به گزارش شهرآرانیوز؛ تقلیل دادن دستگاه عریض و طویل اجرایی کشور به هیئت دولت، نه تنها درست نیست، بلکه یک خطای استراتژیک است؛ زیرا به عقیده بسیاری از کارشناسان، انتخاب استانداران و در رده بعدی، مدیران کل ادارات در استان ها، اهمیتی کمتر از انتخاب وزرای دولت و معاونان رئیس جمهور ندارد.
به همین دلیل پس از تشکیل هیئت دولت سیزدهم، کارشناسان سیاسی همچنان با حساسیت ویژه، روند انتخاب مدیران سطح میانی دولت سیزدهم را دنبال میکنند. در این میان انتخاب استانداران و علی الخصوص استانداران ویژه در استانهایی که دارای مشکلات انباشته شدهای طی سالهای گذشته اند، اهمیت بیشتری دارد.
محمدعلی پورمختار، نماینده سابق مجلس، در گفتگو با «ایسنا»، با اشاره به ملاکهای انتخاب استانداران و مدیران سطح نخست استانی در دولت سیزدهم گفت: اکنون دولتی انقلابی و مردمی بر سر کار است که شعارهای عدالت خواهانه، رفع تبعیض و مبارزه با فساد جزو اصول اساسی آن محسوب میشود.
پس استانداران نیز باید متعهد به این سیاستها و اهداف باشند که متأسفانه در هشت سال گذشته به فراموشی سپرده شده بود. جوان گرایی در گزینش مدیران استانی نیز یکی از درخواستهای رهبری است و به پیشبرد بهتر امور هم کمک شایانی میکند، به ویژه که جوانان در عرصه خدمتگزاری هم انگیزه بیشتری دارند و هم وقت بیشتری میتوانند بگذارند تا در نهایت قویتر عمل کنند.
وی با بیان اینکه استانداران باید در انجام امور صاحب اختیارات بیشتری شوند، گفت: امورات هر استان به طوری پیش میرود که استانداران معمولا برای کوچکترین تصمیم گیری باید از مرکز مجوز داشته باشند. حال آنکه اگر این قیدوبند برداشته و اختیارات تصمیم گیری بیشتری به استانداران بخشیده شود، مسیر پیشرفت استانها هم بازتر خواهد شد. وی در ادامه با تأکید بر اینکه در تغییر مدیران استانی و استانداران باید کارنامه افراد را موردتوجه قرار داد، نه گرایشهای سیاسی را، تصریح کرد: آقای رئیسی تأکید داشتند که فراجناحی هستند و به همین دلیل باید نگاهها معطوف به استفاده از همه ظرفیتهای نیروهای انسانی کشور باشد.
پس هر مدیری که از دولت قبلی باشد، اما با شعارهای دولت ایشان همراه بوده، به برنامههای دولت معتقد و کارنامه قابل قبولی داشته باشد، هرچند دارای گرایش سیاسی خاصی باشد، چرا از ظرفیت هایش استفاده نشود؟ این افراد به دلیل تجاربی که دارند و آشنایی چندساله شان با آن استان، از مدیری که بخواهد تازه با فضای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن استان آشنا شود، کارایی بیشتری دارند و اساسا این نوع مدیریت میتواند در سرعت بخشیدن به توسعه و پیشرفت استانی تأثیرگذار باشد.
مجتبی شاکری، دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، نیز در گفتگو با «باشگاه خبرنگاران جوان»، درباره نقش و تاثیر استانداران ویژه در عملکرد دولت سیزدهم گفت: این سیستم، مدل تجربه شدهای است که در دوران دفاع مقدس هم به عنوان کار قرارگاهی انجام میدادیم. کار قرارگاهی طوری بود که فرمانده قرارگاه، مجموع عوامل مؤثر در آن موضوع را گردآوری میکرد و در یک زمان کوتاه با یک جمع محدود و اختیارات فراوان کار را انجام میداد، یعنی همین مدلی که آقای رئیس جمهور آن را به کار میبرد.
این مدل در حوادث طبیعی مثل سیل، زلزله و... نیز استفاده شده است. وقتی دولت استاندار ویژهای را برای استانی معین میکند، یعنی تمام اختیارات را برای امرونهی کردن به ادارات و دستگاههای مختلف دراختیار استاندار مربوطه قرار میدهد تا استاندار ویژه بتواند در همان نقطه، به هنگام و با اختیار تام، کار را انجام دهد و بسیاری از مشکلات را حل کند، به ویژه برای استانهایی که مشکلات در آنها انباشته شده است.
وی درباره نحوه حمایت دولت از استانداران ویژه هم گفت: باید تمام اختیاراتی را که رئیس جمهور در هیئت دولت دارد در نمونه کوچکتر استاندار در استان مربوطه داشته باشد و بتواند امرونهی کرده و مشکل را با یک دستور و در یک جلسه سریعا حل کند. اگر استاندار ویژه اختیاراتی مشابه اختیاراتی که رئیس جمهور دارد در همان محدوده استان خودش داشته باشد و کار جهادی، انقلابی و مردمی هم به میان بیاید، همه اینها میتواند کشور را از مشکلات رها کند.
شاکری در ادامه درباره خصوصیات استانداران ویژه نیز گفت: افرادی که به عنوان استاندار ویژه انتخاب میشوند باید دید کلان داشته باشند، بابرنامه باشند، کارنامه انجام کارهای بزرگ را دارا باشند، با حقوق و اعمال اداری آشنایی داشته باشند و محدودههای دستگاههای دیگر را بشناسند و بدانند که از هر دستگاهی باید چه موردی را مطالبه کنند و در مجموع آن هنر مدیریتی و هوشمندی را که بتواند همه دستگاهها را دور هم جمع کند، داشته باشند.