صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کتاب «حقیقت عاشورا؛ از عاشورای حسین (ع) تا تحریفات عاشورا» عهده‌دار بررسی نهضت امام حسین (ع) است؛ از حماسه آن حضرت تا کوشش ایشان برای جلوگیری از جنگ؛ از ستم‌ستیزبودن امام حسین (ع)؛ از درس‌هایی که از امام‌حسین (ع) می‌توان آموخت تا عبرت‌هایی که باید آن را فراگرفت؛ از اینکه امام حسین چه می‌گفت، تا اینکه مخالفانش چه می‌گفتند؛ و عاشورا نزاع چه با چه بود؟

به گزارش شهرآرانیوز - کتاب «حقیقت عاشورا؛ از عاشورای حسین (ع) تا تحریفات عاشورا» عهده‌دار بررسی نهضت امام حسین (ع) است؛ از حماسه آن حضرت تا کوشش ایشان برای جلوگیری از جنگ؛ از ستم‌ستیزبودن امام حسین (ع)؛ از درس‌هایی که از امام‌حسین (ع) می‌توان آموخت تا عبرت‌هایی که باید آن را فراگرفت؛ از اینکه امام حسین چه می‌گفت، تا اینکه مخالفانش چه می‌گفتند؛ و عاشورا نزاع چه با چه بود؟

محمد اسفندیاری در کتابش بیان می‌کند که دغدغه‌اش زدودن تحریفات از جامه عاشوراست و علاقه‌مند است تا نهضت امام حسین (ع) به صورت علمی و اجتهادی بررسی شود. آنچه از مشخصه‌های بارز آثار این پژوهشگر است، تلاش او برای انجام وظیفه‌ای علمی به دور از هرگونه تعصب و احساسات است.

کتاب از سه بخش کلی تشکیل شده است: هدف‌شناسی امام‌حسین (ع)؛ کوفه انتخاب درست امام‌حسین (ع)؛ دیدگاه گذشتگان. در هر یک از این بخش‌های کلی، موضوع‌های مورد مناقشه ابتدا تبیین و سپس تحلیل و داوری می‌شوند. در انتها، این خواننده است که با تفکر و تعمق، دیدگاه مورد پسندش را برمی‌گزیند. شاید به همین دلیل باشد که نویسنده به خوانندگان توصیه می‌کند تا کتاب را برای فهم بیشتر، بیش از یک بار مطالعه کنند تا تسلط بهتری از موضوع، روش بحث و مسائل مطرح شده پیدا کنند.

علی‌رغم اینکه کتاب بیش از ۳۰۰ صفحه است، اما موضوع و نحوه بررسی به قدر کافی جذاب است که ما را با خود تا انتها همراه کند. به نظر می‌رسد بخش آخر کتاب، با عنوان «دیدگاه گذشتگان»، از دو بخش ابتدایی کتاب، جذاب‌تر و خوش‌خوان‌تر باشد و اینکه پاسخ سؤالات اساسی این کتاب را از زبان علمای بزرگ شیعه بشنویم، جالب توجه است. در این بخش دیدگاه شیخ مفید، سیدمرتضی، شیخ طوسی، شیخ طبرسی و ابن شهرآشوب مطرح می‌شود و کار را برای نتیجه‌گیری از مباحث کتاب، آسان‌تر می‌سازد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.