صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

با اعلام مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی، پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌های مشهد برای کاهش آلودگی این شهر در جلسه آینده کارگروه کاهش آلودگی هوای استان که شاید هفته آینده برگزارشود، مطرح می‌شود.
مهدی عسکری | شهرآرانیوز؛ به گزارش خبرنگار ما، ۱۶ مهرماه امسال بود که سرپرست استانداری خراسان رضوی اعلام کرد تعطیلی روز‌های پنجشنبه در مشهد با بررسی کارشناسی و تخصصی بیشتر در وزارت کشور پیگیری می‌شود.
طبق اعلام حسن جعفری در چهل و نهمین جلسه کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوای استان، این موضوع با بازنگری و ارائه نظرات کارشناسی و تخصصی اعضای کارگروه و تدوین میزان اثرگذاری آن در کاهش آلودگی هوا، دقیق‌تر بررسی می‌شود و در وزارت کشور دنبال خواهد شد.

این جلسه هرچند تاکنون به جایی نرسیده است، اما ۴ روز بعد از این نیز سیدمحمدرضا هاشمی، معاون استاندار و فرماندار مشهد، اعلام کرد که تاکنون پیشنهادی از سوی محیط‌زیست استان برای تعطیلی پنجشنبه‌های مشهد به فرمانداری ارسال نشده است و اگر این پیشنهاد به دست ما برسد، بررسی و به استانداری ارسال خواهد شد.


پیگیری ۱۰ ساله برای تعطیلی پنجشنبه‌ها

درهمین راستا، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ما، جمع بندی کارشناسی‌های موجود را بر ضرورت تعطیلی پنجشنبه‌های مشهد اعلام کرد و گفت: ۱۰ سال است که پیشنهاد تعطیلی مشهد در کارگروه کاهش آلودگی هوای مشهد مطرح و برای این مهم نیز ۱۳‌سناریو طرح شده است.

تورج همتی افزود: با تعطیلی پنجشنبه ها، ۲۰ درصد از آلودگی هوا در این روز به دلیل تعطیلی مدارس و ۱۷ درصد نیز به دلیل تعطیلی ادارات کاهش خواهد یافت، ضمن اینکه برآیند‌های کارشناسی نیز نشان می‌دهد که راندمان دیگر روز‌های کاری ادارات از پنجشنبه‌ها بیشتر است و انتخاب پنجشنبه‌ها برای تعطیلی انتخاب درستی است. وی ادامه داد: البته سناریوی کاهش یا تغییر ساعات کاری ادارات نیز در گذشته دنبال شده که به نتیجه شایان توجهی نرسیده است و همچنان یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای کاهش آلودگی هوای مشهد تعطیلی پنجشنبه هاست.

وی تصریح کرد: سال گذشته در سی امین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای مشهد تصمیم گیری دراین باره به شورای ترافیک مشهد سپرده شد، اما این شورا به دلایلی که از آن بی خبر هستیم، با این تصمیم مخالفت کرد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: با توجه به ضرورت اجرای آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون هوای پاک با این شرح که «شهرداری ها، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی ربط موظف اند نحوه تردد وسایل نقلیه موتوری و سامانه (سیستم) حمل ونقل شهری را به صورتی طراحی و سامان دهی کنند که ضمن کاهش آلودگی هوا جواب گوی سفر‌های روزانه شهری باشد.» درخواست بررسی مجدد و اجرای این ماده را در استان داریم.

وی افزود: با تعطیلی پنجشنبه ها، به خوبی می‌توان کاهش آلایندگی هوای مشهد را از طریق سامانه‌های هوشمند کنترل کرد.
به گفته همتی، تاکنون درباره ضرورت تعطیلی پنجشنبه‌های مشهد با استاندار جدید خراسان رضوی و معاون عمرانی وی که هر ۲ مدتی پیش منصوب شده اند، گفتگو نشده است.


فرمانداری، خواهان بررسی کارشناسی تعطیلی پنجشنبه‌ها

به گزارش ایرنا، معاون عمرانی فرمانداری مشهد نیز اعلام کرد که مجموعه فرمانداری این شهرستان در راستای وظایف قانونی خود برای اعلام نظر درباره تعطیل روز پنجشنبه هرهفته با هدف کاهش آلودگی هوا در این خطه، خواستار بررسی کارشناسی موضوع شده است. به گفته مهدی برامکی، فرمانداری مشهد در نشست‌های کمیته مقابله با آلودگی هوای این کلان شهر برای اجرا و اعلام تعطیلی روز‌های پنجشنبه به عنوان یک راهکار رفع این مشکل، مخالفتی نداشته است.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.