به گزارش شهرآرانیوز، توسعه صنعت سیانجی در ایران بیش از یک دهه است که مورد توجه قرار گرفته، زیرا شبکه گاز در سراسر ایران گسترده شده و اکنون ۹۸ درصد جمعیت شهری و ۸۲ درصد جمعیت روستایی به شبکه گاز دسترسی دارند.
از همین رو تصمیم بر آن شد تا سیانجی بهعنوان سوخت مکمل به سبد حملونقل کشور اضافه شود تا علاوه بر حفظ محیطزیست، در مصرف سوخت مایع از جمله بنزین نیز صرفهجویی شود.
با توسعه همین صنعت در کنار افزایش ظرفیت پالایشی کشور بود که ایران توانست به جمع صادرکنندگان بنزین وارد شود و صادرات فراوردههای نفتی در دولت تدبیر و امید رشدی چهاربرابری را تجربه کند.
مصرف سیانجی کشور اکنون روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب است. این در حالی است که به گفته سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی اگر قرار بود این حجم سوخت با بنزین تأمین شود، نیاز بود تا پالایشگاهی با سرمایهگذاری هشت میلیارد دلار در مدت زمان چهار سال احداث شود.
این در حالی است که اگر یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی به دو میلیون خودرو افزایش پیدا کند و دوگانهسوز شود، تنها نیازمند ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار است که صرفهجویی ۲۰ میلیون لیتری را محقق میکند.
محمد رضایی همچنین تأکید کرده که بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر صرفهجویی در مصرف سوخت مایع با تبدیل یک میلیون و ۶۴۰ هزار خودروی عمومی محقق میشود.
سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی ایران ادامه داد: بنابراین میتوان به جای سرمایهگذاری هشت میلیارد دلاری، ۸۰۰ میلیون دلار هزینه کنیم و با تولید خودروی سیانجیسوز به همان هدف برسیم.
این اعداد نشان میدهد که میتوان با دوگانهسوزکردن خودروها و استفاده از ظرفیت خالی صنعت سیانجی که در حال حاضر بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون متر مکعب در روز است با کاهشی ۹۰ درصدی در هزینهها، سوخت مورد نیاز را تامین کرد.
در واقع وزارت نفت توانسته با توسعه صنعت سیانجی، پالایشگاه مجازی تاسیس کند که به جای ۸ میلیارد دلار هزینه با ۸۰۰ میلیون دلار ساخته میشود و در عین حال آلودگی کمتری ایجاد کرده و صادرات را نیز رونق میبخشد.
از سوی دیگر با مصرف سوخت سیانجی هزینههای حملونقل خانوار تا ۸۰ درصد کاهش پیدا میکند که در اقتصاد کشور مؤثر خواهد بود.
منبع: ایرنا