امیری | شهرآرانیوز، امروز ۱۸ اردیبهشت، خبر بازگشایی سینماهای کشور ازجمله سینماهای مشهد اعلام شد. خبری که صحتوسقم آن فقط درباره ۲ سینمای دولتی مشهد، یعنی سینما هویزه و سینما آفریقا، صدق میکند.
سینماهای خصوصی حتی بدون یک حساب سرانگشتی میدانند بازگشایی در چنین وضعیتی بهجز هزینه چیزی برایشان ندارد و خودشان نشستهاند به تماشای سریالی که کرونا برایشان ساخته است و منتظرند ببینند پایان خوش کی فرا میرسد. برای همین هم، اکنون در مشهد فقط ۲ سینمای قدیمی یعنی هویزه و آفریقا بازگشایی شدهاند.
سینما هویزه مشهد در اولین ساعات اولین روز بازگشایی خود در سکوت محض است. سئانسها از ساعت ۱۲ امروز آغاز میشود، اما هنوز بلیت اینترنتی خریده نشده است. مدیر این سینما میگوید: بااینحال، ساعت ۱۲ به بعد سینما کار خود را آغاز میکند. درگاه اینترنتی را نیز شب گذشته راهاندازی کردیم و مردم از امروز میتوانند اینترنتی بلیت تهیه کنند.
سکوت سنگین داخل و محدوده بیرون سینما در اولین روز بازگشایی، حس یک آغوش خالی منتظر را به آدم القا میکند.
حسن پهلوانی معتقد است این سکوت بهدلیل این است که مردم آگاهی درستی درباره بازگشایی سینماها ندارند و اطلاعرسانیها آنطور که باید نیست.
بهگفته او از آنجا که ردهبندی مشاغل تغییر کرده و سینماها وارد گروه دوم ردهبندی مشاغل شدهاند، اخبار قبلی
درباره مشاغل هنوز بهروزرسانی نشده است، سینماها در گروه شغلی جدید دیده نمیشوند و جالب اینکه بیشتر همان فهرستهای قدیمی در اخبار منتشر میشود. ازاینرو، مردم وقتی فهرست مشاغل را نگاه میکنند، متوجه بازگشایی سینماها نمیشوند.
هنوز فیلم جدیدی به سینماها نیامده است. در سینما هویزه نیز همان فیلمهایی اکران میشود که در اکران نوروزی قرار داشتند.
فیلمهای سینمایی «هفتهای یکبار آدم باش» اثر شهرام شاهحسینی و «تکخال» ساخته مجید مافی در سینماهای هویزه و آفریقا و فیلمهای سینمایی «خورشید» ساخته مجید مجیدی، «خون شد» ساخته مسعود کیمیایی، «لاله» اثر اسدا... نیکنژاد، «آنشب» اثر کورش آهاردی، «شنای پروانه» اثر محمد کارت، «دیدن این فیلم جرم است» اثر رضا زهتابچیان، «آقای سانسور» اثر علی جبار زاده و «پیشی میشی» اثر حسین قناعت از امروز در سینما هویزه اکران میشوند.
بیشتر بخوانید:
برخی سینماهای مشهد فعالیتشان را از سر گرفتند | برنامه سینماها در تعطیلات عید فطر
سینماها با ۵۰ درصد ظرفیت میتوانند فعالیت کنند. این به آن معناست که اگر یک سالن ۵۰۰ نفر ظرفیت دارد، فقط ۲۵۰ بلیت برای آن فروخته میشود. درحالیکه مدیر سینما هویزه میگوید رعایت فاصله اجتماعی در سینما هویزه خیلی بیشتر از این است، زیرا گاه در یک سالن فقط ۳۰ نفر حضور دارند، اما مردم از این ماجرا خبر ندارند و با تصور اینکه ممکن است ۲۰۰ نفر در یک سالن باشند، به سینما نمیآیند.
او به مردم اطمینان میدهد شیوهنامههای بهداشتی در سینما هویزه به شکل کامل رعایت میشود و در کنار ضدعفونی مرتب سالنها و کنترل ماسک، هوا نیز تهویه میشود.
پهلوانی همچنین در پاسخ به اینکه هر فیلم برای چه تعداد مخاطب اکران میشود، میگوید: مخاطبی که به ما اعتماد میکند و بلیت میخرد، فیلم برایش اکران میشود، حتی اگر در یک سالن کمتر از ۵ نفر نشسته باشند. همچنان که در دور قبل بازگشایی نیز فیلمهایی برای ۳ نفر و حتی ۲ نفر اکران شد. ما میخوهیم چراغ سینما روشن بماند، پس فرقی نمیکند چه تعداد مخاطب در سالن حاضر باشند. در نتیجه فیلم حتما اکران خواهد شد.
پهلوانی در پایان میگوید: سینما بخشی از زنجیره فرهنگی کشور است که خودش برای فعالیت در این وضعیت نیازمند زنجیرهای است. این زنجیره چند حلقه دارد که مهمترین آنها تهیهکننده، سینمادار، مخاطب و رسانهها هستند. اگر این حلقهها اکنون کار خود را درست انجام میدادند، وضعیت سینماها بهتر بود.
او توضیح میدهد: همین الان اگر رسانهای مثل صداوسیما برای سینماها در چنین اوضاعی تبلیغ کند و این آگاهی و اطمینان را به مردم بدهد که شیوهنامههای بهداشتی در سینماها رعایت میشود، بخشی از مشکل حل میشود. اما این اتفاق نمیافتد. این تهیهکنندگان هستند که باید این تبلیغات را به صداوسیما بدهند که نمیدهند. این میشود که مردم تصور دیگری از بازگشایی سینماها دارند.
بهگفته پهلوانی در سینما هویزه هم تلاشهایی برای تعامل با صداوسیمای استان برای تبلیغ فیلمها، تهیه گزارش از فضای سینما و رعایت شیوهنامههای بهداشتی و... شده، اما درنهایت کاری انجام نشده است. او میگوید: بههرحال صداوسیما هم قوانین خودش را دارد، اما بهنظر من دستکم درباره فیلمهای ارزشی و آثاری که مورد تأکید است، خود صداوسیما باید بیاید و گزارش تهیه کند تا مردم بدانند سینماها در چه شرایطی بازگشایی شدهاند و بتوانند اعتماد کنند.