معاون مالی و پشتیبانی شهردار و رئیس هیئت مدیره نمایشگاه بین المللی مشهد گفت: اگر رویکردی در مجلس یا دولت برای شفاف سازی عملکرد شرکتهای نمایشگاهی وجود دارد، راهکار آن فراهم شدن ورود شرکتهای نمایشگاهی به بازار بورس است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ معاون مالی و پشتیبانی شهردار و رئیس هیئت مدیره نمایشگاه بین المللی مشهد گفت: اگر رویکردی در مجلس یا دولت برای شفاف سازی عملکرد شرکتهای نمایشگاهی وجود دارد، راهکار آن فراهم شدن ورود شرکتهای نمایشگاهی به بازار بورس است.
رضا خواجه نائینی در نخستین نشست تخصصی اعضای فراکسیون زیرساختهای فرهنگی، سیاحتی، گردشگری و نمایشگاهی مجلس شورای اسلامی که در نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد، افزود: موضوعی که در بحث صنعت نمایشگاهی جدی است و باید مورد توجه قرار گیرد، تفکیک هزینههای بهره برداری یک نمایشگاه بین المللی و هزینههای ساخت و عمرانی از یکدیگر است.
وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در توسعه صنعت نمایشگاهی در نگاه بلند مدت ورود شرکتهای نمایشگاهای بین المللی به بازار بورس است، اظهار کرد: برای عضویت نمایشگاههای بین المللی در بازار اول یا دوم بورس نیاز است یک شرکت نمایشگاهی سودمند باشد.
خواجه نائینی اضافه کرد: اگر هزینههای مربوط به ساخت، تجهیز و توسعه نمایشگاه را به عنوان هزینههای شرکت نمایشگاهی در نظر بگیریم و در صورتهای مالی لحاظ کنیم، معمولا شرکتهای نمایشگاهی سودآور نخواهند بود، اما اگر هزینههای عمرانی را از هزینههای بهره برداری تفکیک کنیم، این شرکتها سودآور خواهند بود.
سودآوری، اصل مهم نمایشگاهها
معاون مالی و پشتیبانی شهردار و رئیس هیئت مدیره شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد تصریح کرد: شاید در شرایطی خاص مانند شیوع ویروس کرونا شرکتهای نمایشگاهی به صورت مقطعی حتی با تفکیک این هزینهها سودآور نباشند.
وی ادامه داد: این مسئله نیازمند طی شدن مراحلی است که مهمترین آن سودآور بودن نمایشگاه هاست، اما اگر هزینههای عمرانی از هزینههای بهره برداری و نگهداری تفکیک نشود، این اتفاق نخواهد افتاد.
خواجه نائینی گفت: با توجه به این موارد، برای موفقیت در توسعه صنعت نمایشگاهی، تفکیک دو بخش هزینههای عمرانی و هزینههای بهره برداری برای سود آور شدن شرکتهای نمایشگاهی و تسهیل بورسی شدن آنها باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
نمایشگاه مشهد، دریچه تبیین و اصلاح قوانین نمایشگاهی در کشور
رئیس فراکسیون زیرساختهای فرهنگی، سیاحتی، گردشگری و نمایشگاهی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: نمایشگاه بین المللی مشهد، دریچه تبیین و اصلاح قوانین نمایشگاهی در کشور است.
هاجر چنارانی افزود: در برنامه هفتم توسعه اصلاح قوانین مصوب در صنعت نمایشگاهی و تصویب قوانین جدید در این صنعت مورد توجه قرار گرفته است.
او با بیان اینکه مقام معظم رهبری تأکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت داخلی دارند، اظهار کرد: ما بی شک میتوانیم از ظرفیت نخبگان ایرانی در همه صنایع، از جمله صنعت نمایشگاهی برخوردار شویم، به شرط آنکه در مسیر احیای مجدد جایگاه حقیقی مان در منطقه و جهان گام برداریم. وی گفت: بخش عمدهای از اشتغال و درآمدزایی کشور در صنعت نمایشگاهی حاصل میشود؛ بنابراین به دنبال آن هستیم تا در برنامه هفتم توسعه اصلاح قوانین مصوب در صنعت نمایشگاهی و تصویب قوانین جدید در این صنعت را داشته باشیم.
چنارانی افزود: همه اقشار و گروهها با صنعت نمایشگاهی در ارتباط هستند، پس باید بیش ازپیش به این صنعت توجه شود و ما نیز به عنوان نمایندگان مجلس آمادگی کمک در تقویت این مسیر را داریم.
سعید صیفی، مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی مشهد، نیزدر این نشست اعلام کرد: صنعت نمایشگاهی چرخدنده صنعت تولید است و فعالیتهای نمایشگاهی بهدلیل اینکه در خدمت صنایع مختلف هستند به عنوان یک صنعت شناخته شدهاند، اما در ایران مغفول هستند، با توجه به اینموضوع صنعت نمایشگاهی در ایران نیازمند توجه ویژه مجلس و دولت است.