صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

تغییر سبک برگزاری مراسم ازدواج و حذف تجملات و هزینه‌های اضافی جزو مواردی است که همیشه توصیه می‌شد، اما در عمل این فرهنگ جا نمی‌افتاد. با این حال همه گیری کرونا به ناچار خیلی از تجملات و هزینه‌های اضافی را حذف کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تغییر سبک برگزاری مراسم ازدواج و حذف تجملات و هزینه‌های اضافی جزو مواردی است که همیشه توصیه می‌شد، اما در عمل این فرهنگ جا نمی‌افتاد. با این حال همه گیری کرونا به ناچار خیلی از تجملات و هزینه‌های اضافی را حذف کرده است.

دراین باره دکتر غلامرضا حسنی، جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: اینکه کرونا سبب کاهش تجملات مراسم ازدواج شده است کاملا آشکار و در سطح جامعه دیده می‌شود، اما اینکه این فرهنگ برگزاری مجالس ساده و کم هزینه در بین خانواده‌ها نهادینه شده است یا خیر، به زمان و انسجام اجتماعی نیاز دارد تا این فرهنگ نهادینه شود.

وی معتقد است که مسائل فرهنگی با یک سال و دو سال و شرایط مقطعی نهادینه نمی‌شوند، بلکه باید برای استمرار فرهنگ صحیح همه جامعه و متولیان امور فرهنگی و اجتماعی در یک مسیر قدم بردارند؛ مثلا برای ایجاد فرهنگ بستن کمربند ایمنی. زمانی ۹۰ درصد جامعه کمربند ایمنی نمی‌بستند و حالا برعکس شده است.

کرونا اثبات کرد که می‌توان ساده گرفت

این جامعه شناس با اشاره به مراسمی که در ایام کرونا مختصر و ساده برای ازدواج جوانان برگزار شد، اظهار می‌کند: کرونا سبب شد که خیلی از هزینه‌های اضافی و مراسم تجملاتی کنار گذاشته شود. این مسئله نشان می‌دهد که ما می‌توانیم در این مسیر قدم بگذاریم، اگر اراده کنیم و بخواهیم.

دکتر حسنی برای نهادینه شدن فرهنگ ازدواج به دور از تجملات و هزینه‌های غیرضروری به این نکته تأکید می‌کند که باید فرهنگ تظاهر در جامعه ما کنار گذاشته شود و الگو‌ها و سبک‌های غلط در مسیر ازدواج، ضدارزش شوند. وقتی فلان شخصیت سرشناس یا فلان چهره محبوب برای بخشی از جامعه یک مراسم عروسی خاص برگزار می‌کند، عده‌ای که توان مالی دارند می‌خواهند پیرو همان شخصیت باشند. باید این الگو‌ها برای مردم تغییر کند و دنبال برگزاری مجالس ساده و به دور از تجمل باشند تا تغییر فرهنگ را شاهد باشیم.

فرهنگ تظاهر، مخل ازدواج‌های آسان

دکتر حسنی از میان دیگرآسیب‌های برگزاری مجالس عروسی تجملاتی به این نکته اشاره می‌کند که این مسائل سبب شده است جوانان حتی در موقع انتخاب همسر نیز به شاخص‌های مالی توجه کنند؛ مثلا با خود حساب و کتاب می‌کنند که طرف مقابل چه امتیازات مالی‌ای دارد، در صورتی که این دیگر ازدواج نیست و مبادله است و نگاه بازاری به مقوله ازدواج. همین نگاه توقع مالی زوج‌ها را از برگزاری مراسم عروسی گرفته تا جهیزیه و تهیه مسکن و شرایط ظاهر زندگی پیش می‌برد و می‌بینیم که معیار‌های اصلی جای خود را به اولویت‌های مالی می‌دهد و بعد از مدتی، چون خلأ معیار‌های اصلی در ازدواج خودنمایی می‌کند، به طلاق و شکست در ازدواج هم منجر می‌شود؛ لذا بهتر است که از شرایط کرونا این درس را بگیریم که می‌شود و می‌توان در برگزاری مراسم ازدواج و تشکیل زندگی تظاهر، خودنمایی، تجملات و هدر دادن پول و سرمایه را کنار گذاشت.

ازدواج آسان حذف عروسی نیست بلکه حذف تجملات است

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی در عین حال برگزاری مجالس ساده عروسی را دارای مزایای اجتماعی می‌داند که نیاز جامعه است. دکتر حسنی تأکید می‌کند: وقتی می‌گوییم ازدواج جوانان ساده گرفته شود، این به معنی حذف مجالس نیست، بلکه حذف تجملات و هزینه‌های زائد است.

به گفته وی، چون در جامعه احساس کمبود در شادی وجود دارد، انگیزه خیلی از افراد از شرکت در مجالس عروسی همین نیاز به شادی است که از این منظر نگاه مثبتی است. همچنین برای تقویت و انسجام روابط خویشاوندی نیز این مجالس مفید هستند در عین حال باید به این سمت پیش برویم که مجالس به محفلی برای تظاهر و خودنمایی تبدیل نشوند. همانند ایام کرونا، این مجالس میدان تجملات نیست و باید صرفا با هدف راهی کردن دو نفر به سوی زندگی مشترک برگزار شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.