از ابتدای شکل گیری صنعت CNG تا کنون حدود ۹۰ مورد انفجار مخزن CNG خودروهای دوگانه سوز را در کشور داشتهایم که تمامی این موارد در جایگاهها و در هنگام سوخت گیری رخ داده است.
طنین همتی|شهرآرانیوز، حدود ۵ میلیون خودرو دوگانهسوز در کشور داریم که از این تعداد حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار را خودروسازها دوگانهسوز کردهاند که این خودروها در کارتشان عبارت دوگانهسوز درج شده است و وقتی به معاینه فنی مراجعه میکنند، اگر تاریخ معاینه فنیشان هم از محدوده مدنظر گذشته باشد، مخازنشان دورهای تست میشود و از نظر معاینه فنی مشکلی ندارند.
وزارت نفت نزدیک به یک میلیون خودرو را یارانهای دوگانهسوز کرده است و ۱/۵ میلیون خودرو هم در مراکز مجاز و غیرمجاز که زیرمجموعه وزارت صمت هستند دوگانهسوز شدند. خودروهایی را که خودروسازها دوگانهسوز نکردند، اگر تاریخ تست مخازنشان گذشته باشد، با سازوکار کنونی اصلا تست نمیشوند، به این دلیل که در کارت خودروشان عبارت خودرو بنزینی خورده و چیزی بهعنوان دوگانهسوز قید نشده است.
این تعداد وقتی به معاینه فنی مراجعه میکنند، بهعنوان خودرو بنزینی شناسایی میشوند و بدون اینکه این قسمت بررسی شود، گواهی معاینه فنی دریافت و در شهر تردد و در جایگاهها سوختگیری میکنند.
رئیس انجمن جایگاهداران سوخت CNG خراسان رضوی با تأیید این مطلب اظهار کرد: تاکنون ۹۰ خودرو از ابتدای طرح CNG در کشور سانحه دیدند و مخزنشان در جایگاههای سوخت CNG منفجر شده است که نهتنها کشته برجا گذاشته، بلکه باعث خسارت جانی و مالی به جایگاههای سوخت هم شدهاند. از این ۹۰ سانحه خودرویی ۵۳ حادثه آن مربوط به دستکاری مخازن بوده است.
نداشتن معاینه فنی دورهای، دلیل انفجار مخازن CNG
وی تأکید کرد: دلیل این انفجارها فقط نداشتن معاینه فنی دورهای این مخزنهاست. در واقع ۲ میلیون خودرو که یا از سوی وزارت نفت یا بهصورت کارگاهی دوگانهسوز شدند، با این حوادث مواجه میشوند. به خودروهایی که خودروسازها آنها را گازسوز نکردهاند، خودروهای کارگاهی یا دستی میگویند.
قانون منع تردد این خودروها عملیاتی نشد
رضوی درباره اجرانشدن قانون منع تردد این خودروها افزود: راهحل جلوگیری از این اتفاقات احتمالی ساده است، اما تصمیم قانونی انجام نشده است. طبق
صورتجلسه هیئت وزیران، از ۱/۱۰/۹۸ این خودروها نمیتوانند در جایگاههای CNG سوختگیری کنند، مگر اینکه آزمون مخازنشان انجام شود و نیز با مراجعه به پلیس راهبر در کارتشان دوگانهسوزی خودرو قید شود.
وی ادامه داد: متأسفانه این قانون از آن تاریخ اجرا نشده و هیچ اقدامی برای شناسایی این خودروها نشده است.
رئیس انجمن صنفی جایگاهداران سوخت CNG خراسان رضوی تأکید کرد: با این آمار حادثه، علاوهبر اینکه خطر مالی و جانی برای سرنشین خودرو وجود دارد، جان جایگاهدار و متصدی و حتی مردمی که در جایگاههای سوخت CNG تردد میکنند هم در خطر است.
۱۱ آزمایشگاه تست مخازن در معرض ورشکستگی
بهگفته رضوی در مشهد نزدیک به ۱۱ آزمایشگاه تست مخازن داریم که همه در آستانه ورشکستگی هستند. تست مخازن CNG خودروهای کارخانهای از قبل انجام میشود و زمان انجام تست حتی از ۳ به ۶ سال هم تغییر کرده است، اما خودروهای کارگاهی که اجباری برای اجرای قانون ندارند، تا زمانی که به این آزمایشگاهها مراجعه کنند، بدون انجام تست دورهای بهراحتی در شهر تردد میکنند.
وی ادامه داد: این خودروها بدون اینکه مجاز باشند و مخزنشان تست و بازرسی شده باشد، بهراحتی در جایگاهها سوختگیری میکنند و متأسفانه هیچ خبری از اجرای این قانون نیست.
مقصر این حوادث جایگاهدار است!
وی گفت: خوشبختانه در مشهد سانحه فوتی نداشتیم، اما خطرش در کمین است. در کشور چنین حادثههایی دیده میشود که بهدلیل همین سهلانگاریها، بسیار نگرانکننده است و دور از ذهن نیست که این اتفاقها در شهر ما هم بیفتد.
وی اضافه کرد: در ۲ حادثهای که در مشهد اتفاق افتاد، جایگاهداری که سرمایهاش را در این کار گذاشته بود مقصر شناخته شد. در صورتی که جایگاهدار در این قضیه تقصیری ندارد و مقصر افراد دیگری هستند.
رضوی تأکید کرد: تقریبا ۸۰۰ هزارخودرو دوگانهسوز در خراسان رضوی تردد میکنند. اگر در نظر بگیریم که نصف این آمار هم مخازنشان تست نشده است، درمییابیم که این خودروها بهصورت یک بمب متحرک در شهر تردد و در جایگاهها سوختگیری میکنند.
وی افزود: سازوکارها مشخص است، اما کوتاهی متولیان امر هم پابرجاست. مسئولان ما معمولا منتظرند خطری اتفاق بیفتد و بعد آن را پیگیری کنند.
از اجرای این قانون در خراسان رضوی خبری نیست
رضوی یادآور شد: بعضی شهرها هم خودشان به رفع این خطر و مشکل پرداختند. ما هم در انجمن به شرکت فراوردههای نفتی استان پیشنهاد کردیم باتوجهبه اینکه ۸۰ درصد این حوادث مربوط به وانتهاست، از ورود وانتبارهای نیسان و پیکان به جایگاه جلوگیری شود و به مرکز تست مخزن فرستاده شوند تا بعد از مجوز سوختگیری کنند که دستکم جلو خیلی از مخاطرات گرفته شود.
اگر این طرح در استان هم پیاده شود، جلو خیلی اتفاقات احتمالی را خواهد گرفت، اما برای انجام این پیشنهاد هم اقدامی انجام نشده است.
جایگاهدار اجازه جلوگیری از سوختگیری ندارد
رئیس انجمن صنفی جایگاهداران سوخت CNG خراسان رضوی در ادامه تأکید کرد: جایگاهدار مجوز جلوگیری از سوختگیری این خودروها را ندارد و اگر هم جلوگیری کند، علاوه بر اینکه کارگرش به مخاطره میافتد، باید برای اتفاقی که برای مردم در آنجا میافتد هم پاسخگو باشد.
وی ادامه داد: سازمان استانداردسازی استانداری دراینباره شفافسازی نکرده و شرکت نفت هم در هوشمندسازی جایگاهها (برای شناسایی هوشمند این خودروها) اقدامی نکرده است. همه اینها دستبهدست هم میدهد که بعد یکسال از تصویب این قانون، بعضی خودروها مثل بمب متحرک در شهر تردد کنند.
وی افزود: وزیر نفت میگوید CNG سوخت ملی کشور ماست، اما شواهد موضوعی دیگر را نشان میدهد و ما در رعایت حداقلها بیمتولی هستیم.
طول عمر یک مخزن ۱۰ سال است
رضوی در ادامه اظهار کرد: عمر این مخازن معمولا ۱۰ سال است و بعد از ۱۰ سال باید تست شوند. باتوجهبه عمر CNG در مشهد از سال ۸۳ که اوج آن بود، الان زمان تست مخازن رسیده است، زیرا وقتی از عمر مفید مخزن گذشته باشد، احتمال خطر افزایش مییابد. طبق آمار، این تلفات بهمرور درحال افزایش است.