علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها

توضیحات رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت سی‌ان‌جی مشهد درخصوص انفجار خودرو پراید+ فیلم

  • کد خبر: ۸۰۸۰۴
  • ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
  • ۲
توضیحات رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت سی‌ان‌جی مشهد درخصوص انفجار خودرو پراید+ فیلم
روز گذشته در مشهد یک خودرو دوگانه‌سوز دیگر به‌دلیل کم‌توجهی راننده، در پمپ گاز منفجر شد.

طنین همتی| شهرآرانیوز، هرچندوقت یک‌بار شاهد انفجار مخزن خودرو‌های دوگانه‌سوز در هنگام سوخت‌گیری در پمپ گاز سی‌ان‌جی در کشور هستیم؛ روز گذشته هم یکی از جایگاه‌های سی‌ان‌جی در میدان نوغان مشهد شاهد این اتفاق بود که دلیل آن فقط بی‌توجهی راننده به توصیه‌ها در هنگام نصب و دوگانه‌سوزکردن خودرو به‌صورت دستی بود.

رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت سی‌ان‌جی مشهد درباره این اتفاق گفت: احتمال انفجار مخزن گاز با رعایت چند نکته و توصیه می‌تواند به صفر برسد. مخزن خودرویی که دیروز در مشهد منفجر شد، به‌صورت دستی دوگانه‌سوز شده بود و اینکه تازه هم نصب شده بود و در اولین سوخت‌گیری این اتفاق افتاد. متأسفانه مخزن جوشکاری شده بود که دلیل اصلی انفجار مخزن‌ها همین داشتن علائم جوشکاری روی بدنه است که راننده باید به این موضوع توجه کند.

به‌گفته رضوی‌راد این اتفاق هرچندوقت یک‌بار رخ می‌دهد. ما همیشه توصیه کردیم که اگر خودرویی دستی دوگانه‌سوزی می‌شود، حتما تست هیدورستاتیک برایش انجام شود، ولی متأسفانه هیچ‌کس زیر بار نمی‌رود و این اتفاقات هرچندوقت یک‌بار رخ می‌دهد.

وی تأکید کرد: ما ۲‌نوع خودرو دوگانه‌سوز داریم؛ خودرو‌هایی که کارخانه‌ای دوگانه‌سوز می‌شوند و در کارت ماشین هم کلمه دوگانه‌سوزبودن این‌خودرو‌ها درج می‌شود، و خودرو‌هایی که بنزینی هستند و به مراکز مجاز برای دوگانه‌سوزکردن خودرو مراجعه می‌کنند.

وی یادآور شد: عمر مخزن سی‌ان‌جی که روی خودرو نصب می‌شود، ۱۰سال است و بعد از ۱۰سال در واقع باید تعویض شود. همچنین این مخزن‌ها در بازه شش‌ساله باید تست شوند، به‌عنوان مثال اگر تاریخ تولید مخزن سال۲۰۱۵ درج شده است، اکنون و در سال۲۰۲۱ وقتی راننده به معاینه‌فنی مراجعه می‌کند، به آزمایشگاه مورد تأیید سازمان استاندارد فرستاده می‌شود تا فرایند تست انجام شود و اگر مخزن مشکلی داشته باشد، امحا و مخزن جدید نصب شود.

رضوی‌راد اضافه کرد: خودرو دوگانه‌سوز کارخانه‌ای داریم که تاریخ نصب مخزنش سال۲۰۱۱ بوده است و اگر از طول عمر ۱۰سال عبور کند، معاینه‌فنی اعلام می‌کند مخزن منقضی شده است و باید کلا مخزن نو نصب کند و فرد به مراکز مجاز یا غیرمجاز مراجعه می‌کند و متأسفانه مخزن از وی خریداری می‌شود و مخزن جدید را نصب می‌کنند. مخزنی که طول عمرش به پایان رسیده است، باید امحا شود، اما دوباره به چرخه مصرف برمی‌گردد و هیچ سازوکار نظارتی هم بر این موضوع نیست.

به‌گفته رئیس انجمن جایگاه‌داران سی‌ان‌جی خراسان‌رضوی، خودرو‌های دوگانه‌سوز دستی که بنزنی هستند و می‌خواهند دوگانه شوند، معمولا به مراکز غیرمجازی مراجعه می‌کنند که مخزن‌های دست‌دوم در آنجا یافت می‌شود. دلیل اینکه چرا این مراکز شناسایی نمی‌شوند، این است که چند سال است قرار است سازوکاری در سازمان استاندارد برای تست این‌دسته خودرو‌های دوگانه‌سوز دستی تبیین شود. این‌دسته خودرو‌ها به این دلیل که در کارت ماشین دوگانه‌سوزبودنشان قید نمی‌شود، با مراجعه به مرکز معاینه‌فنی بررسی نمی‌شوند یا قبلش مخزن را از خودرو باز می‌کنند و خودرو برای معاینه‌فنی مجاز تلقی می‌شود.

این جایگاه‌دار تصریح کرد: مخزن‌های سی‌ان‌جی باید یکپارچه باشند. معمولا بعضی مخزن‌ها دوتکه هستند و در بدنه علائم جوشکاری دارند. با مراجعه این‌دسته خودرو‌ها به جایگاه سی‌ان‌جی مشخص نمی‌شود که این خودرو جوشکاری شده و خطرناک است و جایگاه‌دار فقط موظف است در صندوق را باز کند؛ اما متأسفانه اگر حادثه‌ای رخ دهد، جایگاه‌دار هم مقصر اعلام می‌شود.

وی تأکید کرد: ۲‌معضل مهمی که در خودرو‌های دوگانه‌سوز وجود دارد، اول این است که مخزن خودرو‌های دوگانه‌سوز دستی که در کارت ماشین هم قید نمی‌شود، تست نمی‌شود و حتی قابلیت شناسایی و پیگیری ندارد و دوم اینکه مخازن خودرو‌های کارخانه‌ای که منقضی می‌شود، به‌دلیل نبود نظارت دوباره به چرخه مصرف برمی‌گردد. وقتی مخزن منقضی می‌شود، باید کامل امحا شود، اما به‌دلیل نبود نظارت دوباره استفاده و منجر به حادثه می‌شود.

رضوی‌راد اضافه کرد: مردم باید در وهله اول به مراکز مجازی که زیر نظر اتحادیه سوخت‌های جایگزین هستند، مراجعه کنند و دوم اینکه مخزن نو روی خودرو نصب کنند و اگر مخزن نو استفاده نمی‌کنند، دست‌کم ظاهر مخزن را مشاهده کنند که جای جوشکاری روی آن نباشد و بدنه مخزن یکدست باشد.
بی‌توجهی به همین چند نکته ممکن است اتفاقات ناگوار جانی به‌همراه داشته باشد؛ پس چه بهتر است که رانندگان این توصیه‌ها را جدی بگیرند.

فیلم انفجار مخزن خودرو پراید در جایگاه CNG صدمتری مشهد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
خسروی
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
0
0
باتوجه به انفجارهای مستمر درجایگاهای گاز چرامسولین فکراساسی نمی کنند وبرخی درمناطق مسکونی احداث شده نمونه‌ای ان شهید بابانظر40که دروسط منازل میباشد واگر اتفاقی رخ دهد قابل جبران نیست
رضا نیکنام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
0
0
سلام کلا این گاز غیر استاندارد نصب شده ونباید کارمند پمپ گاز گاز را میزد .باهوشمند سازی جایگاه ها همه این مشکلات حل میشوند.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->