به گزارش شهرآرانیوز، مهدی یعقوبی، معاون خدمات شهری شهرداری مشهد اظهار داشت: نوسازی تجهیزات و ماشینآلات حوزه خدمات شهری همواره یکی از مهمترین اولویتهای مدیریت شهری بوده و به همین منظور براساس برنامهریزیهای انجام شده از سال ۹۶ تاکنون، ۶۱ دستگاه خودروی جدید وارد بدنه خدماتی سازمان مدیریت پسماند شده که عمدتاً جایگزین خودروهای فرسوده شده است.
وی افزود: به نحوی که ۳۳ دستگاه از این خودروهای جدید، شامل چهار دستگاه هیوندای ۶ تن، ۲۶ دستگاه هیوندای ۸ تن و سه دستگاه بنز ۱۰ تن، به همراه ۳۷ کاربری که قابلیت نصب بر روی این خودروها را دارند؛ با اعتباری بالغ بر ۲۲۰ میلیارد ریال طی سال گذشته و سال جاری خریداری شده و تعدادی از کاربریهای خدمات شهری نصب شده و مابقی هم در حال نصب است.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد افزود: در سال ۹۸ و با توجه به تلاشی که در حوزه معاونت خدمات شهری صورت گرفت، توانستیم سیاهه انتشار آلایندههای زیست محیطی شهر مشهد را تهیه کنیم؛ در این سیاهه به تفکیک، سهم هر کدام از آلایندههای شهر به صورت کاملا علمی و دقیق براساس برداشتهای صورت گرفته از سطح شهر مشهد مشخص شده است و با استفاده از اطلاعات این سیاهه میتوانیم به پیش بینی کیفیت هوای شهر مشهد دست پیدا کنیم.
یعقوبی ادامه داد: براساس دادههای این گزارش، مشخص شد، ۶۴ درصد از آلودگی هوای شهر مشهد مربوط به منابع متحرک نظیر خودروها و ۳۶ درصد مربوط به منابع ثابت مثل نیروگاهها و کارخانجات است و در حوزه منابع متحرک رتبه اول با حدود ۵۱ درصد، مربوط به خودروهای شخصی است و کامیونها و خودروهای سنگین با ۲۱ درصد در رتبه دوم قرار دارند.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد افزود: یکی از مهمترین دلایلی که سبب شد تا در سالهای اخیر و با حمایت شورای اسلامی شهر مشهد در راستای نوسازی خودروهای فرسوده گام برداریم، تلاش برای کاهش بار آلودگی هوای مشهد از طریق نوسازی ناوگان خودروهای سنگین و تلاش برای کاهش سهم این خودروها در آلودگی هوای مشهد بود به نحوی که در این مدت توانستیم با نوسازی ماشین آلات و حذف خودروهای فرسوده و آلاینده، عمر ناوگان خودرویی در حوزه حمل پسماند نیمه سنگین را، از ۱۸ سال به ۴ سال کاهش دهیم.
یعقوبی افزود: نکته قابل توجه در تولید کاربریهای تولید شده برای نصب بر روی خودروها، طراحی و تولید کاملا بومی و چند منظوره آنهاست که میتوان از آنها در شرایط مختلف و با اهداف گوناگون استفاده کرد.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در خصوص رونمایی از طرح جمع آوری هوشمند پسماندهای بازیافتی به عنوان طرح "سیمپ" نیز گفت: در حال حاضر یکی از اولویتهای کلان شهرها در بحث مدیریت پسماند، جمع آوری و مدیریت پسماند خشک است که در شهر مشهد نیز این موضوع از سال گذشته به صورت ویژهای مورد توجه قرار گرفت.
وی ادامه داد: در همین راستا از ابتدای سال ۹۸، بر اساس مطالعات کارشناسی در حوزه خدمات شهری به جهت توسعه فرایندهای مدیریت پسماند و تفکیک از مبدا، مطالعات در خصوص طرحهای نوین تفکیک از مبدا آغاز شد و از خرداد ماه ۹۸ طرح جدید تفکیک پسماند از مبدا تولید با عنوان سیمپ، به طور آزمایشی در نواحی یک و دو منطقه ۹ اجرایی شد.
یعقوبی ادامه داد: آمارها حاکی از آن است که طی اجرای آزمایشی این طرح در نواحی یک و دو منطقه ۹ شهرداری مشهد، تاکنون بالغ بر ۷ هزار و ۴۰۰ نفر از شهروندان این دو ناحیه، در اپلیکیشن سیمپ ثبت نام کردهاند و این طرح با استقبال خوبی از سوی شهروندان مواجه شده و از امروز به صورت سراسری این طرح در سطح شهر مشهد فعالیت خود را آغاز میکند.
وی افزود: این طرح هوشمند، مزایای بسیار زیادی از جمله صرفه جویی در وقت و انرژی، افزایش سرعت مبادله و جمع آوری پسماند خشک، شارژ آنلاین کیف پول الکترونیک شهروند هم زمان با دریافت پسماند خشک، کاهش تردد زباله گردها در سطح شهر، افزایش بهداشت و سلامت عمومی در محیطهای شهری و... را به همراه خواهد داشت.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد ادامه داد: کلیه پیمانکارانی که در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری بتوانند استانداردهای مورد نظر شهرداری را کسب کنند و از نظر توان سنجی در سطح قابل قبولی باشند میتوانند در این طرح مشارکت کنند تا از طریق ایجاد رقابتی سالم خدمات مطلوب تری به شهروندان ارائه شود و اجرای مطلوب این طرح میتواند نقش قابل توجهی در کاهش تعداد انبارهای ضایعات حاشیه شهر و پدیده زباله گردی داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه فضای سبز شهری ضمن آنکه میتواند آرامش و ایمنی را در شهر ایجاد کند ارزش افزوده بسیار خوبی برای املاک نیز دارد و باعث بهبود محیط زندگی شهروندان میشود گفت: به طور متوسط سرانه فضای سبز شهری ما حدود ۱۷.۳ متر مربع است، بنابراین پنج متری که قرار است تازه به آن اضافه شود، عدد پایینی خواهد بود و میطلبد که در این زمینه بیشتر از گذشته تلاش کنیم.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد بیان کرد: انصافا در سه سال اخیر تمام تلاش ما این بوده که اگر فضا و عرصه خالی برای ایجاد فضای سبز وجود دارد، اعتباری لحاظ شود. در حال حاضر ما با محدودیت عرصهای و تراکم جمعیتی رو به رو هستیم، اما بازهم بر این امر تاکید داریم که اگر فضای خالی وجود دارد، شهردار منطقه سه این موضوع را به جد دنبال کنند.
یعقوبی تاکید کرد: قطعا تمام عرصههایی که امکان ایجاد فضای سبز در آن وجود داشته باشد و به ما پیشنهاد داده شود، بدون هیچ گونه محدودیتی با اولویت مناطق حاشیهای پیگیری خواهیم کرد.
منبع: تسنیم