معرفی بازی level devil (اندروید و IOS) + دانلود «بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید
سرخط خبرها

قوانین و استانداردهای کشور به‌نفع واردات کالاست تا حمایت از تولید

  • کد خبر: ۵۸۹۱۳
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
قوانین و استانداردهای کشور به‌نفع واردات کالاست تا حمایت از تولید
رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور در سیاست‌گذاری‌ها در پارک و دانشگاه، بزرگ‌ترین دستاورد سال۹۹ در پارک علم و فناوری خراسان رضوی است.

طنین همتی|شهرآرانیوز، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در نشست خبری که صبح امروز با خبرنگاران برگزار شد، اظهار کرد: بزرگ‌ترین دستاوردی که در سال۹۹ در پارک علم و فناوری به آن رسیدیم، این است که شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور را در سیاست‌گذاری و حکمرانی نوآوری، دست‌کم در پارک و دانشگاه وارد کردیم.

 

دکتر رضا قنبری ادامه داد: ۴محور اصلی را از سال۹۶ برای ارتقای دانش‌بنیان استان سرلوحه کار خودمان قرار دادیم که این محورها خروجی جلساتی است که با همین شرکت‌های دانش‌بنیان داشته‌ایم. اصلی‌ترین محور، بازار شرکت‌هاست. یک شرکت دانش‌بنیان به‌عنوان یک کنشگر اقتصادی می‌تواند صفر تا صد کارهای خود را به نتیجه برساند، اگر بازارش فراهم شود. ما در پارک شرکت‌هایی داریم که ده‌ها میلیارد از دولت مطالبه دارند؛ اگر این مطالبات به‌موقع به دست این شرکت‌ها نرسد، برنامه‌ریزی برایشان سخت می‌شود.

 

به‌گفته دکتر قنبری، عمر شرکت‌های دانش‌بنیان خیلی زیاد نیست. بازار یک مملکت ناموس آن مملکت است و برای حفظ این ناموس باید کار انجام دهیم. متأسفانه قوانین و استانداردها طوری است که واردات کالای با فناوری خوب کار ساده‌تری از تولید و فروش است. رتبه کسب‌و‌کار کشور در دنیا ۱۳۷ است که در شأن این ملت نیست.

 

نکته دیگری که برای بازار شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد، حمایت‌نکردن مدیران از خرید دانش‌بنیانی است که این موضوع به‌شدت در استان درحال پیگیری است. مدیران ما این را بدانند که اگر محصول یا ایده‌ای برای بار اول در کشور عرضه می‌شود، باید از آن مستقیم حمایت کنند.

 

وی بیان کرد: خواسته دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان حفظ منابع انسانی و نیروی کار است. تفاوت عمده یک شرکت دانشی و شرکتی که مبتنی بر نوآوری است با یک شرکت معمولی، در منابع انسانی است.

رئیس پارک علم و‌ فناوری تصریح کرد: در پارک علم و فناوری خراسان در ۳۵۰شرکت خصوصی، ۴۷۰۰نفر مشغول به کار هستند که ۸۵درصد آن‌ها مدرک کارشناسی به بالا دارند که نشانگر این است که تعداد مهم نیست، بلکه کیفیت مهم است. پس نگهداشت نیروی انسانی و جذب نیروی انسانی نخبه از نیازهای مبرم شرکت‌های دانش‌بنیان است.

 

وی تأکید کرد: بزرگ‌ترین اقدامی که برای جذب این نیروها انجام دادیم، به وجود آوردن شبکه نوآوری استان در بستر دانشگاه‌ بوده است؛ چون منبع اصلی تغذیه سرمایه‌های انسانی، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور هستند. ۵۴درصد این ۴۷۰۰نفر، دانش‌آموخته دانشگاه فردوسی هستند که نشان می‌دهد باید ارتباط مؤثری با دانشگاه داشته باشیم. ایجاد پردیس مشترک پارک علم و فناوری که کلنگ آن ماه پیش زده شد، زمینه‌ای برای بهبود همکاری پارک و دانشگاه‌هاست.

 

دکتر قنبری گفت: در ۸سال گذشته ۵۰شرکت دانش‌بنیان داشتیم که اکنون در کشور به ۵۷۰۰شرکت رسیده است. در استان نیز اکنون ۳۰۳شرکت دانش‌بنیان داریم. اما انتظار رهبری ایجاد ۴۰۰هزار شرکت دانش‌بنیان است. ما صعودمان خوب است، اما تا نقطه ایدئال بسیار فاصله داریم.

 

وی ادامه داد: ایجاد ۴۰۰هزار شرکت دانش‌بنیان به‌عنوان هدف بلندمدت، یعنی اینکه ۲۰درصد GDP کشور از اقتصاد مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان باشد، حدود ۲۰برابر کارکردن بیشتر. اکنون یک‌درصد GDP به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دارد و نمی‌دانیم از GDP استان چقدر به ما اختصاص دارد که این هم یک ضعف است. درخواست دیگر شرکت‌ها این است که پارک علم و فناوری مرجع شرکت‌های دانش‌بنیان در استان باشد، به‌طوری‌که مطالبه‌گر خواسته‌های شرکت از دولت باشد و بر همین اساس انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان NGO به این بخش کمک ‌کنند.

 

دکتر قنبری ادامه داد: خوشبختانه استان خراسان رضوی در حوزه توانمندسازی شرکت‌ها، استفاده از ظرفیت صندوق نوآوری و‌ شکوفایی به‌وسیله کارگزار پارک جزو اولین‌ها در کشور است. ما بیشتر در حوزه توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان از منابع ملی استفاده می‌کنیم. متأسفانه ۹۰درصد منابع حمایتی حوزه دانش‌بنیان به تهران معطوف شده‌ است. البته ۵۰درصد شرکت‌های دانش‌بنیان هم در تهران متمرکز شده‌اند.
مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان در بحران کرونا بسیار موفق عمل کرد و نمونه آن تولید گسترده و در سطح ملی دستگاه ونتیلاتور برای بیماران کرونایی بوده است.

 

وی تصریح کرد: معمولا در پارک‌های علم و فناوری شرکت‌ها به 3بخش شرکت‌های رشد مقدماتی (استارت‌آپ) شرکت‌های رشدی و‌ شرکت‌های رشدیافته تقسیم می‌شوند و تفاوت آن‌ها در دوره‌ای است که درحال رشد هستند تا به یک شرکت فناور برسند. از اقدامات بسیار مهم این بود که این شرکت‌ها را به‌صورت زنجیره‌ای در کنار هم قرار دادیم، چون اصل کار ما طبق اهداف پارک علم و‌ فناوری بازار است. وقتی یک معاون وزیر برای شروع فعالیت یک شرکت بزرگ در مشهد حاضر می‌شود، باعث می‌شود شرکت نوپا هم در کنار او دیده شود و زمینه برای حمایت و رشد آن هم فراهم شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->