ملیحه ابراهیمی / به گزارش شهرآرانیوز؛ با آنکه نمیتوان از نقش پررنگ وسایل ارتباط جمعی غافل شد، با وجود تبلیغات متعدد در جهت پیشگیری از تصادفات، همچنان سوانح رانندگی قربانی میدهد. پشت پرده تمام تصادفات جرحی و فوتی حواس پرتی رانندگان، تغییر ناگهانی مسیر، سرعت غیر مجاز، رعایت نکردن فاصله طولی و جانبی با دیگر وسایل نقلیه و حتی بی توجهی به چراغهای فرماندهی تقاطع هاست. در این بین، شمار چشمگیری از عوامل تصادفات فوتی و جرحی را راکبان موتورسیکلتها تشکیل میدهند که با بی توجهی، نسخه مصدومیت یا فوت خود و عابران پیاده را میپیچند و بعضا در برخوردهایی که با خودروهای سواری دارند، اتفاقات عجیب و غریبی رقم میزنند. این موضوع بهانهای شد تا با سرهنگعلیرضارحیمی، رئیس اداره آموزش و فرهنگ و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی، درباره سهم موتورسواران در تصادفات استان گفتوگویی داشته باشیم. (آمارهای ارائه شده مربوط به ۳ ماهه نخست امسال است)
۳۷ درصد
سهم موتورسیکلتها از کل تصادفات
۷۸ درصد
۷۸ درصد موتور سیکلت سواران از مجموع ۳۷ درصد مقصر حادثه بوده اند
۸۸ درصد
سهم موتورسیکلت سواران و عابران پیاده از تصادفات فوتی در ۳ ماه نخست امسال
۸۵ درصد
ضربه به سر و گردن علت فوت ۸۵ درصد موتورسیکلت سواران در تصادفات بوده است. این در حالی است که در صورت استفاده از کلاه ایمنی، آسیب دیدگی سر و گردن را تا حدود زیادی کاهش میدهد.
۳۳ درصد
سهم تصادفات فوتی موتورسیکلت سواران در خرداد امسال
۳۴ درصد
تعداد موتورسیکلت سواران فوت شده در ۳ ماه نخست سال ۱۳۹۹،
۸۹ درصد
در کل تصادفات فوتی در خرداد امسال در مقایسه با خرداد سال گذشته شاهد افزایش هشتادونه درصدی متوفیان بوده ایم. ۸۳ درصد مربوط به مشهد و ۶ درصد شهرستان هاست.
۳۵ درصد
تعداد موتورسیکلت سواران فوت شده در ۳ ماه نخست سال ۱۳۹۸،
۷۳۲۸
تعداد موتورسیکلتهای توقیف شده در ۳ ماه نخست امسال در مشهد
۲۳۰۰۰ فقره
تعداد اعمال قانون موتور سیکلت سواران مشهدی بدون کلاه ایمنی در ۳ ماه نخست سال ۹۹،
۱۸ تا ۲۵ سال
بیشترین فراوانی سن متوفیان موتورسیکلت سوار
یک نفر
برابر قانون، سرنشین مجاز برای موتورسیکلتها یک نفر به همراه کلاه ایمنی است.
بیشترین ساعت فراوانی تصادفات موتور سیکلت سواران در خرداد امسال در ساعت ۱۸ تا ۲۱ است
بیشترین معابری که تصادفات فوتی را به خود اختصاص داده اند:
بزرگراه چراغچی، میرزایی، بابانظر، بسیج و آزادی
خطرناکترین بولوار
بولوار توس در منطقه ۲ شهرداری مشهد خطرناکترین بولوار در مشهد است که سهم بسزایی در تصادفات فوتی در خرداد امسال داشته است.
بیشترین علت تصادفات موتورسیکلت سواران
تجاوز از سرعت مجاز
عبور از چراغ قرمز
حرکات نمایشی (مثل تک چرخ و حرکات مارپیچ)
رعایت نکردن حق تقدم
بی توجهی به جلو و جوانب
عبور از محل ممنوع
مقررات اختصاصی موتورسیکلت برابر آیین نامه راهنمایی و رانندگی
ماده ۱۶۴: رانندگان و سرنشینان هر نوع موتورسیکلت و دوچرخه موتوردار باید
به کلاه ایمنی مجهز باشند و در طول حرکت از آن استفاده کنند.
ماده ۱۶۵: رانندگان موتورسیکلت نباید در یک خط عبور به موازات و در کنار خودروها حرکت کنند.
ماده ۱۶۶: رانندگان موتورسیکلت باید هنگام رانندگی تنها روی زین موتورسیکلت بنشینند
و حق ندارند شخص دیگری را بر ترک سوار کنند، مگر آنکه در ترک نیز یک زین کامل برابر
استاندارد ساخت موتورسیکلت نصب شده یا موتورسیکلت دارای یدک پهلو باشد.
ماده ۱۶۷: عبور موتورسیکلت و موتور گازی و دوچرخه سوار
از پیاده رو و وسط دستجات، بازار و نقاط شلوغ ممنوع است.
ماده ۱۶۸: موتورسیکلت سواران و دوچرخه سواران حق ندارند هنگام رانندگی بار نامتعارف و اشیای دیگری
حمل کنند یا حرکت نمایشی یا اعمالی انجام دهند که نیازمند برداشتن دستهای آنان از روی فرمان باشد.
ماده ۱۶۹: راندن موتورسیکلت، موتور گازی و دوچرخه هنگام لغزنده بودن راهها ممنوع است.
ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی
همه قوانین و مقررات عمومی مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور درباره موتورسیکلتها نیز جاری است. حرکت در پیاده رو یا در جهت مخالف مسیر مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار نامتعارف، حرکت نمایشی مارپیچ، تک چرخ، حمل یدک، استفاده نکردن از کلاه ایمنی و تردد در خطوط ویژه اتوبوس رانی با موتورسیکلت تخلف محسوب میشود و مأموران برابر قانون موظف اند ضمن صدور قبض جریمه، به توقیف موتورسیکلت حداکثر به مدت یک هفته و در صورت تکرار، به مدت یک ماه اقدام کنند.