استاندار خراسان رضوی: ساخت قطعات خودرو یکی از مزیت های استانی است شهردار مشهد: خودرو سازان در کیفیت و قیمت رقابت کنند آغاز به کار بیست و چهارمین نمایشگاه تخصصی خودرو مشهد با حضور ۳۰ شرکت‌ رونمایی از «وویا فری» خودروی برقی دانگ فنگ در نمایشگاه خودروی مشهد+ ویدئو زیان انباشته سایپا و ایران‌خودرو ۲۲۴ هزار میلیارد تومان است بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو مشهد امروز افتتاح می‌شود (۲۸ شهریور ۱۴۰۳) خانه‌های ۲۵ متری با معیار‌های ایرانی‌اسلامی در تضاد است ترمیم دستمزد کارگران در نیمه دوم سال، قدرت معیشت و رفاه را افزایش می‌دهد فشار بورس کاهش یافت | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۸ شهریور ۱۴۰۳) مطالبه ۲۹ همت مالیات از محل کشف فرار مالیاتی | وجود ۶۰ دانه‌درشت در فرار‌های مالیاتی با کمتر از ۸۰۰ میلیون تومان این خودرو‌های خارجی را بخرید (۲۸ شهریور ۱۴۰۳) + جدول قیمت با کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان کدام خودرو‌های ایرانی را می‌توان خرید؟ (۲۸ شهریور ۱۴۰۳) + جدول قیمت تعلیق سایت‌های متخلف فروش بلیت هواپیما ادامه دارد قیمت گوشت قرمز امروز ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ + جدول عودت وجه ۹۲ میلیاردی به شاکیان واحد‌های صنفی در مشهد (۲۸ شهریور ۱۴۰۳) چه تعداد از خانوارهای ایرانی خودروی شخصی دارند؟ دلار ۴۰۰ تومان گران شد | ورود سکه به کانال ۴۴ میلیون تومان (۲۸ شهریور ۱۴۰۳) اجاره‌نشینی ۴ درصد خانوار‌های روستایی | ۲۳ درصد خانوار‌های شهری اجاره‌نشین هستند فروش یک محصول ایران‌خودرو (پیکاپ فوتون دیزلی) از امروز، ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ + جزئیات احتمال «افزایش دوبار در سال» دستمزد کارگران سایه سنگین رکود بر بازار مسکن | افزایش ۱۷ درصدی قیمت مسکن در یک سال کارگران رؤیای خرید مسکن وام‌دار با قسط ۲۰ میلیون تومانی را دارند قیمت عمده امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۲۸ شهریور ۱۴۰۳) | بامیه چند؟ سهم مسکن از هزینه‌های یک ایرانی تا ۲ برابر اروپاست! بررسی گزارش مرکز آمار در مورد درآمد خانوار و هزینه معیشت در خراسان رضوی | دخل آرام و خرج پرشتاب ۶۰ درصد اتلاف انرژی در نیروگاه‌های برق کشور است | وجود بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار فرصت صرفه‌جویی در حوزه مصرف انرژی
سرخط خبرها

سهم اندک سی ان جی در تأمین سوخت کشور

  • کد خبر: ۴۴۳۳۶
  • ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
سهم اندک سی ان جی در تأمین سوخت کشور
اکنون ۹۸ درصد جمعیت شهری و ۸۲ درصد جمعیت روستایی به شبکه گاز دسترسی دارند. از همین رو تصمیم بر آن شد که سی‌ان‌جی به‌عنوان سوخت مکمل به سبد حمل‌ونقل کشور اضافه شود.

به گزارش شهرآرانیوز، توسعه صنعت سی‌ان‌جی در ایران بیش از یک دهه است که مورد توجه قرار گرفته، زیرا شبکه گاز در سراسر ایران گسترده شده و اکنون ۹۸ درصد جمعیت شهری و ۸۲ درصد جمعیت روستایی به شبکه گاز دسترسی دارند.

از همین رو تصمیم بر آن شد تا سی‌ان‌جی به‌عنوان سوخت مکمل به سبد حمل‌ونقل کشور اضافه شود تا علاوه بر حفظ محیط‌زیست، در مصرف سوخت مایع از جمله بنزین نیز صرفه‌جویی شود.

 

با توسعه همین صنعت در کنار افزایش ظرفیت پالایشی کشور بود که ایران توانست به جمع صادرکنندگان بنزین وارد شود و صادرات فراورده‌های نفتی در دولت تدبیر و امید رشدی چهاربرابری را تجربه کند.

مصرف سی‌ان‌جی کشور اکنون روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب است. این در حالی است که به گفته سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اگر قرار بود این حجم سوخت با بنزین تأمین شود، ‌نیاز بود تا پالایشگاهی با سرمایه‌گذاری هشت میلیارد دلار در مدت زمان چهار سال  احداث شود.

 

این در حالی است که  ‌اگر یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی به دو میلیون خودرو افزایش پیدا کند و دوگانه‌سوز شود، ‌تنها نیازمند ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار است که صرفه‌جویی ۲۰ میلیون لیتری را محقق می‌کند.

محمد رضایی همچنین تأکید کرده که  بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف ‌سوخت مایع با تبدیل یک میلیون و ۶۴۰ هزار خودروی عمومی محقق می‌شود.

 

سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران ادامه داد: بنابراین می‌توان به جای سرمایه‌گذاری هشت میلیارد دلاری، ۸۰۰ میلیون دلار هزینه کنیم و با تولید خودروی سی‌ان‌جی‌سوز به همان هدف برسیم.  

این اعداد نشان می‌دهد که می‌توان با دوگانه‌سوزکردن خودروها و استفاده از ظرفیت خالی صنعت سی‌ان‌جی که در حال حاضر بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون متر مکعب در  روز است با کاهشی ۹۰ درصدی در هزینه‌ها، ‌سوخت مورد نیاز را تامین کرد.

 

در واقع وزارت نفت توانسته با توسعه صنعت سی‌ان‌جی،‌ پالایشگاه مجازی تاسیس کند که به جای ۸ میلیارد دلار هزینه با ۸۰۰ میلیون دلار ساخته می‌شود و در عین حال آلودگی کمتری ایجاد کرده و صادرات را نیز رونق می‌بخشد.

از سوی دیگر با  مصرف سوخت سی‌ان‌‌جی هزینه‌های حمل‌ونقل خانوار تا ۸۰ درصد کاهش پیدا می‌کند که در اقتصاد کشور مؤثر خواهد بود. 

 

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->