اعلام آمادگی روسیه برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران انسیه خزعلی: دشمن درحال ترویج معضل بی هویتی در بین جامعه است رئیس جمهور چین برقراری صلح جهانی را مسئولیت واشنگتن و پکن دانست رئیسی: آماده تبادل ظرفیت‌ها با کشور‌های آفریقایی هستیم پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا موافقت کرد آیت‌الله علم‌الهدی: بازگرداندن عناصر ناپاک خارجی به معنای جذب نیست | میدان‌داری مردم و دولت، پیش‌نیاز تحول فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: اجرای طرح نور ماموریت قانونی فراجا است رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم هلاکت یک صهیونیست در حملات حزب الله لبنان دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان فاش شد بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت ۸نفر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) استعفای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه حمله پهپادی و موشکی ارتش یمن به یک کشتی اسرائیلی اعتراضات گسترده دانشجویی به جنایات رژیم صهیونیستی| ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بازداشت شدند وزیر کشور: آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس هستیم شش مرزبان ایرانی آزاد شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک سوم ارزآوری کشور توسط مناطق آزاد و ویژه انجام می‌شود  مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند تحریم‌‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا علیه ایران
سرخط خبرها

آیا آمریکا ترامپ به دنبال تحریک و جنگ با ایران است؟

  • کد خبر: ۵۳۷۹۲
  • ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
آیا آمریکا ترامپ به دنبال تحریک و جنگ با ایران است؟
اتهامات واردشده به ایران از‌جانب ترامپ و پمپئو د‌رحالی مطرح می‌شود که در مدت چند روز گذشته، خبر ورود زیردریایی اتمی آمریکا به‌همراه چند ناو این کشور به خلیج فارس مطرح شد و نمایش رسانه‌ای و دروغ‌پردازی رسانه‌های رژیم صهیونیستی در‌خصوص عزیمت زیردریایی این رژیم به‌سمت خلیج فارس، در‌جریان است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ یکشنبه، اول دی‌ماه بود که ۱۱‌فروند راکت کاتیوشا به منطقه سبز بغداد، جایی که سفارت آمریکا در آن واقع شده است، اصابت کرد. در‌پی این حملات، سامانه‌های دفاع هوایی C_RAM مستقر در سفارت آمریکا فعال شدند و بالگرد‌های آمریکایی نیز بر فراز منطقه به پرواز در‌آمدند. در حمله یکشنبه‌شب که حوالی ساعت‌۹ شب به وقت بغداد روی داد، به چند ساختمان و خودرو آسیب وارد شد. به‌دنبال این حملات راکتی، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در توئیتی نوشت: «شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران بار دیگر بی‌پروا به بغداد حمله کرده و غیرنظامیان عراقی را مجروح کردند. مردم عراق لایق این هستند که این مهاجم‌ها را محاکمه کنند. این مجرمان باید به اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود پایان دهند.»
 
پمپئو در‌حالی «شبه‌نظامیان وابسته به ایران» را مسئول این حمله و حملات مشابه اخیر به سفارت آمریکا می‌داند که مسئولان و فرماندهان نیرو‌های حشد‌الشعبی عراق، این حملات را مشکوک دانسته و تأکید کرده‌اند که حملات از جانب خود آمریکا طرح‌ریزی می‌شود تا به‌نوعی باقی‌ماندن نیرو‌های آمریکایی در عراق را توجیه کند. اظهارات بی‌اساس پمپئو، تنها واکنش مقامات آمریکایی به اتفاق اخیر نبود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز در توئیتر خود نوشت: «سفارتخانه ما یکشنبه مورد اصابت چندین راکت قرار گرفت. سه تا از آن‌ها عمل نکرد. حدس بزنید از کجا آمده بودند: ایران و حالا حرف از حملات دیگری علیه آمریکایی‌ها در عراق می‌شنویم. توصیه دوستانه‌ای به ایران دارم. اگر یک آمریکایی در عراق کشته شود، من ایران را مسئول می‌دانم. دوباره فکر کنید!»


پاسخ دستگاه دیپلماسی ایران

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نخستین فردی بود که به توئیت‌های ترامپ و متهم‌کردن ایران به دخالت در شلیک راکت به سفارت آمریکا در عراق پاسخ گفت. او ابتدا در توئیتی درباره تبعات اتها‌م‌زنی رئیس‌جمهور آمریکا به ایران هشدار داد و نوشت: «ترامپ از یک عکس بی‌ارزش برای اتهام زنی به ایران استفاده می‌کند. دفعه قبل، ایالات متحده با ادعای ساختگی تسلیحات کشتار جمعی، منطقه ما را نابود کرد، ۷‌تریلیون دلار به باد داد و موجب تلفات ۵۸‌هزار و ۹۷۶‌آمریکایی شد. این‌بار به‌مراتب بدتر خواهد بود.ترامپ مسئول کامل عواقب هرگونه ماجراجویی در روز‌های پایانی کارش خواهد بود.»
 
ظریف سپس در توئیتی دیگر نوشت: «قراردادن شهروندان خودتان در موقعیت خطر در خارج، توجهات را از شکست‌های فاجعه‌بار در داخل منحرف نخواهد کرد. ترامپ، به زبان خودت.» همچنین سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در واکنش به اظهارات بی‌پایه ترامپ در توئیتی نوشت: «اتهامات ضدایرانی پمپئو را که آشکارا با هدف تنش آفرینی طرح شده است، قویا رد می‌کنیم. ایران هرگونه حمله به اماکن دیپلماتیک را مردود می‌داند. حضور نظامی ایالات متحده منبع بی‌ثباتی در منطقه ماست. هیچ میزانی از تحریف نمی‌تواند آمریکا را از شرارت‌هایش مبرا کند.»
 
او همچنین روز پنجشنبه، ۴‌دی‌ماه، در پاسخ به سؤال خبرنگاران در‌خصوص ادعا‌های اخیرا‌مطرح‌شده از‌سوی رئیس‌جمهوری آمریکا و همچنین بخش امور عمومی فرماندهی سنتکام درباره وارد‌ساختن اتهاماتی به کشورمان گفت: «در این موضوع خاص، انگشت اتهام به‌سوی خود آمریکا، شرکا و متحدان آن در منطقه است که به‌دنبال افزایش تنش و فتنه‌انگیزی‌های جدید هستند.» سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در پایان با هشدار جدی به رئیس‌جمهوری آمریکا، توصیه کرد که از تنش‌آفرینی و ماجراجویی‌های خطرناک در روز‌های پایانی حیات خود در کاخ سفید اجتناب کند و جمهوری اسلامی ایران، دولت آمریکا را مسئول عواقب و تبعات هر اقدام نابخردانه در شرایط کنونی می‌داند.


روز‌های پرتنشی پیش روست؟

اتهامات واردشده به ایران از‌جانب ترامپ و پمپئو د‌رحالی مطرح می‌شود که در مدت چند روز گذشته، خبر ورود زیردریایی اتمی آمریکا به‌همراه چند ناو این کشور به خلیج فارس مطرح شد و نمایش رسانه‌ای و دروغ‌پردازی رسانه‌های رژیم صهیونیستی در‌خصوص عزیمت زیردریایی این رژیم به‌سمت خلیج فارس، در‌جریان است.
 
اگرچه این اولین‌بار نیست که ناو‌های جنگی آمریکایی با تردد در منطقه خلیج فارس به‌دنبال ایجاد ناامنی و بی ثباتی‌اند، خط خبری بیشتر رسانه‌های غربی در‌این‌زمینه به اعلام آمادگی محور غربی، عبری، عربی برای مقابله به پاسخ احتمالی ایران در سالگرد ترور فرماندهان مقاومت و همچنین انتقام ترور شهید‌محسن فخری‌زاده که صهیونیست‌ها به‌صورت غیرمستقیم، مسئولیت آن را پذیرفته‌اند، اختصاص یافته است.
 
دراین‌باره کنت مکنزی، فرمانده سنتکام، گفت: «آماده پاسخ به هر اقدام ایران در سالروز ترور قاسم سلیمانی هستیم.» هر‌چند خط تبلیغاتی رسانه‌های محور یاد‌شده بر مدار تلاش برای ایران هراسی و توجیه این اقدامات در چارچوب به‌اصطلاح مقابله با تهدید ایران تنظیم شده، به‌روشنی هویداست که این اظهارات تنها بهانه‌جویی و دست‌زدن به کنش‌های تحریک آمیز و البته انفعالی با هدف تنش زایی است.
 
با‌توجه‌به باقی‌ماندن کمتر از یک ماه به پایان ریاست‌جمهوری ترامپ و در‌حالی‌که جز اقداماتی مشکوک یا خودساخته توسط آمریکایی‌ها در منطقه، مانند آنچه درباره سفارت آمریکا در بغداد رخ داد، هیچ تهدید امنیتی در خلیج فارس مشاهده نمی‌شود، حضور زیردریایی اتمی آمریکایی‌ها اقدامی تنش‌زا ارزیابی می‌شود.
 
در‌واقع کاخ سفید با مجموعه اقداماتی از این دست، به‌شکلی هدفمند در‌پی تقویت و تشدید حضور نظامی خود در منطقه است تا از این رهگذر، فرایند خروج اجباری نیرو‌های نظامی این کشور از منطقه را کند کند. در بیانیه عصر دوشنبه نیروی دریایی آمریکا، در توجیه دلایل حضور این زیردریایی آمده است: «اعزام زیردریایی یو‌اس‌اس‌جورجیا به‌همراه ناو‌های جنگی یو‌اس‌اس‌پورت‌رویال ویو‌اس‌اس فیلیپین sea در‌راستای تعهد آمریکا به شرکای منطقه ای‌اش صورت می‌پذیرد.»
 
تلاش مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد تنش بیشتر در منطقه که با اقدامات تحریک‌آمیز و نقش آفرینی مؤثر برخی کشور‌های عربی منطقه در‌حال انجام است، گرچه با هدف ترساندن ایران از انجام هر‌گونه اقدامی صورت می‌پذیرد، مبتنی‌بر یک اشتباه محاسباتی است که می‌تواند عواقب سنگینی برای آن‌ها در‌پی داشته باشد. این اشتباه محاسباتی که بر‌اساس برآورد غلط آن‌ها درباره خویشتن‌داری استراتژیک ایران رخ داده است، در‌حالی صورت می‌گیرد که آن‌ها به خط قرمز بودن «امنیت» برای کشورمان آگاهی کامل دارند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->