معمولا بردگیمهای گرانقیمت را معرفی نمیکنیم، ولی برای معرفی «الحمرا» دلایل کافی وجود دارد. سبک خاص این بازی و لذت متفاوت آن از چیزهایی است که هر خوره بردگیم باید تجربه کند.
ایمان فروزاننیا | شهرآرانیوز - معمولا بردگیمهای گرانقیمت را در این صفحه معرفی نمیکنیم، ولی برای معرفی «الحمرا» دلایل کافی وجود دارد. سبک خاص این بازی و لذت متفاوت آن از چیزهایی است که هر خوره بردگیم باید تجربه کند
رقابت معماری در اسپانیای قرون وسطا
حدود ۷۵۰ سال قبل در قرناطه (گرانادا) اسپانیا در دامنه کوهستان «سیهرا نوادا» یکی از شکوهمندترین پروژههای ساختمانی قرون وسطای اسپانیا آغاز شد. برای ساخت «کاخ الحمرا» ورزیدهترین و مجربترین استادان معمار از سراسر اروپا و جهان عرب دورهم جمع شدند تا اوج هنر خود را در ساختوساز عمارتی منحصربهفرد به رخ یکدیگر بکشند. شما هم یکی از آنها خواهید بود. از اصول ساخت یک کاخ بینظیر در دوران گذشته، وجود یک آبنمای بزرگ در مجموعه ساختمانهای کاخ است. پس شروع بازی از کارت فواره خواهد بود که در اختیار همه بازیکنان قرار میگیرد و همه سازهها در اطراف فواره ساخته خواهند شد. پس از آن برجها یکی پس از دیگری بنا خواهند شد، باغها طراحی، چادرها و عمارتها برپا و اتاقها و شبستانها ساخته میشوند.
الحمرا (Alhambra) یک بازی رومیزی بر اساس دوران حضور مسلمانان در اسپانیاست که توسط ۲ شرکت «Queen Games» و «Überplay» در سال ۲۰۰۳ میلادی به بازار بازیهای رومیزی وارد شد و به سرعت انواع جوایز جهانی را بهدست آورد. این بازی در سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ یازده جایزه معتبر در دنیای بردگیم را از آن خود کرده است و حالا شصتوچهارمین بردگیم محبوب خانوادگی در دنیا به حساب میآید.
مدیریت سخت پول و کار
ساختمانهای کوچک را کنار هم بگذارید و مجللترین باغ را بسازید. این قاعده ساده است، ولی رقابت در این چارچوب ساده از چیزی که به نظر میرسد، دشوارتر خواهد بود. در حرف کسی برنده میشود که بهترین باغ را ساخته باشد و کارتهایش را به بهترین شکل مدیریت کرده باشد، ولی در عمل برای برندهشدن باید فاکتورهای زیادی را زیر نظر داشته باشید. در این بازی شما برای ساختوساز بودجه محدودی در اختیار دارید. پولها در ۴ رنگ و با ارزش یک، سه، هفت و نه در اختیارتان قرار میگیرد.
در هر مرحله از بازی میتوانید از فروشگاه یک ساختمان بخرید، اما خرید به این سادگی نیست. از آنجا که امکان تغییر پولها وجود ندارد و این یعنی مثلا نمیتوانید یک پول نهواحدی را با ۲ پول هفت و دو واحدی جابهجا کنید، پس اگر توانستید پول یک ساختمان را دقیق پرداخت کنید، جایزه دریافت میکنید و دوباره نوبت بازی شما خواهد بود و اگر نتوانستید و پول بیشتری پرداخت کردید، هم بخشی از پولتان هدر خواهد رفت و هم نوبت جایزه را از دست میدهید. البته در طول بازی میتوانید درخواست پول کنید، اما فراموش نکنید که با این درخواست که حداکثر ۹ واحد خواهد بود، نوبت ساختوساز کاخ خود را از دست میدهید و باید تا دور بعد که نوبت به شما میرسد، صبر کنید. بازی علاوه بر اینها، ریزهکاریهای دیگری هم دارد که گفتنش در اینجا لازم نیست و وقت بازی باید آنها را یاد بگیرید.
در بردگیم «الحمرا» امتیازات کسبشده برنده را مشخص میکند. ۲ کارت امتیاز در بین پولها قرار داده شده است. هروقت این کارتها رو شوند، بازی متوقف و امتیازشماری انجام میشود. سومین نوبت امتیازشماری، پایان بازی خواهد بود. پایان بازی با تمامشدن کارتهای ساختمان اتفاق خواهد افتاد. حالا بازی تمام شده است و پس از امتیازشماری نهایی و جمعکردن امتیازات هر ۳ مرحله، برنده بازی مشخص میشود.
بازی خانوادگی و آرام
در بردگیمهایی که با کشیدن کارت و ساختوساز جلو میروند، کمتر بردگیمی به پای «الحمرا» میرسد. اول اینکه ظاهر و قطعات بازی زیبا و چشمنواز هستند و آدم از نگاهکردن و چیدن مهرههای کنار هم لذت میبرد. نکته بعدی این است که بازی ظرافتهای بیشماری دارد و برعکس بازیهای این سبکی، ساده و بچگانه نیست. مشکل بازی هم قیمت بالای آن است.
ناشران ایرانی هنوز به فکر تولید این بازی نیفتادهاند و این موضوع خرید بازی دستدوم یا تجربه بازی در کافهبازیها را منطقی میکند. بازی برای آنهایی که دنبال ریتم تند هستند، ملالآور خواهد شد، ولی برای آنهایی که از ساخت ذره به ذره یک عمارت و جمعکردن امتیاز و رقابت در درازمدت لذت میبرند، تجربهای بینظیر خواهد بود. هر دور از بازی «الحمرا» حدود یکساعت طول خواهد کشید و ۲ تا ۶ نفر میتوانند دور آن بنشینند و سرگرم شوند. بازی افزونههای مختلفی هم دارد که تعداد شرکتکنندهها را افزایش و زمان و پیچیدگی بازی را زیاد میکند. اگر بخواهید «الحمرا» را با همه افزونههای آن بازی کنید، ممکن است وارد یک رقابت سخت دوسهساعته شوید که سراسر آن لذت و تفکر است.
رده سنی: ۸ سال به بالا
زمان بازی: یکساعت
تعداد نفرات: ۲ تا ۶ نفر
قیمت: ۱.۴۰۰.۰۰۰ تومان
اینها را هم امتحان کنید: