگیر خودرویی سپر خودرو دیگر را لمس کرده باشد. بماند که کم پیش میآید ۲ طرف خودروهایشان را کنار بزنند تا پلیس برای کارشناسی تصادف از راه برسد. همچنین در کنار یقه به یقه شدن صاحبان خودرو، همه آنهایی که از کنارشان میگذرند یک پا کارشناس میشوند. ناخوشایندتر از آن اتفاق، ترافیکی است که پشت سر به وقوع میپیوندد. انگار نظم و ترتیب کنار زده میشود و هر کسی برای بیرون آمدن از آن منجلاب ترافیکی دست به هر اقدامی میزند. ریشه تمام این اتفاقات هم به خودروی بازمی گردد که قصد داشته مسیرش را ناگهان تغییر بدهد و با خودرو جلوی تصادف کرده است. در این مطلب سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس پلیس اداره فرهنگ و آموزش ترافیک پلیس راهور استان، با ما همراه است تا به طور مستقیم با کسانی که عامل اصلی ترافیک و تصادفات هستند، صحبت کند؛ افرادی که با رانندگی بین خطوط بیگانه اند.
۲ مدل علامت ترافیکی داریم:
عمودی:
تابلوها
چراغهای راهنمایی و رانندگی
افقی:
افقی که بیشتر در قالب خط کشی در سطح معابر و راهها قابل رؤیت هستند مثل خط کشیهای عابر پیاده، خط کشیهای پارک حاشیه ای، خط کشیهای پارکینگهای مورب، خط کشی بین خطوط و ....
چرا باید بین خطوط رانندگی کنیم؟
- باعث ایجاد نظم ترافیکی میشود
- باعث کاهش تصادفات و حوادث ترافیکی میشود
- باعث کاهش زمان سفر میشود
- باعث کاهش مصرف سوخت میشود
- باعث افزایس سلامت روانی دیگر کاربران ترافیکی میشود
- باعث افزایش سطح سرویس دهی خیابانها و قابلیت تردد بیشتر خودروها میشود
- باعث افزایش گسترش فرهنگ ترافیکی میشود
- باعث احساس رضایتمندی دیگر کاربران ترافیکی میشود
چه عواملی باعث حرکت نکردن بین خطوط میشود؟
- بی توجهی رانندگان وسایل نقلیه به خط کشیهای طول مسیر
- عجله و شتاب بی مورد حین رانندگی
- تغییر ناگهانی مسیر
- توقفهای دوبله
تغییر ناگهانی مسیر و انحراف به چپ علت اصلی تصادفات حرکت نکردن بین خطوط است که فرد متخلف صددرصد مقصر شناخته میشود.
به زودی زیرساختهای دوربینهای ثبت تخلفات در سطح شهر این امکان را فراهم خواهند کرد که رانندگی نکردن بین خطوط به عنوان یک عنوان تخلف کددار با جریمه مشخص ثبت شود.
سال گذشته، هم زمان با اجرای طرح آزمایشی مدیریت سرعت و حرکت بین خطوط در بولوار وکیل آباد که با پویش «رانندگی بدون تخلف» همراه شده بود، شاهد کاهش ۶۶ درصدی کشتههای ترافیکی در مقایسه با سال ۹۷ در این بولوار بودیم.
در ۴ ماه نخست سال ۱۳۹۹ اتفاق افتاد
- ۵۱۷۰ فقره تعداد اعمال قانونهای انجام شده برای انحراف به چپ در مشهد
- ۱۰۰۲ فقره تعداد اعمال قانونهای انجام شده برای تغییر ناگهانی مسیر در مشهد
- امسال علت ۶ درصد از کل تصادفات در مشهد مصادیق بارز حرکت نکردن بین خطوط (تغییر ناگهانی مسیر و انحراف به چپ) با ۱۶۳ فقره تصادف گزارش شده است.
۴ ماه نخست سال ۱۳۹۸
- ۲۵۵۰ فقره تعداد اعمال قانونهای انجام شده برای تغییر ناگهانی مسیر در مشهد
- ۴۶۵۰ فقره تعداد اعمال قانونهای انجام شده برای انحراف به چپ در مشهد
- سال گدشته علت ۷ درصد از کل تصادفات در مشهد مصادیق بارز حرکت نکردن بین خطوط (تغییر ناگهانی مسیر و انحراف به چپ) با ۵۵۵ فقره تصادف گزارش شده است.
برابر ماده ۱۱۹ آیین نامه راهنمایی و رانندگی
در راههایی که خط کشی شده است، وسایل نقلیه باید در مسیر بین خطوط حرکت کنند و از آن خارج نشوند و در صورت نیاز به خروج و تغییر خط حرکت، کاملا احتیاط کنند و ابتدا با استفاده از چراغ راهنما یا با دادن علامت، رانندگان وسایل نقلیه دیگر را از قصد خود آگاه سازند. سپس با رعایت حق تقدم عبور وسایل نقلیهای که در خطوط کناری در حرکت اند، وارد خطهای عبور دیگر شوند. در راههایی که خط کشی ندارند، هرگونه تغییر مسیرحرکت به چپ و راست ممنوع است مگر با رعایت احتیاط و دادن علامت و رعایت حق تقدم عبور وسایل نقلیه هم مسیر و مجاور. همچنین انحراف و تجاوز وسایل نقلیه به مسیر مقابل (مخالف) ممنوع است مگر در موارد سبقت مجاز و با رعایت ضوابط سبقت.
۹۰۰۰۰ تومان
برابر کد ۲۰۱۰ تخلفات رانندگی تجاوز به چپ از محور راهها ۹۰ هزار تومان جریمه به همراه دارد.
۵ نمره منفی برای وسایل نقلیه شخصی
۹ نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین
۶۰۰۰۰ تومان
برابر کد ۲۰۵۰ تخلفات رانندگی حرکت نکردن وسایل نقلیه بین ۲ خط یا تغییر خط حرکت بدون رعایت مقررات مربوط در معابر خط کشی شده ۶۰ هزار تومان جریمه به دنبال دارد.
۶۰۰۰۰ تومان
برابر کد ۲۰۳۹ تخلفات رانندگی تصادفات ناشی از بی توجهی به جلو یا رعایت نکردن فاصله طولی و عرضی با وسیله نقلیه جلوی یا جانبی ۶۰ هزار تومان جریمه به همراه دارد.