صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اروپایی‌ها باید با اجرای تعهداتشان، برادری خود را در برجام ثابت کنند، گفت: فرصت جدیدی برای ادامه مسیر درست قبلی فراهم شده است. طرف مقابل به اجرای تعهداتش برگردد و ایران هم همان‌طورکه اعلام کرده است، به تعهداتش عمل می‌کند.
به گزارش شهرآرانیوز، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران درباره سخنان مقامات آلمانی برای دستیابی به توافق جامع‌تر با ایران گفت: همه آزادند به‌دلیل سیاست داخلی یا ناآشنایی با رویه‌ها حرف بزنند، ولی دلیلی نمی‌شود که ما به آن‌ها توجه کنیم. موارد پایبندنبودن اروپا روشن بوده و به آن‌ها گفته شده است. اگر برخی فکر کنند آنچه را که آمریکا و رژیم ترامپ با سیاست سبوعانه فشار حداکثری به دست نیاورد، می‌توانند از راه‌های دیگر مانند گفتگو و مذاکرات جدید به دست آورند، کسی در تهران خریدار این نکات نیست. خطیب‌زاده با بیان اینکه «امیدواریم اروپا جایگاه و ظرفیت‌های خود را بشناسد و سقف و کف روابط خود را در نظر بگیرد»، یادآور شد: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضامن اجرای برجام بوده است و کشور‌هایی مانند آلمان حتی نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند، که در نامه‌های ما بیان شده است.
 
وی با تأکید بر اینکه ایران درزمینه امنیت ملی خود نه مذاکره می‌کند و نه مصالحه، عنوان کرد: ایران به حقوق و مسئولیت خود آشنا بوده و حقوق و مسئولیت‌های طرف مقابل را هم یادآوری کرده است. آنچه با فشار حداکثری به دست نیامد، با روش‌های دیگر هم به دست نمی‌آید. این دیپلمات ارشد درباره درخواست چند کشور منطقه برای حضور در مذاکرات احتمالی گفت: برخی کشور‌ها تمامی حیثیت خود را گذاشتند که در دوران رئیس‌جمهور درحال خروج از کاخ سفید، به اهداف خود برسند. پول مردم خودشان را خرج کردند تا برای چند روزی امنیت بخرند.

خطیب‌زاده افزود: پیام تهران به این کشور‌ها آن است که ایران لنگرگاه ثبات در منطقه است. ایران کشور تاریخی منطقه است و مانند برادر بزرگ‌تر، سعی کرده خطا‌های دیگران را نادیده بگیرد، ولی آن‌ها باید بدانند جایگاهشان چیست و تا چه اندازه می‌توانند سخن بگویند. وی درباره سخنان ظریف مبنی‌بر بازگشت آمریکا به تعهداتش و همچنین مصوبه هفته گذشته مجلس گفت: نظر دولت و رئیس‌جمهور درباره مصوبه مجلس روشن بوده است. ما هم نظرات تخصصی خود را بیان کرده‌ایم که متأسفانه لحاظ نشده است.
 
در عین حال مجلس مسیر خود را طی کرده و برداشت‌های خود را انجام داده است. اگر این مصوبه تبدیل به قانون شود، وزارت امور خارجه به آن پایبند است. خطیب‌زاده درباره نظر ایران در خصوص درخواست ژاپن برای حضور در مذاکرات احتمالی گفت: ایران در دنیا دوست زیاد دارد. درخصوص برجام، این توافق مربوط به گذشته است که سالیان طولانی، مذاکره شد و موافقان و مخالفان خود را هم داشته است؛ بااین‌حال این توافق امضا شده، مهر و موم شده و هرگونه دست‌زدن به آن از نظر شکلی و محتوایی، به معنای پایان آن است.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره برخی اظهارنظر‌ها مبنی‌بر احتمال خروج ایران از NPT گفت: جامعه ایران چندصدایی است و نظرات مختلفی بیان می‌شود، ولی سیاست اصولی نظام، ازسوی نهاد‌های رسمی اعلام می‌شود. ما عضو پایبند NPT بوده و هستیم و تا زمانی‌که اتفاق بزرگی رخ ندهد یا حرکت اشتباه راهبردی از طرف مقابل نبینیم به این همکاری با آژانس ادامه می‌دهیم. وزارت خارجه مجری تصمیمات عالی نظام است.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.