صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دسترس پذیری مهم‌تر از سرعت

  • کد خبر: ۴۵۸۳۵
  • ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
علی جاهدی - مدیر مرکز رشد ICT پارک علم و فناوری
در شرایط فعلی مهم‌ترین مشکل بخش بزرگی از استارت آپ‌ها بحث پایداری و دسترس پذیربودن شبکه‌های ۳G و ۴G در سطح شهر است. حالا رفتن به سمت ۵G حتما در بخش‌هایی مؤثر و کمک کننده است، اما در زمینه پوشش سرویس‌های ارتباطی، تفاوت چندانی با وضعیت فعلی ایجاد نخواهد کرد.
 
در درجه اول به نظر می‌رسد قبل از رفتن به سمت فناوری شبکه‌های ارتباطی نسل پنجم، باید بتوانیم از همان شبکه‌های نسل ۴ یا ۴G به طور کامل استفاده کنیم و پوشش مناسبی در سطح مشهد و شهرستان‌های اطراف به وجود آوریم. البته در شرایط فعلی، در حوزه‌های کاری مثل تله مدیسن یا آموزش‌های آنلاین و تصویری، فناوری ۵G قطعا می‌تواند بخشی از مشکلات و نیاز‌ها را رفع کند، اما اگر در همان فناوری هم صرفا به دنبال ایجاد محدود آن باشیم و مثل نسل‌های قبلی شبکه‌های ارتباطی، نتوانیم همه بخش‌های شهر را زیر پوشش قرار دهیم، اتفاق چندان شگرفی در توسعه کسب و کار‌های مرتبط با آن نمی‌افتد.
 
اینکه تلاش کنیم از فناوری‌های روز دنیا استفاده کنیم امری بسیار پسندیده است، اما به نظر می‌رسد ورود این‌ها بیشتر جنبه نمایشی دارد و اصل مشکلاتی را که با آن‌ها روبه رو هستیم برطرف نمی‌کند. تا زمانی که نتوانیم دسترسی پایدار و باکیفیتی به شبکه‌های ارتباطی در سطح تمام شهر ایجاد کنیم، صرفا راه اندازی بستر ۵G در بخشی از شهر نمی‌تواند به اکوسیستم شرکت‌های نوآور مشهد کمک کند.
برای رسیدن به این هدف، نهاد‌های محلی مثل شهرداری باید به همراه وزارت ارتباطات و اپراتور‌ها بستر‌های قبلی را توسعه دهند و در کنار نسل تازه فناوری‌ها را هم پایه گذاری کنند
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.