نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند
سرخط خبرها

مهندسی معکوس بازگشت آمریکا به برجام

  • کد خبر: ۵۱۴۳۵
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
مهندسی معکوس بازگشت آمریکا به برجام
بازخوانی مقاله سیدحسین موسویان درباره الزامات «بایدن» برای بازگشت به توافق هسته‌ای در نشریه میدل‌ایست‌آی
به گزارش شهرآرانیوز؛ سیدحسین موسویان، دیپلمات سابق و تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در مقاله‌ای در نشریه میدل‌ایست‌آی، با طرح این پرسش که «بایدن چگونه می‌تواند از تله مخالفان برجام عبور کند؟» به بررسی نقشه‌راه بایدن به‌منظور کاهش خصومت با ایران پرداخت. به گزارش ایسنا، موسویان در این مقاله تحلیلی نوشت: «محسن فخری‌زاده، یکی از دانشمندان برجسته ایران، ترور شد. سه مقام آمریکا تأیید کردند که این ترور توسط اسرائیل انجام شده است. چند روز قبل از این ترور، نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، و پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در عربستان ملاقاتی محرمانه داشتند. جراید اسرائیل فاش ساختند که هدف این نشست، انجام عملیات مخفی و تشدید فشار‌ها و تحریم‌ها علیه ایران در چند هفته باقی‌مانده عمر ریاست‌جمهوری ترامپ بوده است.»

وی در ادامه نوشته است: «درحالی‌که آمریکا و ایران با مشکلات عدیده داخلی برای احیای برجام مواجه هستند، سیاست بازگشت به برجام بایدن، لرزه به اندام نتانیاهو و بن‌سلمان انداخته است، درحدی‌که ملاقات بی‌سابقه‌ای با پمپئو داشته‌اند.» به گفته موسویان، بایدن بازگشت به برجام را مقدمه گفتگو با ایران درباره سایر مسائل همچون توان موشکی و نقش منطقه‌ای ایران می‌داند، اما به عقیده او، بایدن باید به واقعیت‌های صحنه سیاسی ایران توجه داشته باشد.

این مذاکره‌کننده ارشد توافق هسته‌ای در دولت اصلاحات در ادامه به نکاتی کلیدی که بایدن باید آن‌ها را درک کند، اشاره کرد:
«اول: بایدن نباید در مدت باقی‌مانده دولت روحانی، برای بازگشت به برجام شرط و پیش‌شرط تعیین کند و به‌دنبال گسترش موضوعات مورد‌گفتگو با ایران باشد؛ دوم: برجام باید کامل و یکپارچه اجرا شود؛ سوم: مسائل منطقه‌ای همچون تسلیحات متعارف و غیرمتعارف باید به‌طور منطقه‌ای، جامع و از‌طریق دیپلماسی چند‌جانبه حل شود.
اما بایدن چه اقداماتی باید انجام دهد:
۱-بازگشت به برجام؛
۲- لغو تحریم علیه شخص مقام معظم رهبری ایران؛
۳-لغو دستور ترامپ درباره تعیین سپاه به‌عنوان سازمان تروریستی.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->