«پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

فیلم‌های سینمایی در بهار ۱۴۰۰ چه قدر فروختند؟

  • کد خبر: ۷۲۲۵۴
  • ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
فیلم‌های سینمایی در بهار ۱۴۰۰ چه قدر فروختند؟
این روز‌ها و پس از گذشت بیش از سه ماه از آغاز سال جدید سینما‌های کشور همچنان با ۵ فیلم «خورشید»، «هفته ای‌یکبار آدم‌باش»، «لاله»، «تک خال» و «خون‌شد» که برای اکران نوروز ۱۴۰۰ انتخاب شده بودند، به کارشان ادامه می‌دهند. در ادامه نگاهی داشته ایم به فروش ۵ فیلم نوروزی در کشور و همچنین فروش سینما‌های مشهد.

شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - این روز‌ها و پس از گذشت بیش از سه ماه از آغاز سال جدید سینما‌های کشور همچنان با ۵ فیلم «خورشید»، «هفته ای‌یکبار آدم‌باش»، «لاله»، «تک خال» و «خون‌شد» که برای اکران نوروز ۱۴۰۰ انتخاب شده بودند، به کارشان ادامه می‌دهند. به طوری که نه فرا رسیدن عید سعید فطر و نه آغاز تابستان که همیشه با اکران فیلم‌های متفاوت همراه بودند باعث نشد که این ترکیب به هم بخورد. مهم‌ترین علت آن هم بی رغبتی صاحبان آثار به اکران فیلمشان در دورانی است که بازگشت مالی برای آن‌ها ندارد.

در این بین فروش حدود ۳ میلیاردی همه سینما‌ها از آغاز سال جدید در خور تأمل است. رقمی که در شرایط عادی تنها فروش یک فیلم متوسط بود.

در این مدت سینما‌های مشهد هم همچون کل کشور با استقبال چندانی روبه رو نشده اند، به طوری که برخی از آن‌ها به دلیل درنیامدن هزینه هایشان از میزان فروش ترجیح داده اند همچنان تعطیل بمانند. در ادامه نگاهی داشته ایم به فروش ۵ فیلم نوروزی در کشور و همچنین فروش سینما‌های مشهد.


یک میلیارد برای «خورشید»

رتبه اول در جدول فروش سینما‌ها به فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی اختصاص دارد. اثری که سیمرغ بهترین فیلم و فیلم نامه را در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر از آن خود کرد و به عنوان نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی (رقابتی) شیر طلایی در هفتادو هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ونیز انتخاب و برنده جایزه‌فانوس‌جادویی این جشنواره شد.

 

این افتخارات در کنار اینکه فیلم مجیدی به عنوان نماینده سینمای ایران هم به اسکار معرفی شد انتظار از فروش خوب این فیلم را بالا برده بود، ولی این اتفاق رخ نداد و جواد عزتی، طناز طباطبایی و علی نصیریان بازیگران این فیلم که با حضورشان در آثار سینمایی مخاطبان زیادی را با خود همراه می‌کنند هم زورشان به بی جانی سینما‌ها در دوران کرونا نرسید تا «خورشید» در سه ماه تنها یک میلیاردوصدوهفتادونه میلیون تومان بفروشد. این درحالی است که برخی فیلم‌های نوروز سال ۱۳۹۸ تنها بعد از گذشت یک هفته از آغاز اکرانشان به فروش ۳ میلیاردی رسیده بودند. شاید اگر عوامل «خورشید» به اکران آنلاین فیلمشان در این شرایط تن دهند کمی رقم فروششان بالاتر برود و با فروش بهتری اکرانشان را به پایان برسانند.


فیلم با بازی پژمان جمشیدی در رتبه دوم

در رتبه دوم جدول فروش با اختلاف کمی فیلم «هفته‌ای یکبار آدم باش» اثر شهرام شاه حسینی قرار دارد. این فیلم با جذب ۵۴ هزار و ۱۸۹ مخاطب تا به امروز یک میلیارد و ۱۶۹ میلیون تومان فروخته است. رقمی که برای یک فیلم کمدی ناامید کننده است، به ویژه که این فیلم از حضور پژمان جمشیدی هم بهره گرفته، بازیگری که در چند سال اخیر حضورش در سینما تضمین فروش بسیاری از آثار بوده است.

 

جمشیدی سال ۹۸ پنج فیلم «جهان با من برقص!»، «تگزاس ۲»، «ایده اصلی»، «هزارتو» و «ما همه با هم هستیم» را روی پرده سینما‌ها داشت که در مجموع ۶۲ میلیارد و ۷۹۱ میلیون تومانی فروش داشتند. او سال گذشته هم با فیلم «خوب بد، جلف ۲، ارتش سری» در ماه‌های آغازین شیوع کرونا در اکران سینما‌ها و اکران آنلاین دیده شد که در دوران کرونا دومین فیلم پرفروش بعد از «شنای پروانه» بود. درهرحال آنچه که مشخص است شکست آخرین فیلم اکران شده از جمشیدی یعنی «هفته‌ای یکبار آدم باش» در اکران سینماهاست.


رتبه‌های سوم تا پنجم

در رتبه‌های سوم، چهارم و پنجم جدول فروش هم به ترتیب فیلم‌های «تک خال»، «خون شد» و «لاله» قرار گرفته اند. «تک خال» به کارگردانی مجید مافی با بازی پوریا پورسرخ، سحر قریشی، شبنم‌قلی خانی و یوسف تیموری دیگر فیلم کمدی است که برای اکران نوروز انتخاب شده بود، اثری که فروشش به یک میلیارد تومان هم نرسید و در سه ماه ۸۲۶ میلیون تومان فروش داشت. «خون شد» ساخته مسعود کیمیایی هم با جذب ۷ هزارو ۷۱۲ مخاطب نتوانست بیش از ۱۷۲ میلیون تومان فروش داشته باشد.

 

اما فیلم پنجم جدول «لاله» به کارگردانی اسدا... نیک نژاد که مراحل ساختش در سال‌های گذشته حواشی زیادی ایجاد کرده بود، بزرگ‌ترین شکست خورده اکران نوروز ۱۴۰۰ است. این فیلم که درباره زندگی لاله‌صدیق، قهرمان اتومبیل رانی ایران است و از حضور بازیگرانی، چون نیکی کریمی، میترا حجار، سام قریبیان، ایرج نوذری و آزیتا حاجیان بهره گرفته فروشش به ۱۰۰ میلیون تومان هم نرسیده و با جذب ۴ هزارو ۱۶۲ مخاطب در کل کشور، ۸۶ میلیون تومان فروش داشته  است.


فروش سینما‌های مشهد

سینما‌های مشهد هم در این روز‌ها همچون دیگر سینما‌های کشور با بحران نبود مخاطب روبه رو هستند. برخی از این سینما‌ها در ایام نوروز باز بودند، اما زمانی که دیدند مخاطب چندانی جذب نمی‌کنند ترجیح دادند درهایشان بسته بماند. اما با وجود تمام موانع و مشکلات برخی سینما‌های مشهد زمانی که اجازه فعالیت دریافت کردند کارشان را شروع کردند. سینما هویزه مشهد یکی از آن هاست که براساس آمار سایت سمفا بعد از سینما کورش تهران رتبه دوم در جذب مخاطب و میزان فروش را از آن خود کرده است.

 

این سینما تا به امروز فروش یک میلیارد و ۱۵۸ میلیون تومانی داشته است. بعد هویزه که رتبه اول در سینما‌های استان و مشهد را در اختیار دارد. سینما اطلس قرار گرفته، فروش این سینما ۴۸۰ میلیون تومان بوده است. سینما آفریقا با ۲۲۰ میلیون تومان و سینما ویلاژتوریست با فروش ۱۴۱ میلیون تومان در رتبه‌های سوم و چهارم قرار دارند. این ۴ سینما، سینما‌های فعال مشهد در این ایام بوده اند. سینما‌های گلشن و سیمرغ هم که اکنون تعطیل هستند در نوروز به ترتیب، فروش ۹۰ میلیون و ۲۹ میلیون تومانی داشته اند.


ضرورت تبلیغات مؤثر

در دوران گذشته برخی سینماداران نبود فیلم خوب را علت اصلی استقبال نکردن از سینما‌ها می‌دانستند، اما ترکیب فیلم‌های نوروزی نشان داد فیلم خوب به تنهایی نمی‌تواند در جذب مخاطب به سینما‌ها تأثیرگذار باشد و مدیران سینمایی علاوه بر اینکه باید به فکر راضی کردن صاحبان آثار باشند و به آن‌ها تضمینی برای تحقق وعده‌های مالی بدهند باید در عرصه تبلیغات قوی‌تر حاضر شوند. تبلیغاتی که امن بودن سینما‌ها و رعایت شدن شیوه نامه‌ها بهداشتی در آن را به خوبی به مردم نشان دهند. قطعا تعامل با صداوسیما و شهرداری‌ها یکی از راه‌های تشویق مردم به حضور در سینما‌ها با حفظ نکات بهداشتی لازم خواهد بود.

 

درکنار بحث کمک به اکران سینمایی، مدیران سینمایی باید وضعیت اکران آنلاین را سروسامان دهند. این مدیوم مدت زمان زیادی است که فیلمی برای عرضه ندارد. این در حالی است که یک سال ونیم از شیوع کرونا می‌گذرد و در این مدت می‌شد قوانینی برای حفظ شدن حق و حقوق صاحبان اثر تصویب کرد تا فیلم‌های بیشتری در اکران آنلاین نمایش داده شوند. شاید تنها در این صورت در روزگاری که شیوع کرونا کم رنگ شود با صف طویلی از فیلم‌های قدیمی که از سال ساختشان چند سال می‌گذرد روبه رو نباشیم.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->