۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد
سرخط خبرها

جزئیات طرح تخفیف بهای خدمات و عوارض شهرداری مشهد

  • کد خبر: ۵۶۴۱۸
  • ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
جزئیات طرح تخفیف بهای خدمات و عوارض شهرداری مشهد
طرح تخفیف بهای خدمات و عوارض شهرداری مشهد از ۲۲ دی ۹۹ آغاز شده است و تا ۱۰ اسفند ۹۹ ادامه دارد.
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ طرح تخفیف بهای خدمات و عوارض شهرداری مشهد از ۲۲ دی آغاز شده است و تا ۱۰ اسفند ادامه دارد. طرحی که به یک رسم سالیانه در مدیریت‌شهری مشهد تبدیل شده است و هرساله به مناسبت دهه فجر، آغاز می‌شود و تا آستانه نوروز ادامه پیدا می‌کند. البته شیوع ویروس کرونا باعث شد که این طرح امسال ۲۰ روز زودتر از موعد مرسوم آغاز شود.

بررسی عملکرد مدیریت‌شهری در اجرای این طرح در سالیان گذشته نیز نشان می‌دهد که اختصاص این تخفیف‌ها به شهروندان مشهدی، نوعی بازی برد-برد میان شهرداری و شهروندان است. از سمتی مردم می‌توانند با استفاده از تخفیف‌های درنظرگرفته‌شده در این طرح از هزینه‌هایشان بکاهند و ازسوی دیگر مدیران شهری با استفاده از منابع به‌دست‌آمده از طریق آن در انتهای سال با دستی بازتر امور شهر را رتق‌وفتق می‌کنند.

سال گذشته رضا خواجه‌نائینی، معاون مالی‌وپشتیبانی شهرداری مشهد، در همین‌باره اعلام کرد: «حدود ۳۰ درصد از درآمد سالیانه شهرداری از همین طرح تخفیف عوارض پایان سال تامین می‌شود.». این رقم در سال ۹۹ چیزی درحدود ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود، زیرا بودجه سال جاری مدیریت‌شهری حدود ۱۲ هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است، با این حال باید صبر کنیم و در انتهای سال ببینیم که چه میزان از این رقم محقق شده است.


جزئیات طرح تخفیف پایان سال شهرداری

مدیرکل درآمد‌های عمومی شهرداری مشهد درباره مصوبه شورای اسلامی شهر در زمینه افزایش سقف تخفیف و اعطای جایزه به پرداخت نقدی مودیان، گفت: شهرداری مشهد امسال در سه حوزه اقدام به ارائه و افزایش تخفیف و جایزه پرداخت نقدی کرده است که شامل حوزه‌هایی، چون عوارض ساختمانی، عوارض خودرو و کسب و پیشه، عوارض توسعه خطوط قطارشهری، بهای خدمات پسماند و عوارض آتش‌نشانی مندرج در قبوض نوسازی و عمران شهری می‌شود.

محمود برهانی ادامه داد: این تخفیف‌ها از ۲۲ دی ۱۳۹۹ شروع شده است و تا ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت. وی افزود: در بازه زمانی ۲۲ دی تا ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ میزان تخفیف برای بدهی‌های جاری و معوق ساختمانی و عوارض احداث و توسعه خطوط قطارشهری، ۲۴ درصد خواهد بود و از تاریخ ۲۳ بهمن تا ۱۰ اسفند میزان این تخفیف به ۲۰ درصد می‌رسد.

مدیرکل درآمد‌های عمومی شهرداری مشهد همچنین گفت: باتوجه‌به شیوع ویروس کرونا در سال جاری و کاهش درآمد کسبه و اصناف، براساس مصوبه اقدامات حمایتی، علاوه‌بر اینکه امسال معافیت‌هایی برای آن‌ها به‌منظور کاهش پیامد‌های اجتماعی‌اقتصادی ناشی از کرونا درنظر گرفته شد، مودیان که دارای بدهی معوق هستند، درصورت دریافت فیش به‌صورت غیرحضوری از طریق سامانه الکترونیکی پرداخت عوارض در بازه زمانی ۲۲ دی تا ۱۰ اسفند سال ۱۳۹۹، مشمول ۲۴ درصد تخفیف جایزه نیز می‌شوند.

وی افزود: درباره پرداخت سایر قبوض نظیر عوارض خودرو‌های فعال در شهر مشهد، بهای خدمات پسماند، بهای آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مندرج در قبوض نوسازی‌وعمران شهری، مودیان درصورت دریافت فیش به‌صورت غیرحضوری از طریق سامانه الکترونیکی عوارض و پرداخت آن تا ۱۰ اسفند سال جاری، ۲۴ درصد تخفیف جایزه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.


نرخ عوارض ساختمان، سال آینده به‌روز می‌شود

وی همچنین درباره احتمال تغییر میزان و نحوه محاسبه عوارض ساختمانی در سال آینده، توضیح داد: باتوجه‌به افزایش قیمت زمین و املاک در سال ۱۳۹۹ و ضرورت بازنگری و به‌روزرسانی ارزش معاملاتی ساختمان ضریب (K)، از ابتدای سال ۱۴۰۰ و همچنین تهیه دفترچه ارزش معاملاتی املاک ضریب (p) سال ۱۳۹۸، به نظر می‌رسد تغییراتی اساسی در ارزش معاملاتی املاک سال جاری و آتی نسبت‌به سال قبل صورت می‌گیرد.

مدیرکل درآمد‌های عمومی شهرداری مشهد با بیان جزئیات بیشتر درباره چگونگی افزایش عوارض ساختمانی در سال آینده، از تدوین لایحه بازنگری ضرایب عوارض تراکم ساختمان خبر داد و افزود: شهرداری مشهد به‌منظور اصلاح و بازنگری برخی مصوبات درآمدی، لایحه بازنگری و به‌روزرسانی ضرایب عوارض زیربنای مشمول تراکم ساختمانی، پذیره کاربری‌های غیرمسکونی و عوارض بر افزایش ارزش بهره‌برداری اعیان رده‌های ۲ تا ۶ را تهیه و تدوین کرده است که پس از تصویب شورای اسلامی شهر از ابتدای سال ۱۴۰۰ اعمال خواهد شد.


مشهد، امروز روان‌تر از ۳ سال گذشته است

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها نیز درباره ذهنیت اعضای پارلمان شهری درمورد طرح تخفیف بهای خدمات و عوارض شهرداری، به شهرآرا گفت:اختصاص این تخفیف‌ها در انتهای سال به یک رویه تبدیل شده است و مردم به‌مناسبت دهه فجر انتظار دارند که مدیریت‌شهری این اقدامات را انجام دهد. ازسوی دیگر نیاز مدیریت شهری در انتهای سال به نقدینگی افزایش می‌یابد. تسویه با پیمانکاران، عیدی و پاداش کارکنان و... مهم‌ترین مصارف و هزینه‌های پایان سال شهرداری است، بنابراین سعی می‌شود در انتهای سال با استفاده از اهرم‌های تشویقی، درآمد بیشتری برای شهر حاصل شود.

احمد نوروزی ادامه داد: در طرح تشویقی که امسال شورای اسلامی شهر تصویب کرد، دو امتیاز برای شهروندان درنظر گرفته شده است. نخست، تخفیف ۲۴ درصدی است که جزئیات آن اعلام شده است. نکته دوم این است که در سال ۱۴۰۰ براساس قانون، نرخ عوارض افزایش خواهد یافت، لذا مشارکت در طرح تخفیف پایان سال، یک فرصت طلایی برای تمامی شهروندان است.

وی تصریح کرد: که افزایش تعرفه‌ها به‌صورت سالانه و براساس منطق اقتصادی است. همان‌طور که هزینه‌های مصالح و نیروی انسانی افزایش می‌یابد و همان‌طور که هزینه اداره شهر افزایش می‌یابد، تعرفه‌ها نیز به‌روزرسانی خواهد شد. اداره شهر متکی بر همین درآمد‌های مردمی است. دولت در چند سال اخیر تنها در بخش حمل‌ونقل به شهرداری، بودجه تزریق کرده است که در سال ۹۹ حتی در این زمینه هم کمک خاصی به مدیریت‌شهری نکرد.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: اگر این هزینه‌ها برای اداره شهر تامین نشود، شهر دیگر موقعیت مناسبی برای زندگی نیست. امروز مشهد نسبت‌به سه سال پیش روان‌تر است و در هر نقطه از شهر، پروژه‌های عمرانی برای رفاه حال مردم آغاز شده و این همه با استفاده از همین منابع انجام گرفته است. سه سال پیش در انتهای بولوار وکیل‌آباد شاهد ترافیک سنگین بودیم؛ ترافیکی که امروز از آن خبری نیست. این بهبود و نمونه‌های مشابه آن نظیر تقاطع میدان نمایشگاه و... با استفاده از منابع مردمی همچنان ادامه خواهد داشت.


چکیده طرح تخفیف

تخفیف به پرداخت نقدی بدهی‌های جاری و معوق ساختمانی: شهروندان و سرمایه‌گذاران می‌توانند از فرصت پیش‌آمده برای پرداخت نقدی بدهی خود اقدام کنند که امید است در سالی که به نام جهش تولید مزین شده است، این تخفیف مناسبتی، محرک خوبی در امر ساخت‌وساز و سرمایه‌گذاری در شهر باشد.
جایزه دریافت غیرحضوری قبوض کسب و پیشه: به‌دلیل متضرر شدن کسبه از محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، شهرداری مشهد به حمایت از این اقشار و اصناف محترم، اقدام کرده است.

جایزه دریافت غیرحضوری عوارض نوسازی و عمران شهری و عوارض خودرو: شهروندان می‌توانند به‌صورت غیرحضوری از طریق سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض به آدرس
avarez.mashhad.ir به دریافت و پرداخت فیش‌های عوارض نوسازی و عمران شهری (بهای خدمات آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و بهای خدمات مدیریت پسماند) و عوارض خودرو اقدام کنند.


شهردار مشهد:

طرح تفصیلی جدید، تنها معیار اعطای مجوز تراکم ساختمانی است

اهمیت اجرای طرح تخفیف عوارض سبب شد تا دیروز شهردار مشهد در بازدید از شهرداری منطقه ۹ از نزدیک در جریان اجرای این طرح قرار بگیرد.

محمدرضا کلائی، در حاشیه این بازدید گفت: در آستانه تغییر و تحول مهمی در زمینه تصویب طرح‌های تفصیلی هستیم. طرح تفصیلی جدید تنها معیار اعطای مجوز تراکم ساختمانی خواهد بود. محمدرضا کلائی با اشاره به اینکه انتظار داریم طرح تفصیلی مناطق ۹ و ۱۱ تا پایان بهمن ابلاغ شود، افزود: متقاضیان توجه داشته باشند که پس از ابلاغ طرح تفصیلی به هیچ‌وجه، فروش طبقه مازاد نخواهیم داشت. وی با بیان اینکه در طرح تفصیلی جدید نیمه غربی مشهد جمعیت کمتری در این مناطق دیده شده و کاهش طبقات را خواهیم داشت، ادامه داد: خود را آماده کرده‌ایم تا با تصویب و ابلاغ این طرح، آن را در سیستم شهرداری بارگذاری کنیم تا به وسیله آن، موجب افزایش کیفیت زندگی شهروندان به‌ویژه در مناطق ۹، ۱۱ و ۱۲ شویم.

کلائی تاکید کرد: طرح تفصیلی، نظام عملکردی مناطق شهر مشهد در زمینه اجرای پروژه‌های ساختمانی را دگرگون خواهد کرد. شهردار مشهد اظهار کرد: شهرداری بر اجرای این طرح تاکید دارد، زیرا موجب افزایش شفافیت و تطبیق اقدامات در مشهد، متناسب با نیاز‌های جدید شهر خواهد شد.

کلائی با بیان اینکه با ابلاغ طرح یادشده، شیوه‌نامه‌های گذشته حذف خواهد شد و طرح تفصیلی ملاک عمل شهرداری قرار خواهد گرفت، افزود: امسال بازه طرح تخفیف عوارض را از ۱۲ روز به یک ماه افزایش داده‌ایم که فرصت مناسبی برای استفاده متقاضیان از این طرح، فراهم و از ازدحام جلوگیری می‌کند.
وی با اشاره به اینکه هدف شهرداری ایجاد رونق در ساخت‌وساز است، گفت: پروژه‌های ساختمانی، اشتغال‌زایی خوبی در شهر ایجاد کرده است. بر همین اساس در یک سال اخیر در نیمه غربی شهر مشهد شاهد، رونق و افزایش تقاضای ساخت‌وساز بوده‌ایم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->