به گزارش شهرآرانیوز؛ به تازگی سعید صیفی، مدیر عامل نمایشگاه بین المللی مشهد به عنوان رئیس انجمن نمایشگاههای کشور انتخاب شده است. این مسئله بهانهای شد تا با او درباره برنامه هایش گفتگو کنیم.
رئیس انجمن نمایشگاههای کشور در گفتگو با شهرآرا میگوید: سال گذشته مراکز نمایشگاهی در سرتاسر جهان به واسطه شیوع بیماری کرونا، علاوه بر برگزاری محدود نمایشگاه فیزیکی به راه حلهای دیجیتالی رو آوردند تا از فناوری برای ایجاد ارتباطات این زنجیره عرضه حیاتی بهره گیری کنند.
آنها با به کارگیری قدرت فناوری برای گردهم آوردن خریدار و فروشنده از بستر بازار مجازی استفاده کردند. در حالی که راه حلهای دیجیتالی در دوره همه گیری ارزشمند عمل کردند، دادهها نشان میدهد که با رونق دوباره اقتصاد، هر ۲ سمت این زنجیره عرضه مشتاق اند که به پلت فرمهای ارتباط رودررو بازگردند.
صیفی میگوید: در کشور ما با توسعه اقتصاد، صنعت نمایشگاهی جایگاهش را پیدا کرده است و به لحاظ تعداد نمایشگاه ها، کانالهای برگزاری نمایشگاه و ساخت سایتهای نمایشگاهی به شکل صنعت مطرح میشود. هر سال بیش از ۶۰۰ نمایشگاه در کشور برگزار میشود. اکنون ۳۴ مرکز نمایشگاهی در کشور وجود دارد و در این مسیر بسیاری از شرکتهای برگزارکننده، غرفه سازی، خدمات غرفه دار و... شکل گرفته اند.
وی میافزاید: صنعت نمایشگاهی ایران چه در سطح تخصصی و چه در سطح بین المللی با رشد چشمگیری روبه رو بوده است که با وجود این توسعه، هنوز با صنعت نمایشگاهی کشورهای توسعه یافته فاصله دارد و با چالشهای متعددی روبه روست. به عنوان مثال فعالیتهای نمایشگاهی با وجود اینکه در خدمت صنایع مختلف هستند، هنوز به عنوان یک صنعت مستقل شناخته نشده و درواقع جایگاه اصلی شان را در اقتصاد ایران پیدا نکرده اند.
وی ادامه میدهد: با این همه، صنعت نمایشگاهی کشور آیندهای روشن در پیش دارد و ظرفیت درخور ملاحظهای برای رشد و توسعه دیده میشود. اینجاست که ضرورت فعالیت انجمن نمایشگاهی قدرتمند به خوبی احساس میشود. در کشورهایی که اقتصادی توسعه یافته دارند، نقش دولت در کنترل نمایشگاهها با نقش انجمنهای صنعتی یکپارچه شده است و با سازوکار قیمت گذاری بازار و تدوین قوانین و مقررات مربوط به مسائل خاص صنعت، هماهنگ سازی منابع صنعت و جلوگیری از رقابت ناصحیح مدیریت صنعت نمایشگاهی را برعهده دارد.